Viser søkeresultater 11 til 20 av 28
-
14-07-05, 19:20 #11
Du får vel øke snart? Følg med på blodprøvene og legg mest merke til ft4 og ft3.
Du må selv følge med hvor du merker bedring.
lag et skjema på pc'n eller et ark og tegn inn grafer eller hva som helst. Bare så lenge du følger med selv. Ikke overlat det til legen lenger.
Plutselig en dag har du kanskje ork igjen og føler deg brukbart vel.
Hvor holder du til?
Er i Akershus jeg og.
Det kan være noen veldig interessante møter i stoffskifteforeningen her, dem i Aurskog-området er skikkelig aktive tror jeg.
-
14-07-05, 22:09 #12Gjest
Så en som er nogenlunde riktig medisinert skal ha TSH på rundt 1 og fritt t3 og t4 i øvre halvdel av referanseområdet? Har "friske" folk slike verdier eller er det slik disse verdiene bør være for oss stoffskiftepasienter?
Skal prøve å følge med, bytte lege og gjøre alt for å bli bedre.
Så det er vanlig å være så trøtt når man har stoffskifte???? Enkelte dager er jeg jo så trøtt som om jeg ikke har sovet på 1 uke, hehe! Sykt trøtt! Ikke slapp, men trøtt! Iallfall hvis jeg har gjort noe krevende(trent) eller sovet litt for lite.
Jeg er fra Oppland. Grensa til Akershus.
-
14-07-05, 22:33 #13
Ja den trøttheten er typisk for lavt stoffskifte.
Men når jeg er hypo kan jeg ikke sove ordentlig og må snu meg hundre ganger natta.
nora
-
14-07-05, 22:36 #14Gjest
Hypo? Er det når du har tatt for høy dose medisin???? Er det farlig å ta for mye medisin da?
-
14-07-05, 22:53 #15
Hypo - da har du lav fT4 ettersom jeg har forstått. Andre kan mer om dette, men jeg er innlogget akkurat nå. Nora supplerer nok mer utfyllende.
Ett spørsmål til Nora - igjen. Får stadig slike "aha-opplevelser". Blir aldri utlært her skjønner jeg. Du sier at NÅR du er hypo, så sover du urolig. Jeg sover urolig stort sett hver natt. Men svinger du veldig mellom hyper/normal og hypo? Når kan man egentlig vente å finne tilbake til nesten normalen? Går du etter både blodprøver og symptomer? Når man på et gitt tidspunkt føler seg rimelig bra, er det da hele tiden fare for å rase utfor igjen? Hvor ofte tar dere blodprøver?
Jeg begynner å tro at hodet mitt er hypo hele tiden, og kroppen litt over mot det normale. Du har sikkert skrevet om dette tidligere
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
15-07-05, 11:45 #16
Jeg ble satt på en lavere dose ifjor for å se om min TSH går opp.....
bare tull siden jeg da må prøve 88µg, for på 100µg hadde jeg en TSH på 0,3 og på 75 µg var den 1,9.
Så 125µg uten liothyronin var jo bare tull men jeg ville gå med på det slik at jeg hadde prøvd det.....
Altså hypo og soving har nøye sammenheng med forsøk fra legens side.
Jeg må ha ft4 og ft3 minst halvveis opp og da er jeg ok. Ikke superbra men ikke noen tydelige symptomer.
Be om å få forsøke en annen dose.
Jeg må ha liothyronin i tillegg når jeg tar nok levaxin, fordi min ft3 blir da lav. Med lav ft3 får jeg brain fog og depresjon som straks forsvinner når jeg får i meg liothyronin igjen.
Altså er alt dumme forsøk fra legene mine....jeg svinger ikke ellers
nora
-
15-07-05, 11:54 #17
Ok. Jeg er jo på forsøksstadiet ennå, men tror nok at jeg havner på denne dosen med 100µg Levaxin og 10µg Liothyronin. Har jo rotet litt med doser hele veien så mulig det begynner å stabilisere seg. Som sagt er jeg ikke "på topp" ennå, men det tar jo tid dette. Bare spent på blodprøvene, for det er jo det som betyr noe for legen. Merker veldig fort Liothyroninen no, men ikke annet enn at jeg blir veldig varm. Hodet er fortsatt hypo. MEN - jeg er optimist
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
15-07-05, 12:03 #18
En ting til Nora. Min siste TSH var 0,19, men da var fT4 13. Med fT4 på 22 var TSH >0,01. Betyr vel ingenting denne utraderingen av TSH så lenge fT4 er høyt. Men da var også fT3 høy, dvs 6,9. Dette var uten Liothyronin.
-
15-07-05, 12:34 #19
Stoffskifteproblemer gir seg veldige individuelle forskjeller. Ikke bare hyper og hypo (for høyt og for lavt), men innen de gruppene finnes et mangfoldig utvalg problemer den enkelte sliter med.
I hypogruppen som jeg tilhører, tror legene at alle problemer kan fikses med EN medisin (Levaxin). Vi vet jo at det det er godkjent en til, men de vegrer seg for å ta den i bruk (Liothyronin). Man vegrer også og ta inn over seg de erfaringer folk i denne gruppa har med naturthyroxiner. Disse er fy-fy, og pasienter som spør møtes med alle slags foreldede fordommer som medisinindustrien brukte på 60-tallet foir å få legene til å begynne å bruke den syntetiske typen.
Jeg kjenner ikke til noen sykdomsgrupper som vil gi avkall på det medisimangfold de i dag benytter, men vi nektes tilgang til mangfoldet av gamle fordommer !
En pasientgruppe vil ha nytte av en behandling andre ikke får nytte av. Jeg prøvde feks. et Liothyronintillegg til Levaxindosen for en tid siden, men det var ikke løsningen for meg. Den første uka var svært positiv, for "brainfoggen" lettet og det var helt utrolig. Effekten forsvant og kom ikke igjen. Eneste effekt var at jeg fikk litt varme i en frossen skrott en time etter dosen. Jeg prøvde forskjellige doseringsmuligheter og sluttet omsider. Jeg prøvde igjen noen mnd. senere, men helt uten effekt.
Senere fikk jeg prøve Armour, og det fikk jeg svært positive er faringer med og har fortsatt med dette.
Så hvorfor virker Armour bedre enn kombibehandlingen på meg ?
T3 er det jo i begge og er nok ikke avgjørende for meg. Etter min mening må det være det at hormonene er naturlige. Noe mer akkurat enn det kommer jeg ikke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-07-05, 13:44 #20
Blodprøver og blodprøver..
Det er jo symptomene som teller.
Forresten går det an for en del å gå på en lav dose, og kjertelen gjør resten.
Og man kan gå på en full dose hvor TSH blir noe lav eller veldig lav men ft4 og ft3 er inenfor referanseområdet.
Det er individuelt.
Jeg mener man må prøve seg fram.
Hvis ft3 er høyt pleier man ikke å ta liothyronin, men Dr. Lowe www.drlowe.com behandler en del pasienter med liothyronin allikevel fordi de trenger det allikevel, slik som fibromyalgipasienter. De kan ha høyt ft3 uten at det gir dem tydelige hypersymptomer.
Og så fant han ut at det er bare ett merke som holder mål, de andre hadde ingen effekt på fibromyalgipasienter (grossmans cytomel, samt det mexikanske cynomel)
Hmm.
Kanskje ikke vårt liothyronin er rent nok heller.
Å, og Thyroid virker veldig bra. Armour eller Nature-throid etc.
HVis hue ditt ikke er bra ennå med høyt ft3, må du prøve lavere eller høyere dose, eller kanskje det er noe annet galt.
nora
Svar med sitat

Bokmerker