Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Tråd: Blodprøver
-
23-07-05, 20:53 #1elin* Gjest
Blodprøver
Hei, jeg har lest mye i forumet og ser at det er mange med mye kunnskap. Håper noen kan veilede meg litt mht blodprøvesvar. Jeg har mange av symptomene på hypothyreose og har tidligere "overtalt" fastlegen min til å teste, men har har bare rekvirert TSH og FT4. Første gang var verdiene mine
TSH 2,17 (0,20-4,2)
FT4 17,2 (10,0-22,0)
Jeg fikk legen til å forskrive levaxin selv om han mente det ikke var nødvendig. Følte med mye bedre den første måneden, men så dabbet liksom effekten av og jeg ga opp. Tenkte at han hadde vel rett....
Senere måling viser
TSH 1,76 (0,20-4,2)
FT4 17,3 (10,0-22,0)
Blir bare mer og mer sliten etter som årene går, og vil ikke helt slippe troen på at det kan være noe med thyroidea, så jeg har tenkt å oppsøke en annen lege.
Virker det fornuftig, eller er verdiene mine helt ok?
Ser at jeg sikkert burde få målt T3 og anti-TPO også.
Blir veldig glad hvis noen har anledning til å svare!
-
23-07-05, 21:22 #2
Riktig som du sier at det er viktig å måle anti-TPO, for den kan si noe om kjertelen er syk. De andre du nevner er "tilstandsrapporter" som ikke direkte sier noe om sykdom i kjertelen.
Det kan godt være normalt for deg å ha disse verdiene, men de kan også ha forandret seg litt fra dine optimale verdier. Det kan man ikke si noe om ut fra de verdiene.
Det kan være feil andre steder i kroppen som kan forårsake en forandring i tilstanden rundt thyroideakjertelen. Feks. i binyrebarken.
Har du testet noe der ?
Feil her kan gi mange av de samme symptomene som stoffskiftet gir.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-07-05, 22:07 #3elin* Gjest
Tusen takk for raskt svar! Jeg har ikke testet noe ang binyrebarken. Er det da snakk om å teste cortisol? Har vært inne på tanken siden flere av symptomene mine som svimmelhet, lavt blodtrykk mm kanskje kan tyde på binyreproblemer?
Hva bør jeg be om hos legen mht binyreproblematikk?
Er det ellers "vanlig" at effekten av Levaxin avtar etter noen uker? Kan vel ikke utelukke at jeg hadde placebo-effekt kanskje...
Ser nevnt flere steder at det tilstrebes TSH <1, gjelder dette bare hvis det er fastslått hypothyreose?
Mange spørsmål...
-
24-07-05, 00:57 #4Gjest
Nå fant jeg kris sin infotråd om binyrer - masse nyttig info
Har nesten alle symptomene på de ulike listene over vanlige symptomer.... Tror jeg må forsøke å få napp hos legen på å teste dette. Er det nok å be legen om å teste kortisol i spytt og s-DHEA-sulfat?
Jeg har en sønn på 16 år som også har veldig mange av disse symptomene, bl.a. kronisk infeksjon som gjør at han har gått på antibiotika i snart 2 år - legen har ikke vært interessert i å se på helheten. Er det noe informasjon om at dårlig binyrefunksjon kan være arvelig? Eller vanlig i så ung alder?
Jeg har vært på Balderklinikken med han, men synes ikke oppfølgingen var god, legen konstaterte først candida og da ikke diett hjalp henviste han til akupunktør. Har senere fått testet antistoffer mot candida på han og den testen var negativ. Så ikke mer Balder på oss...
-
24-07-05, 00:59 #5elin* Gjest
det var jeg som skrev det siste... glemte å logge inn
-
24-07-05, 08:49 #6
Det er riktig at det en viss forskjell på hvordan man tolker TSH.
Hos personer som regnes funksjonsfriske vil TSH svinge ganske mye. Ikke bare fra livskrise til livskrise, men inne ganske vanlig påfristing som livet gir. Det er viktig at man tar oppfølgende prøver for å sjekke at TSH går tilbake til normalt leie og ikke forblir høy eller lav.
Når man påvirker hypotalamus med annnen thyroxin enn sitt eget, kan man ikke være sikker på at TSH blir den samme som den var. TSH deltar jo heller ikke i stoffskifteprosessen så denne parameteren er mindre viktig for dem.
Det er verdien "fritt T4" som regnes som den parameteren som best sier noe om stoffskiftetilstanden, men denne må ikke tolkes som annet enn en forutsettning for stoffskiftet.
At selve stoffskiftet virkelig foregår kan ikke fT4 si noe om.
Da må man ty til termometeret og vekta.
Det er visst ikke påvist noen helt sikker arvelighet, men i vår familie er det mange som hadde og har dette. Da må det vel være arvelig hoss oss iallfall ? Infeksjonsforsvar og kroppens evne til å bekjempe infeksjoner påvirkes av binyrene men binyrer er et "ikketema" i helsevesenet så få blir sjekket.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-07-05, 14:18 #7
Hei elin
forstår jeg av det jeg leser at du ikke tar Levaxin? Jeg har lyst til å rope: STYR UNNA om du kan! Men jeg har ikke legekompetanse til å uttale meg - vel vitende om at jeg kanskje nå har mer informasjon enn mange leger om denne medisinen. Som de fleste i dette forumet. Egenerfaring teller jo mye mener jeg.
Dette er muligens et sidespor og n`Finn kan korrigere meg her. Jeg har funnet en bok som hormoner og menopause. Nå er det kanskje ikke så interessant for deg, men det går en RØD tråd gjennom boken at syntetsik fremstilt "medisin" er gift for kroppen fordi reseptorene i hjernen gjenkjenner dem ikke, og vi får derfor ulike plager. Dette er veldig forenklet forklaring.
Boken tar først og fremst for seg hormontabletter som inneholder østrpgen/gestagener (og må ikke forvekles ved naturlig progesteron!!). Studier har vist at gestagener lager bare trøbbel i kroppen. Så konklusjonen er altså at vi "alle" mangler naturlig progesteron - kvinner som menn. Østrogendominans er et mye større fenomen enn antatt og skaper forstyrrelser i hele hormonsystemet, og gir også symptomer på lavt stoffskifte. Legg merke til at jeg har skriver symptomer! Blodbrøver interesserer meg ikke lenger.
Vel - for egen del så kan det ha skjedd at jeg er blitt satt på Levaxin når kroppen egentlig bare trengte tilførsel av progesteron. Dette sier jeg både fordi jeg har lest denne boken og kjenner igjen symptomenene, og også fordi jeg har fått påvist overgangsalder.
Når kroppen reagerer negativt på gestagener (som legemiddelindustrien spyr ut til hjelpeløse kvinner), da mener jeg faktisk at jeg troverdig kan kaste ut den teorien om at syntetsik thyroksin (les:Levaxin) er like mye et fremmedelement for kroppen/hjerna eller hvor det enn er disse prosessene foregår. Jeg leser og leser og får stadig nye "aha-opplevelser". Kan det være så enkelt som å tilføre noe naturlig progesteron?? Hmmm jeg har begynt. Samtidig har jeg begynt å smøre Pregnenolone-krem, som er "moderhormonet" og som naturlig blir produsert av kolesterol. Pregnenolone produserer videre progesteron.
Da jeg ikke vet hvor i prosessen det svikter hos meg så begynner jeg litt høyere i rekken enn progesteron. Smører også litt naturlig østrogen. Det høres kanskje litt rart ut, men østrogendominans er mer enn bare høye tall på østradiol f.eks, eller lave for den del. Det er mest forholdet mellom østrogen/progesteron som er viktig. Jeg anbefaler boken på det varmeste!
http://www.futhark.no/menobok.htm
Så nå har jeg lyst til å utvide mitt "eksperiment" med å slutte med Levaxin. Tok tablett i dag, men i morgen...kanskje...
Står veldig mye om binyrebarkproblemer også, samt lavt stoffskifte. Men inntrykket mitt er at tilførsel av naturlig progesteron løser det meste. Litt for enkelt? Kanskje, men verdt et forsøk. Lager eget tema om meg og dette eventuelle eksperimentet hvis jeg ser det har noe for seg. Skal jo få "forbudte" naturlig thyroxin fra Ungarn snart...
Vet ikke hvor gammel du er elin, men det er faktisk påvist at også unge kvinner som menstruerer kan ha dette med mangel på progsteron fordi de rett og slett ikke har eggløsning. Og då blir det ikke dannet progesteron!! Men nå begynner dette å bli langt. Løp og kjøp boken!! (obs:jeg har ikke provisjon). Men tenk om det var mulig å gjenopprette balansen i hormonsystemet med naturlige tilførte hormoner!!!• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
24-07-05, 14:47 #8
Hei Yvette.
Så vidt jeg husker så var dine stoffskifteprøver ganske lave og grunnen til at du ble satt på Levaxin ? Men var det flere grunner ? feks. høye antistoffer ?
Det kan være mange grunner til at stoffskifteverdiene blir lave.
1. naturlige grunner og 2. patologiske.
Når en får et lavt prøvesvar må en jo finne ut om det er 1 eller 2.
Er anti-TPO negative, kan det jo finnes en naturlig årsak og ny prøve må tas for å se om det retter seg. Hvis det ikke retter seg så må en sjekke andre systemer i kroppen som kan påvirke stoffskifteresultatet.
Du nevner en påvirkning fra et mangfoldig hormonsystem, og det forekommer nok ofte også uten at dette blir skikkelig klargjort. Det finnes også andre årsaker.
Jeg synes det er rart at man ikke tar alle disse testene når man oppdager et lavt stoffskifte.
Er litt betenkt over at du skal slutte med thyroxin. Prøv heller å bytte til et naturlig. Armour er for tia det eneste med sikkre leveranser her på berget. Legen din skal etterkomme dine ønsker.
Uansett hadde det vel vært en fordel med en skikkelig sjekk ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-07-05, 15:34 #9
Så sant så sant n`Finn. Joda jeg hadde lave prøvesvar. !.måling fT4 12, fT3 4,3, TSH 4,82 (økte til 7,56 etter i mnd med 50µg Levaxin) og AntiTPO 11.
Hva er patologisk n`Finn?
Når jeg ikke har hatt antitoffer er det da mer trolig at det er noe "utenfor" som skaper lave verdier på stoffskifteprøver? Som jeg har sagt tidligere så har jeg ikke hatt denne voldsomme trettheten. Bare ikke orket så mye annnet enn trimmen min. Mye derfor jeg nå lurer på om jeg bare har hormonsprett i forhold til overgangsalder. Men nå skal det være sagt at jeg sluker alt jeg leser for tiden, og prøver det meste. Synes liksom ikke noe kan bli verre enn dette året med medisin har vært.
Legen? Tja...satt langt inne den Liothyroninen. Og med Armour? Venter til timen jeg har hos Balder-klinikken med den tror jeg. Og håper å få en skikkelig sjekk der. Nå ser jeg at elin ikke er førnøyd med denne klinikken, så jammen kan en stakker til slutt bli overlatt til seg selv til slutt.
Hvor mange dager kan jeg eksperimentere med å ikke ta medisin? 3-4? Og hva så hvis jeg må til igjen? Starter jeg da på "scratch" igjen? Skal ta nye prøver om 2 uker så kanskje det er lurt å vente...? Huff som jeg styrer..
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
24-07-05, 17:03 #10
Patologi er læren om sykdom. Altså der en kan påvise forandringer som ikke er normale.
Du har ganske nøyaktig de verdiene som jeg hadde i mange år før de satte igang behandling du. Jeg har heller ikke påviste antistoffer. Men det kan skyldes at de ikke har tester for akkurat mine - eller dine ?
Og Levaxin virket heller dårlig på meg også.
Etter mange års behandling var jeg så fortvila at jeg prøvde ¨å slutte. Bråslutta i 12uker.
De første dagene var en skikkelig opptur med en skikkelig god følelse. Alt ble liksom bra. Det varte en snau uke, så ble det verre og verre.
Jeg måtte ha Levaxin, for fT4 var null og TSH var 160. Enda blei det ikke produsert noe. Jeg holdt ut skikkelig ille symptomer i mange uker, men det hjalp ikke. Levaxin holder deg i live, men det er jaggu ikke mer enn så vidt heller!
DA jeg begynte med Armour slutta jeg også ,og samme opptur hadde jeg da ! Kanskje du også får det ? Det er ingen fare med å slutte og du kan bare starte opp igjen med den dosen du hadde. Kan gjerne dobble den de to første dagene også.
Dosen må være stabil i 6uker før en prøve.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker