Jeg hadde et anfall av urinsyregikt/podagra en gang i 2003 etter at jeg spiste en stor svinekotelett. Jeg kunne ikke gå på en hel kveld og måtte ligge i sofaen med store smerter i høyre fot. Etter dette har jeg i stor grad holdt meg unna svinekjøtt.

LowCarb-dietten fikk jeg av en privat stoffskiftespesialist i 1997. Jeg har prøvd den ut, og den har fungert bra. Men jeg syntes det er litt vanskelig å holde seg til den. Men det går OK.

Problemet dukket opp i 2008, da andre leger mente jeg har gluten-allergi, og at jeg nå må også holde meg unna gluten.

Så nå spiser jeg glutenfri diett. Og jeg prøver å spise lite sukker, men det er vanskelig til tider. Det hender jeg spiser 1/2 liter Haagen-Dazs, eller en 100 gr melkesjokolade. Og jeg har kuttet sterkt ned på kunstig sukker. Fra 3 liter Pepsi Max hver dag mellom 1998 og 2008 til 0.5 liter pr helg. Kanskje jeg burde kutte den HELT ut?

Når jeg spiser noe godt, som feks. en rikt taco-måltid, så sliter jeg med å spise "lite". Det blir fort en 6-10 tacoshells, istedenfor 2-3. Samme med pizza. Det blir fort en hel (liten) pizza istedenfor en halv. Glutenfri pizza da..

DET er en ting jeg lurer på: Hvor sunt er glutenfri brød/glutenfri pizza/hamburgerbrød??? Sammenligner med hvitt mel/brød? (Hvete)

Jeg trenger kanskje å ta turen innom en erneringsfysiolog.

Takk for tilbakemelding!

Mvh.
Thomas