Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Urinsyre i blodet
Threaded View
-
01-02-09, 08:31 #7
Sv: Urinsyre i blodet
Jeg har også urinsyregikt, og jeg har hatt mange anfall. Såpass mange at jeg etterhvert har funnet ut av hva slags mat jeg tåler og ikke tåler. Og jeg har kommet til at det faktisk også utgjør en forskjell på hvilken produsent en matvare kommer fra.
For å ta et eksempel:
Jeg kan godt spise oksekjøtt som pålegg fra Gilde, det går helt fint. Men oksekjøtt fra Thulefjord er ensbetydende med anfall. Det samme gjelder forsåvidt også mat som inneholder reker, jeg kan godt spise rekeost og ikke få anfall. Rett før jul var jeg på thailandsk restaurant i Sandvika og der fikk vi servert noen hvite chips som snacks som jeg trodde var av ris (veldig gode, forresten!). For sent fikk jeg vite at dette var rekechips, og få dager senere hadde jeg anfall. Så det er i høyeste grad forskjell innen produktene også. Nå har ikke jeg testet ut annen skalldyrmat på lenge, men det skulle ikke forundre meg om det kan være forskjell på ferske varer og frosne også.
Jeg drikker ikke alkohol, så det har jeg ikke fått testet ut. Men jeg har hørt fra andres erfaringer at også der er det forskjell. Noen kan fint tåle øl, men ikke vin, eller omvendt.
Jeg tar ikke noen medisiner for urinsyregikten. Mulig jeg burde det, men jeg gidder ikke ta mer medisiner enn jeg alt gjør. Jeg smører på smertestillende krem og tar Ibumetin de 5-6 dagene smertene herjer. Jeg fikk en gang Voltaren fra legen som betennelsesdempende. Men etter at jeg så en dokumentar på Nrk om dødsfall blant idrettsfolk og mosjonister som hadde tatt Voltaren, sluttet jeg. Med tanke på den jobben jeg har, så er ikke dette så fristende akkurat... Da klarer jeg meg heller med vanlig smertestillende og holder ut. Det går jo over!
Jeg fikk sykdommen som bivirkning av vanndrivende tabletter. Disse sluttet jeg med for noen år siden, men likevel har jeg sykdommen enda, selv om anfallene ikke kommer så ofte nå som før. Jeg har blitt rammet både i stortåa, knærne, skuldrene (flere ganger), ryggen, ja til og med i ribbeina i siden har jeg fått påvist anfall!Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Svar med sitat
Bokmerker