Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Threaded View
-
11-02-09, 07:07 #5
Sv: Cøliaki eller Irritabel Tarm Syndrom (IBS)?
Hei Vigdis,
I 1999 begynte jeg med store magesmerter, spesielt etter at jeg hadde spist. Jeg husker en gang jeg var på restaurant, og skulle gå hjem (var ca 200 meter) så fikk jeg ett "anfall". Jeg måtte nesten legge meg på bakken, så vondt var det.
Dette pågikk i lengre tid, og jeg gikk til lege. De stakk kamera opp i begge ender, samt ultralyd av galleblæra og det de fant var gallesteiner, og en liten infeksjon i en av tarmene (ikke sikker om det var tykk eller tynn).
Jeg flyttet i dette tidspunktet til utlandet, og på mange måter så ble alt dette glemt. Jeg spiste på dette tidspunktet ikke rødt kjøtt, ikke mye sukker og var egentlig ganske så sunn. Jeg gikk ned flere kiloer, antaklig pga spenning med ny jobb og nye omgivelser i utlandet.
Etter ett år begynte problemene mine igjen. Mye smerter etc. Legen sa jeg måtte spise mer fiber. Så han ga meg fiber på boks. Dette hjalp ikke.
I november 2002, så ble jeg operert på akutten i USA der de tok ut galleblæra mi. Dette stoppet mine problemer for en stund, men ikke lenge.
I 2003 og 2004 fortsatte mageproblemene med diare etc etc.
I 2005 fikk jeg diagnosen Hashimoto/subklinisk hypo samt vitamin B12 mangel. Begge diagnosene er kjent for mageproblemer. Hypo er mest kjent for forstoppelse, men man kan også få diare. B12 problemer er kjent for diare.
Etter at disse tingene ble behandlet ble jeg noe bedre, men ikke fullt og helt.
Jeg fokuserte mer på å få kontroll på andre hyposymptomer. Jeg hadde jo levt i flere år med mageproblemer så hvorfor ikke litt til.
I mai 2007 dro jeg til Norge for å sjekke ut mageproblemene mine på Balderklinikken. Jeg hadde fått nok av å måtte sitte nært ett toalett hele tiden. Der ble jeg testet for Cøliaki, matvare intoleranse, allergener etc.
Det ble ikke funnet Cøliaki, men de fant matvare intoleranse for disse produktene: Havre (grad 2), hvete og bygg (grad 1), sopp (grad 2), tranebær (grad 1), gjær og ølgjær (grad 4). Grad 4 er den værste form for intoleranse, men med riktig kombinasjon av de andre matvare produktene nevt ovenfor så kan man få skikkelige problemer: oppblåst mage, gassfabrikk 24/7, mage vondt, "anfall" etter å ha spist etc etc etc.
Grad 1 er nok til å stoppe og spise produktet.
Cøliaki er også matvare intoleranse, ikke allergi! Viktig å huske på dette. Cøliaki er farlig, om man ikke behandles, da tarmtottene blir helt ødelagt og man stopper å ta til seg næring fra mat. Cøliaki er intoleranse mot ett spesielt protein i hvete, bygg og rug (ikke havre). Intoleransen som jeg har er intoleranse mot ett eller annet protein i produktet, ikke sikkert hvilket, men nok til at jeg skal holde meg unna.
Uansett, en intoleranse av en matvare kan føre til at tarmene våre blir så slitne at de kan bli utsatt for infeksjoner og i værstefall kreft. Dermed så er det viktig å finne ut av dette.
Problemet er at leger ikke tar dette så seriøst! Er det ikke noe de kan se på vanlig blodprøve, da er det med en gang IBS eller stress eller lignende.
Jeg fikk også en gang i 2004 diagnosen IBS, og fikk beskjed om å prøve hypnoterapi. "Yeah right" var min reaksjon.
I dag så er min mage nesten perfekt. Det hender jeg gjør feil, og det blir jeg straffet for.
En ting er sikkert: det er rart å bruke "de musklene" igjen
når jeg går på do ;-)
(ps. en intoleranse test av alle matprodukter sendes inn til USA, og koster rundt 5.000,- om du gjør de på Balder, så det er dyrt å finne ut av sin egen helse!)

Svar med sitat
Bokmerker