Viser søkeresultater 161 til 170 av 210
Tråd: kris sin loggbok!
-
06-08-05, 11:14 #161
Etter en liten leterunde på nettet kom jeg over denne artikkelen, som ikke akkurat dempet min skepsis til å bruke hundrevis av kroner på denne blodprøven...:
http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1645&ID=4019
Siterer litt fra teksten:
Tror jeg skal sende en e-post til Knobel og be ham dokumentere nytteverdien av denne prøven jeg skal ta. Kanskje han kommer opp med noe bra - kanskje ikke. Foreløpig har han bare sendt meg kopi av to artikler i Mat & Helse; den ene er et intervju av ham...Noen uvitende klinikker / leger / naturleger sender blodprøver for analyse av IgG antistoffer. Slike analyser er ubrukbare for dette formålet. Det er naturlig og normalt å få IgG antistoffer mot proteiner som en har fått i seg eller vært borti. Kraftige positive IgG reaksjoner på mat betyr vanligvis at pasientens tarm har sluppet gjennom litt mye slike proteiner, et vanlig tegn ved alle slags diaréer.
Det gjelder også IgG antistoffer mot Candida.
En sikker diagnose er avhengig av profesjonelt utførte undersøkelser og evt provokasjonsprøver i spesialavdelinger i sykehus.
-
06-08-05, 12:36 #162
Takk for den kris! Skal merke meg dette til tlf-timen min. Såg noe om hårprøver der også...
lagt ut noen 1000-lapper der jeg du, men har det hjulpet? Neppe! Så behold skepsisen din du.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
08-08-05, 23:46 #163
Jeg må bestemme meg for om jeg skal ta den blodprøven innen kl. 11 i morgen... Og jeg er egentlig like mye i villrede.
Jeg har ikke sendt noen e-post til Knobel - jeg leste intervjuet med ham litt grundigere, og ser der at han bare bruker denne prøven som en pekepinn - sånn at han kan gjette litt mer kvalifisert på hvor han skal lete. Det som står i artikkelen over er jo at denne prøven i seg selv ikke gir nok informasjon, og det er egentlig det samme han selv sier i intervjuet. Etter denne blodprøven fortsetter han utredningen mye på samme måte som man gjør i helsevesenet ellers, med bl.a. eliminasjons- og provokasjonsdiett.
Så hvis jeg skal gå videre på opplegget hans, hører nok blodprøven med. Det er vel hans måte å jobbe på. Og selv om jeg som sagt er skeptisk til alt som lukter litt 'Hubba-Bubba', så klarer jeg ikke å la være å tenke "Men tenk om...!"
Tenk om opplegget hans kan gjøre meg frisk? Har jeg råd til å IKKE ta den sjansen...?
Fikk et råd av en god venn om å vente med Balder til jeg var ferdig utredet av spesialister - men jeg vet søren ikke om jeg klarer å være så tålmodig, heller. Jeg vil så fryktelig gjerne prøve alt som kan tenkes å hjelpe...
-
09-08-05, 22:43 #164
Jaja.
Da jeg endelig fikk bestemt meg etter å ha telt knapper, glidelåser, fingernegler og annet, gikk jeg ned på legekontoret bare for å oppdage at det ikke er kontorpersonale der denne uken...
"Prøv igjen neste uke," sa elgen kort, han håpet han hadde fått ordnet med vikar da.
Jaja.
Jeg må sende en e-post til Balder og forklare situasjonen, antakelig må den neste timen min flyttes en uke eller så.
-
11-08-05, 18:31 #165elin* Gjest
Hei,
Jeg har skrevet om dette et annet sted, men tar det med allikevel - har vært på Balderklinikken og fikk full støtte for å utføre alle de testene jeg ønsket meg; binyrer, thyroidea, DHEA, progesteron, vitaminer osv - full pakke!
(så nå tar jeg tilbake alt jeg har sagt om Balder...)
Tror jeg ville ventet med denne matintoleranseteorien/testen til du har vært hos endokrinolog, Kris.
Jeg kan gjerne liste opp alle prøvene jeg skal ta, hvis du er interessert. Jeg hadde skrevet ned mange av dem på forhånd og psyket meg opp til å "stå på krava" - men det ble altså ikke nødvendig 8)
Nå gjenstår jo selvfølgelig både ventetiden og ikke minst hva resultatene viser..
-
11-08-05, 19:45 #166
Kan du være så snill å liste opp disse prøvene Elin
Jeg er i gang med det samme som kris. Hun ligger litt foran i løypa bare. Jeg har brukt så mye penger nå på "alternativt" at hvis noen/du kan komme med innspill i forhold til hva de gjør på Balder, takker jeg. Jeg har ikke så lyst å bruke penger på flybillett heller - bare for en "face to face". Hva ser han etter i så fall? Mener at det mest kan taes på telefon og ved resultat av prøver.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
11-08-05, 22:11 #167
NB! Dette innlegget inneholder sterke scener! (Forholdsvis detaljert beskrivelse av oppstikking av bihuler...)
I dag sitter jeg her med mensen i nesen...
Var hos øre-/nese-/halsspesialist i dag, og trodde (håpet...) at denne første timen bare var undersøkelse og diskusjon om hva som eventuelt skulle gjøres videre. Men neida... Etter en kort samtale og en liten kikk i ører, nese og hals (hehe, joda - han er jo spesialist i alt!), fikk jeg plutselig stappet nesehulen full av metallpinner og skumgummistrimler dynket i lokalbedøvelse...
Så måtte jeg sitte 20-30 minutter på venterommet til spott og spe... 8) Mer og mer nummen i nese, overkjeve, munn og svelg, og en metallpinne stikkende ut av neseboret... ganske absurd situasjon. Jeg kunne ikke kjenne hvor det rant, så jeg satt med et papirlommetørkle over munn og nese for å fange opp.
Var inne til en prikktest også, han ville gjerne sjekke allergiene mine. Jeg slo skikkelig ut på gress, som forventet (har hatt pollenallergi fra jeg var liten, men har ikke brukt medisiner på noen år nå), og dessverre var det et lite utslag på katt også.
Så - skrækk & gru - bar det inn igjen... Og da fikk jeg først stukket fiberoptikk inn i bihulene gjennom nesen (ekkelt!) - og så fikk jeg slått en tynn metalltrakt inn gjennom skallebenet fra nesa til bihulene - fytti katta for en heslig lyd! (KNAAAS...)
Så var det skylling med saltvann og til slutt vakuumsuging (det suget var faktisk det eneste som gjorde vondt, alt det andre var bare ekkelt...).
Jeg var virkelig kjemperedd både før og underveis, og sa klart og tydelig fra om det også...
Hun som tok prikktestene på meg assisterte under oppstikkingen, hun stod rett bak meg og støttet hodet mitt, og lot meg få hvile det mot magen sin. "Prøv å slappe av - pust med magen" sa hun flere ganger... "Ja, jeg prøver, jeg prøver!" svarte jeg, med skjelvende stemme og skuldrene over ørene...
Etterpå følte jeg meg litt dum - det var jo ikke SÅ farlig, da. Og jeg lovte at hvis jeg måtte gjøre dette en gang til, skulle jeg ikke være så pysete!
Så hele resten av dagen har jeg gått og snytt ut blod og slim... Jeg fikk streng beskjed om å ikke spise eller drikke før bedøvelsen var gått ut, siden svelgmuskulaturen ikke virket helt... "Et kvarter, tjue minutter" sa legen - pøh! Over fem timer satt den i...
Uansett, han mente at det så rent og fint ut nå, og at jeg ikke trengte å gjøre noe spesielt framover verken med allergier eller noe annet. Så lenge kattene ikke plaget meg, var det greit - og siden jeg selv opplever at jeg ikke trenger medisiner mot pollenallergien lenger, var det også greit. Og en stor fordel; hvis jeg får mer krøll med bihulene kan jeg bare ta kontakt direkte med ham. Flott!
-
12-08-05, 19:44 #168elin* Gjest
Hei Yvette,
jeg legger inn en liste over hvilke tester legen krysset av for under tråden "spyttprøve kortisol" - siden dette er kris sin loggbok
-
30-08-05, 21:42 #169
Et slag midt i fleisen...
Noen av dere husker kanskje at jeg skrev så gledesstrålende om den fantastiske endokrinologen jeg var hos for noen uker siden. Jomen sa jeg smør...
I dag fikk jeg brev fra samme lege. Der står det (ordrett med skrivefeil og alt):
For pokker... Jeg fikk jo inntrykk av at den timen jeg var hos ham var den første av flere...?Prøvene viser nå endelig høyt nok stoffskifte. Du trenger ikke øke dosen med levaxin, jeg anbefaler at du fortsetter med 100 mcg Levaxin daglig. Andre prøver er normale, du har ikke addison sykdom.
Jeg tror at slappheten nå er på grunn av søvnplagene. Det er mulig at behandling hos psykolog som har spesialkunnskap om søvnplager kan hjelpe. Jeg har informert din lege om dette, du må snakke med henne om videre behandling.
Med vennlig hilsen
Dr. N.N.
Lege, spes. indremedisin
Han foreslo jo at jeg "etter hvert" kunne forsøke Liothyronin...? (Nå har jeg faktisk T3 i nedre halvdel av ref.området, og FT4 over.)
Hvordan kan han slå fast at jeg ikke har Addison - når han ikke har tatt 21-OH-antistoff-prøve? S-cortisol er faktisk enda lavere på disse prøvene enn da jeg tok den sist, selv om jeg hadde tatt 10-20 µg hydrokortison daglig en lang periode forut for dette (senest dagen før - ved en forglemmelse - og det husket jeg ikke da jeg var der og tok prøvene)... Og selv om jeg ikke har Addison, hva med å undersøke videre om binyrebarken min fungerer dårlig?
Og søvnbehandling har jeg faktisk vært gjennom, og forsøker å følge behandlingsregimet som ble satt opp selv om det ikke fungerer helt. Jeg kommer liksom aldri ordentlig "over kneika". Min teori er jo at det henger sammen med cortisolnivåene mine - og at regimet, som består av Melatonin før innsovning og lysbehandling etter oppvåkning, ikke klarer å kompensere. Uansett - der er det ikke mer å hente. Takk skal du f... meg ha, doktor.
Nå er jeg oppgitt... og lei meg... og begynner å bli litt sint, kjenner jeg. Det var skikkelig nedtur, dette - jeg fikk jo sånn enorm tillit til denne legen og følte meg så godt ivaretatt... :(
-
31-08-05, 12:52 #170
Usj, dette var ikke noe hyggelig lesing !
Hva med å prøve en telefontime hos Balder klinikken ? Jeg hadde vanlig time på mandag som var og følte at jeg ble mer ivaretatt der enn hos endoen, som forsåvidt var nokså grei, men gammeldags...
Hun jeg går til heter Stensløkken og var kjempegrei, hun var heller ikke negativ til at jeg kunne prøve meg på armour snart, måtte bare få tatt "alle" prøvene først, faktisk første gang jeg skal få sjekket om binyrebarken min fungerer som den skal.
Forklarte henne om smerter, søvnproblemer, håptap, dårlig kjønnsdrift +++ og følte at jeg for en gang skyld endelig fikk ut ALT som plaget meg
(det var helt sikkert noe jeg glemte å fortelle i farta..)
Stor klem fra meg ihvertfall !!
Svar med sitat
Bokmerker