Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    elin* Gjest

Standard Spyttprøve kortisol

Endelig Endelig fant jeg en lege som er villig til å teste binyrebarkfunksjonen min - etter flere år hvor kroppen ikke fungerer og alt blir bare verre og verre (har nesten alle symptomer på adrenal fatigue bl.a. ved å bruke dr. Rinds metabolical score card - takk til Kris for binyrebarktråden)

Legen anbefalte meg å bruke Balderklinikkens egen spyttprøve, men jeg ser at Aker også utfører spyttprøve. Legen kunne ikke forklare meg forskjellen (bortsett fra prisen...)
    Noen som har erfaring med spyttprøve og om jeg like gjerne kan få tatt den på Aker?
    Må vente 3-4 uker på alle prøvesvarene - men dette er jo et stort skritt. Håper det resulterer i behandling som virker...

kir Gjest

Standard spyttprøve kosrisol

Hei!
    Jeg var hos legen i dag for å be om denne testen, men legen sa at den var så omfattende at det burde gjøres av endokrinolog/indremedisiner så jeg ble henvist til en indremedisiner. Håper det ikke går lang tid, i likhet med deg stemte mange av symptomene som linken på forumet henviser til. Nesten litt skremmende at legen min ikke i det minste har tenkt i de baner. Og når det gjelder Armour hadde hun ikke hørt om den, men det er hun vel ikke lege aleine om å ikke kjenne til.........

mvh kirsten ;-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Selve testen er ikke så omfattende. Du tygger på noen vattpinner til bestemte klokkeslett - legen sender dem inn og mottar svaret med resultattolking på vanlig måte.
    Det hadde vært best å gjøre dette hjemme. Stress før prøvetaking kommer på resultatet ! Men gjør noen det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

elin* Gjest

Standard

Idag har jeg forsøkt å få mer informasjon hos Balderklinikken mht hvorfor jeg skal ta en annen spyttprøve enn den som analyseres på Aker. Ingen på laben der kunne fortelle meg noe om forskjellen og legen er ikke å treffe før på mandag. Er skeptisk til disse prøvene som skal sendes til utlandet og derfor koster så mye mye mer, særlig siden ingen kan fortelle meg hva fordelene med dette er

Har tenkt meg på Aker imorgen for å ta de andre prøvene som legen rekvirerte og vurderer å satse på spyttprøven der .. må i tilfelle krysse av på skjemaet selv...

elin* Gjest

Standard

Disse blodprøvene har jeg tatt idag (husket faktisk på å notere meg alle før jeg leverte fra meg skjemaet på lab'en - var ganske fornøyd med meg selv da. midt i tåkeheimen 8) ...)

TSH, FT4, FT3, TBG, anti-TPO, Anti-TG
    Testosteron
    Kortisol kl 08, ACTH kl 08, 17-OH-progesteron, 17-OH pregnenolon, DHEA-sulfat, DHEA, 11-deoksikortisol, Aldosteron, anti-21-hydroksylase
    Insulin fastende, C-peptid fastende
    Hb, Trombocytter, Leucocytter, Kalsium, Magnesium, Jern/TIBC, Ferritin, Kolesterol, Mikro CRP, Vit B12, Folat, Sink, Selen, Vit D, Vit K, Homocystein, Vit E

I tillegg tok jeg kortisol i spytt kl 08. her er jeg fortsatt usikker på om jeg skal ta spyttprøven hos Balderklinikken i tillegg

Har inntrykk av at ikke mange av legene ved Balder har mye erfaring med binyreproblematikken, men nå håper jeg iallefall på at de viktigste prøvene er tatt !

Gjest

Standard

Jeg var med tantebarnet mitt på Balder og fikk kortisol spyttprøve utlevert. Den skulle tas kl.08.00, 12.00, 16.00 og 24.00. Prøvene skulle enkelt sendes Aker sykehus, hormonlab`en. Intet om at noe skulle til utlandet. Å ta spyttkortsol isolert om morgenen er vel omtrent like virksomt som å kun ta kortisol blodprøve kun på morgenen - det vil ikke vise variabler (og det er jo disse man vil utrede)

Merete

elin* Gjest

Standard

Balderklinikken bruker flere typer spyttprøve, både den som analyseres på Aker og en som sendes til utlandet. Jeg får vel snakke med legen igjen, han rekvirerte bare kortisol og ACTH kl 08, han sa noe om at han ikke synes det var så mye informasjon å hente fra prøver tatt senere på dagen...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk Elin :P
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kortisol produseres jo på "behovsbasis". Trenger kroppen det, så skal det produseres. Det skal bygges opp om natta slik at det er høyt om morgenen. Så faller det i løpet av dagen til halvparten om kvelden.
    Det er store individforskjeller i mengdene, men døgnrytmen er viktig og kan ikke sjekkes på annen måte enn å ta flere prøver.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn