Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    6

Standard Lavt stoffskifte. Jeg skjønner INGENTING!

Hei!

Jeg er ei "dame" på 27 år, bor i Rogaland. Har samboer og vi har hver vårt barn, begge bor hos oss, og er gutter på 4 og 11 år.

Jeg fikk vite at jeg hadde lavt stoffskifte for vel...hmm...tenke..blir vel 1,5 år siden nå tror jeg...det var den husken igjen....

Ja, føler at sånne presentasjoner som dette blir litt sånn typisk AA-møte man ser på film.....

Forstår ikke en dritt når jeg er hos legen og hun sier at verdiene på ditt og datt er sånn og sånn og normalt akkurat nå og frem og tilbake!
    Det er jo til å bli gal av!!

Finnes det en ENKEL forklaring på alt...forkortelser og sånn?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Jeg skjønner INGENTING!

Du tenker på hva blodprøver betyr og sånn ?
    www.furst.no
    Har en utmerket liste her : http://www.furst.no/bb/index6.html
    Der kan du finne hva du lurer på i venstre kolonne og klikke på at som ser ut som klikkes kan.

Du kan ende opp med en forklaring - forståelig eller ikke.
    Ok "ikke", går du på www.google.no - klikk på "innstillinger" og velg de språk du helst vil lese på.
    Hvis ikke det finnes noe på det (de) valgte språk, så får du automatisk alle andre. Det vil i praksis si engelsk.

Det er viktig at vi utdanner oss så mye som mulig i sykdommen vår.
    Ellers høvler dem bare over oss.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    6

Standard Sv: Jeg skjønner INGENTING!

Og hadde man hatt superhukommelse kunne man jo blitt et analyse-geni!! *flire* Får klikke litt.......

Hildemor Gjest

Standard Sv: Hallois!

Sitat Opprinnelig skrevet av dorri Vis post
    Hei!

Jeg er ei "dame" på 27 år, bor i Rogaland. Har samboer og vi har hver vårt barn, begge bor hos oss, og er gutter på 4 og 11 år.

Jeg fikk vite at jeg hadde lavt stoffskifte for vel...hmm...tenke..blir vel 1,5 år siden nå tror jeg...det var den husken igjen....

Ja, føler at sånne presentasjoner som dette blir litt sånn typisk AA-møte man ser på film.....
    Hehe, ja det er noe i det du sier. Hello my name is .... and I am an ......

Velkommen til deg

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: Lavt stoffskifte. Jeg skjønner INGENTING!

Generelt så tar de disse prøvene ved stoffskiftesykdommer:

TSH (er ikke noe stoffskiftehormon, men et hypofysesignalstoff som skal skrike til thyreoidea om å lage mer t4 og t3, så ideelt skal det ligge ganskelavt)
    ft4 fritt thyroxin , et uvirksomt prohormon, men viktigst å følge. Det blir eller skal bli omdannet rundt om i cellene og leveren til :
    ft3 fritt trihodthyronin , det virksomme hormonet. Fallgruben er at når man er i begynnerstdiet av lavt stoffskifte så skrur kroppen opp konverteringen til ft3 fra ft4 og så blir ft4 lavt og ft3 høyt og legen blir forvirret og sier prøvene er normale...har sett det før.
    Undermedisinering skal både ft4 og ft3 opp i røfflig to tredeler oppe i referansområdet.

anti-TPO de antistoffene de føger ved hashimotos thyreoditt (som jo de fleste her har)
    TRAS tar de hovedsakelig ved mistanke om høyt stoffskifte

Få alltid prøveresultatene, og før en journal, eller excel-ark som du lager selv, hvor du skriver dine doser, resultater og symptomer. Legen hkan da ikke ane åssen du har det på hvilken dose.
    Din dokumentasjon gjelder også.
    Du oppdager snart hvor du må ha din ft4 og ft4.
    Det er helt individuelt.

Vi må ha ft4 høyere en umedisinerte siden tablettformen ikke virker så bra, samt at vi har anti-TPO og den alene vil gjøre oss syk, samt at hormonene ikke virker så bra.
    Tenk bare på dem som får Interferon for hepatittC, de har det ille pga behandlingen når den pågår pga disse antistoffene. Anti-TPO er noe lignende. Legene glemmer det.
    Ifølge www.thyroidmanager.org så skal TSH bringes til ihvertfall under 1 når man har anti-TPO. TSH trigger anti-TPO og TRAS, samt stress, røyk, karbohydrater, MSG, Aspartam, ting man er allergisk mot, mm.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn