Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jan 2009
    Meldinger
    2

Standard Stofskifteproblem gir lukt?

Hej med jer herinde (fra )

Jeg vil gerne høre, om i kan hjælpe mig:

Kan problemer med stofskiftet give en dårlig kropslugt? Jeg har af og til dårlig kropslugt, hvilket dog er vanskeligt for mig selv at lugte, og hvorvidt det er hele tiden, eller når jeg bliver ANGST ved jeg ikke helt - men folk har sagt at der lugtede af prut (fart) eller råttent omkring mig. Jeg har dog en enkelt gang også fået at vide, at jeg lugtede brændt (stekt), det var faktisk der problemet "startede", såvidt jeg husker.
    Jeg bliver stadig af og til angst / får uro og har nærmest en fornemmelse af at der kommer noget ud "på min ryg", giftstoffer, prikken eller sved eller hvad det nu var. …Det må jo være gennem huden der kommer noget ud, synes ofte jeg har fået det at vide når jeg bliver/er lidt nervøs eller tænker lidt på det. Men hvorfor lugter det så sådan, og hvad er det der lugter….? Kan det vøre noget med mit stofskifte, eller kender nogen til problemet??? Jeg fik ved lægen i december målt "thyreoidea-stimulere" (TSH) til at være 0.88 (i maj var det 2.5) - begge tal er indenfor normalområdet - så jeg skulle ikke have hverken for højt eller for lavt stofskifte....(??) (I min blodprøve var der også forhøjede tal indenfor methylmlonat, P-Homocystein stofk og s-transglutaminase a - kan det sige noget om stofskifteproblemer?)

Kender nogen evt den sygdom der hedder: pyroluri?? (Der er noget med at man mangler zink, men mit zink tal er 13 og normalt.) Kommentarerne begyndte for snart 9 år siden da jeg var 15/16 år - (kan det være noget hormonelt?) og til dels i forbindelse med en angstfremkaldende/traumatisk begivenhed som jeg har læst mig frem til kan lave kuk i stofskiftet? Det skal også siges, at jeg er vegetar, men det har jeg været i lang tid. Og noget andet: er jeg sammen med rygere synes jeg at jeg kommer til at lugte af gammel kaffe/chokolade, meget kraftigt synes jeg, ved ikke hvordan lugten virker/opfattes af andre men det er lidt mystisk.

Men summa summarum: kan jeg have et problem med mit stofskifte og hvordan kan det i så fald testes? (min blodprøve var jo OK, så mit stofskifte er hverken højt eller lavt ifølge prøven - og ydermere kan pyroluri vist ikke ”ses” i en blodprøve).

Håber i forstår mit danske og tak til de som svarer
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

baremei Gjest

Standard Sv: Stofskifteproblem gir lukt?

Du trenger flere prøver enn bare TSH for å sjekke stoffskiftet, jeg hadde "normale" prøver i 10 år, med lav normal TSH, lav normal FT4 og FT3 midt på, ingen antistoffer. Den lave FT4 (9, nedre grense 12) var det som til slutt reddet meg, når jeg også fikk struma med både varme og kalde knuter. Det er en annen og lang historie.

Men ja - jeg slet med underlig kroppslukt, dårlig ånde og rare smaker i munnen. En gaffel på tunga var som å tygge aluminiumsfolie. Jeg fikk mer tannsten enn før, og måtte slite iherdig med tannbørsten fordi jeg i perioder fikk brune tenner.

Jeg kjente selv min egen kroppslukt, av og til "fettete", andre ganger rett og slett sur eller bare merkelig.

Alt dette har gitt seg etterhvert som stoffskiftet har blitt normalisert, men helt bra ble det først etter at jeg begynte å bruke Armour (brukte kun Levaxin i 3 år først). Nå bruker jeg begge deler og er godt regulert og kroppen lukter som den skal så sant jeg vasker meg som jeg skal.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av pigen24 Vis post
    - og ydermere kan pyroluri vist ikke ”ses” i en blodprøve).
    Nej. Ikke i blodprøven, men Pyroluri se link kan konstateres ved hjælp af en urinprøve. Andre mulige årsager til dårlig kropslugt eller ånde, er beskrevet her.

Selv om det ikke helt lyder som det samme problem, kan du måske bruge lidt af det sofus og jeg har skrevet sammen for et par år siden: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5226

Håber du finder ud af, hvad det er og hvad kan der gøres.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Meldinger
    2

Hej, og tak for jeres svar :-)
    Jeg har spurgt en i foreningen i Danmark, og hun kunne ikke genkende det (og mente ikke jeg behøvede ikke at blive testet yderligere) – og en overlæge for en endokrinologisk afdeling som sagde det samme, at det ikke tydede på endokrinologiske sygdomme… Men jeg vil da spørge min læge om hun synes jeg skal testes igen, for bliver jeg testet som du ”baremei” siger for alle 4 tal, burde det jo vise HVIS jeg har problemer med stofskiftet – og er alle tal normale kan jeg vel 100 % udelukke stofskifteproblemer??!

Ang. Pyroluri, har vist det til lægen – hun kendte det ikke og kunne ikke teste for det… Så kan evt. prøve at spise Zink eller kontakte England og høre hvad jeg evt. kan gøre for at blive testet.

Tak for linket Anisa – det er meget interessant, men svært at finde ud af tænker jeg – pyyh?! Men det er jo også de ting jeg selv har tænkt på, og måske skal arbejde videre med - har kopieret det du påpeger ind her:
    1. nyrerne er ikke i fuld funktion - eller....
    2. svedlugten er hormonelt betinget - eller...
    3. kroppens proteinnedbrydning er unormal.
    4. psykiskbetinget under påvirkninge af egne feromoner, der udskille bl.a. som følge af stress (også den ikke-erkendte stress).

Kan det være noget med feromoner? Angst feromoner – hmm?? Det lyder lidt crazy gør det ikke…. Ved du mere om disse, kommer de ud i blodet eller sveden/huden? Og hormoner og proteinnedbrydning - det er da vanskeligt at finde ud af (hvem kan man mon spørge)....
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    rogaland
    Meldinger
    25

Klærene mine luktet rart og surt, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Dusjet og skiftet klær ofte men den vemmelige lukten dukket opp uansett. Etter en dag på Armour var lukta borte! Fikk ikke tak i medisin en stund og måtte tilbake på Levaxin og lukta dukket opp igjen. Nå har legen skrevet ut Erfa til meg og lukta forsvant igjen!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Det har ikke jeg merket noe til, og jeg går på Levaxin,
    har ikke hørt noen andre her klage på det heller men det skal jeg jammen spørre om,
    merker bare at hvis jeg har svettet(våt nattesvette) eller ikke dusjet en dag(det hender jeg må hoppe for her vi bor nå er badet så kummerlig at noenganger er det så kaldt at jeg ikke orker)
    så hender det at jeg kjenner antydning til at det kan begynne å lukte svette.

Dette var interessant og må sjekkes, man kjenner som regel ikke sin egen lukt så godt som sndre.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    rogaland
    Meldinger
    25

Hei igjen! Jeg tror ikke det er likt for alle dette her. Ikke sikkert det er sånn med deg. Jeg har hørt noen klage over dette. Levaxin virker jo ok for noen, for meg virket den ikke i det hele tatt. Det meste i livet mitt er blitt bedre med Armour og Erfa

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Jeg lurer veldig på disse andre merkene jeg,
    men har funnet ut at jeg får gi Levaxin en reel sjanse,
    er vel ikke så innmari mye bedre, og blir bare feitere og feitere,
    skal først få legen til å ta det som en selvfølgelighet å ta de prøvene jeg trenger,
    får trasset meg til litt hver gang jeg er der.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Arrow Sv: Stofskifteproblem gir lukt?

Hei

Jeg har nesten nettopp nå lest mye av hva Karina har skrevet.
    Hun skriver i et av sine innlegg om at hun etter en stund på Armour "lukter dejligt".

Du kan gå inn på Søk og bruke avansert søk for å finne fram til innlegget -
    jeg kunne gjort det for deg, men tror jeg må sovva litt nå

Good night - and Good Luck
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn