Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
    Gjest

Standard Kronisk tretthet og stoffskifte?

Noen som vet om det er noen sammenheng med å være kronisk trett samt å ha stoffskifte? Selv har jeg høye tsh verdier = lavt stoffskifte! Legene tror det er lavt stoffskifte. Jeg er SYKT trøtt og sliten. Når jeg har trent litt for hardt en dag er jeg skikkelig trøtt, ellers er jeg bare sliten og litt trøtt hele tiden! Noen som har det på samme måte som meg???? Kan det være lavt stoffskifte? Hilsen zombi! ps; går på levaxin, men hjelper null og niks!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Går du på en dose levaxin som ikke er nok til å senke TSH ned til 1???

nora

Gjest

Standard

Tja, det er vel mulig. Blir iallfall ikke noe bedre av levaxingreiene. Bruker Levaxin 50 mikrogram en gang om dagen! Er det noen som har samme symptomer som meg her inne da?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Er det en ny trend her at legene gir pasientene bittesmå doser levaxin???Inntil nylig fikk de fleste levaxin slik at TSH ble 0,3.rundt 1.

Og det er ikke tisltrekkelig.

TSH er bare en budbringer fra hypofysen, det er ikke noe stoffskiftehormon.

Selve hormonene heter t4 (Thyroxin) og T3 og måles ganske nøyaktig med tester som heter fritt t4 og fritt t3.

Vi pasienter på forumene har funnet ut at det er disse som er mye mer nøyaktig enn noen andre tester.

Vi gegynner ikke å ha det bedre før ft4 og ft3 er i øvre halvdel av sitt referanseområde.
    Hvor, er individuelt.
    Øvre tredel sier en del, og helt opp til akkurat over referanseområdet sier noen veldig få.

Det kan godt være at 50 µg ikke er nok til deg.
    Jeg tar 150µg levaxin (t4) pluss 10µg liothyronin (t3) ellers er ikke noen av t-ene mine i øvre halvdel.

Hva er dine tall?

nora

Gjest

Standard

Verdiene mine ved sist prøve var! Fritt t3 = 4,5, fritt t4 = 10.6 og TSH 18.4! Sier meg ikke mye, men!

Unn-ikke innlogget Gjest

Standard

Når må eg bare spørre: Har legen ikke bedt deg om å øke dosen din etter den siste prøven?

En TSH på 18 er ALT for høj, den skal være rundt 1. Min pleier å være 0,03.
    Dine T3 og T4 verdier er lave og gir med største sannsynlighet den trøttheten du føler.
    Du skal spørre om å få normal verdiene fra labben din, dvs det intervallet som T3 og T4 skal ligge innenfor. Disse verdiene svinger fra lab til lab.
    Deretter skal du forsøke å få tallene dine i øvre del av disse intervallene ved å øke dosen.

Det ser ikke ut til at legen din er helt med, når det gjelder lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Fritt t4 på 10 er helt på bånn og stemmer godt med en TSH på 18.

Du kan ikke regne med å bli det spor bedre med så ille blodprøver.

Detter er verre ennn mmange her før de fikk levaxin.

Hvor lange har du gått slik, og hvor ofte har du vært hos legen, og hva har han sagt, og hvordan var prøvenen når du begynte?

Alle her må ha ft4 og ft3 i øvre halvdel, men noen klarer seg med ft4 lavt hvi de bruker Armour THyroid og har veldig høyt ft3.

Se på www.furst.no om oppfølging av folk som tar levaxin, samt http://www.capiodiagnostikk.no/Virks...ratoriemedisin om samme, de sier at man skal ha kjempelav TSH og høy ft4 hvis man tar levaxin.

Hva surrer legen din med?

Gjest

Standard

Hei igjen! Glemte å si at jeg tok disse prøvene 1 mnd etter at jeg sluttet på levaxin. Da hadde jeg brukt levaxin i 4 mnd!, men jeg hadde ikke merket noe bedring av symptomene. Den prøven jeg tok etter å ha gått på levaxin i 4 mnd viste at TSH lå innenfor normalen, så da mente legen at alt ville bli bra igjen ved å bruke den samme dosen som jeg nå gikk på litt lengre. Men, får å se om TSH gikk opp igjen og om det virkelig var lavt stoffskifte så skulle jeg kutte ut levaxin i 1 mnd å ta nye prøver. Det var da jeg fikk de resultatene jeg skrev over. Hva fritt t3/fritt t4 var under medisinering vet jeg ikke!(for jeg fikk ikke vite det).

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

AHA.

Men det er ikke noe tvil nå at du trenger levaxin eller levaxin pluss liohtyronin eller Armour Thyroid nå.

Jeg personlig trenger liothyronin i tillegg.

Skal prøve Armour en dag, eller det hollandske thyreoidum.

Ikke gi opp, det er andre midler å bruke enn levaxin.

Du skal vel begynne snart igjen, eller?

Du må få vite hva dien verdier var når du gikk på levaxin. Kanskje det ikke var nok.

Og jeg måtte begynne med selen før jeg merket noe bedring.

nora

Gjest

Standard

Ja da, jeg begynte på levaxin igjen med en gang! Legen mente at det var lavt stoffskifte som var årsaken til at jeg var så sliten og trøtt hele tiden. Interessant det med selen. Har lest at det hjelper å ta det her på forumet så jeg kjøpte en boks i går. Tar 100mcg om dagen nå. Spennende å se om jeg blir noe bedre også da??!!?? Kanskje jeg går på for lite levaxin og kanskje jeg burde bytte til amour jeg ogs, hmhm, vanskelige greier det der....

Side 1 av 3 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn