Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
-
13-07-05, 00:32 #1
Ojsann... EU-direktivet om kosttilskudd
Har dere fått med dere at det nye EU-direktivet om kosttilskudd ble ferdigbehandlet i går (12. juli) - og vil tre i kraft allerede 1. august...??!?
På et annet forum jeg henger, var det en som skrev om dette. Hun linket til denne siden:
http://www.fritthelsevalg.org/htmlsi...?id=225&type=2
Den kan vel ikke akkurat beskyldes for å være nøytral og upartisk, den artikkelen - men jeg må si jeg hoppet i stolen her.
Jeg skulle veldig gjerne sett den 'positivlisten' det skrives om der, for å se hvor mange av alle de kosttilskuddene jeg tar som er der. Prøvde å lete litt på EU sine egne sider, men ga opp. Det står i lovteksten at det skal utarbeides en slik liste - kanskje den ikke er offentliggjort ennå? Her er selve lovteksten - klikk til venstre for 'Judgement'.Sist endret av Admin; 30-07-09 kl 18:50 Begrunnelse: Link udskiftet
-
13-07-05, 00:40 #2
Lette litt til, og fant det gamle direktivet. Der står listene over de tillatte kosttilskuddene hvis dere scroller helt nederst i dokumentet. Forstemmende... Ikke mye lakrisrot, aminosyrer og fettsyrer å finne der, gitt...
Nå har jeg absolutt ikke finlest lovteksten, altså - og jeg regner med at denne listen skal revideres. Men likevel - det ser ut til at det kun skal være lov til å selge kosttilskudd basert på kjemisk framstilte ingredienser, og kun bestående av vitaminer og mineraler.
Hva med den rotnorske tranen (og seloljen), da - for eksempel?
(De har vel forresten forhåpentligvis råd til å betale for et sånt 'dossier', forresten, de som framstiller det...)
-
13-07-05, 08:42 #3Gjest
Kom dette som en overraskelse på dere???
Jeg har ved flere anledninger postet Codex Alimentarius her.....der har det vært mulig å kommentere, i tillegg har vi i Norge "Nei til Eu" der man har mulighet til å uttale seg.
Flere holistiske leger i USA har hatt store kampanjer i forhold til dette siden USA også rammes av dette grunnet WTO.
Merete
-
13-07-05, 11:56 #4
Jeg fant igjen innlegget ditt som du postet i mai nå - må innrømme at det gikk meg litt hus forbi den gangen... Det som ryster meg nå er at ikke en gang amino- og fettsyrer står på den famøse 'positivlisten', så vidt jeg har klart å finne ut!
Nå har jeg sendt en e-post til Mattilsynet og spurt om de kan gi meg status i Norge - håper jeg får raskt svar!
-
13-07-05, 13:01 #5
Hehehe... Hvis dere klikker på den første linken min nå, er teksten helt forandret... De har moderert seg veldig - det kan nesten se ut som dette var en liten storm i et vannglass, kanskje?
-
13-07-05, 13:09 #6
Og jeg har allerede fått svar fra Mattilsynet!
Hei
Kosttilskuddforskriften gjennomfører EU-direktiv 2002/46/EF om kosttilskudd i norsk regelverk. Direktivet ble vedtatt i EU 10. juni 2002, og kosttilskuddforskriften ble vedtatt i Norge 28.5.2004. Etter 1. august i år skal alle kosttilskudd oppfylle kravene i forskriften.
Kosttilskudd er med kosttilskuddforskriften blitt en beskyttet varebetegnelse. Kosttilskudd defineres som konsentrerte kilder til stoffer med ernæringsmessig eller fysiologisk effekt, som er tilskudd til den daglige kosten, og som selges i doseform. Eks. vitamin- og mineraltilskudd, urtetilskudd, fiskeoljetilskudd, etc.
Forskriften inneholder foreløpig bare bestemmelser om sammensetning for vitaminer og mineraler i kosttilskudd. Derfor omfatter positivlisten bare vitaminer og mineraler. Dette betyr ikke at andre ingredienser ikke er tillatt. Andre ingredienser som for eksempel urter og fettsyrer kan fortsatt brukes som tidligere i Norge. Aminosyrer er klassifisert som legemidler i Norge, og kan ikke brukes i kosttilskudd. Det er etter hvert meningen å lage felles bestemmelser i EU om bruk av andre ingredienser enn vitaminer/mineraler i kosttilskudd.
Forskriftens bestemmelser om merking gjelder for alle typer kosttilskudd.
Du kan lese mer om kosttilskudd på Mattilsynets nettsider: http://www.mattilsynet.no/mat/ernaering/kosttilskudd og på Matportalen: http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1086676233.89
Vennlig hilsen
(NN)
Rådgiver
Mattilsynet, hovedkontoret
Det var et raskt, informativt og beroligende svar!
-
13-07-05, 13:40 #7
Leste på det tyske eller østerrikske stoffskifteforumet at de får bare bittesmå mengder selen der i tilskuddene. De kjøper da online fra holland for å få fornuftiege mengder.
Det er da forstemmende at man må gå på postordre for å få tak i vanlige ting.
Selen trenger vi i 200µg.
nora
-
13-07-05, 19:35 #8
Det er noe om "regulating herbal medicines" i bmj nå:
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/331/7508/62
nora
-
13-07-05, 19:48 #9
A propos Selen Nora: jeg kjøpte boks med 100 tabletter på apoteket. Ikke så gale dyrt. Hver tablett inneholder 100µg organisk bundet selen. Var vel etter tips fra deg i et tidligere innlegg, så jeg spiser 2 for dag.
Er det noe av dette dere diskuterer, eller er jeg helt på bærtur igjen.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
14-07-05, 18:47 #10
Hei!
Angående EUs kosttilskudd direktiv og Codex Alimentarius se denne siden for info:
http://www.alliance-natural-health.org/index.cfm)
Alliance for Natural Health gikk faktisk rettens vei for å få stoppet EUs direktiv om vitaminer og mineraler og 12 juli falt dommen . De klarte ikke å stoppe direktivet men mener selv at de allikevel vant en delvis seier i Luxemburg fordi det ble gjort noen svært viktige endringer. Dersom de ikke hadde gått rettens vei for å stoppe direktivet ville alle vitaminer og mineraler som ikke er på positivlisten blitt ulovlig fra 1 august i Europa.
Endringene fra Fritt Helsevalg sin side (eller se linken over til Alliance of Natural Health hvis for å lese deres pressemelding:
- Forbudet mot salg av vitaminer og mineraler som ikke er med på positivlisten, men som "vanligvis finnes i, eller inntas som, en del av dietten" vil ikke gjelde.
- Det må klargjøres i langt større grad hvilke krav som stilles til informasjon i dossierne, og om prosessen frem til inklusjon på reviderte positivlister.
- Når et dossier for en ingrediens er innlevert, kan den ikke avslås uten at det gjennomføres en fullstendig sikkerhetsvurdering, basert på “the most reliable scientific data available and the most recent results of international research”, og denne beviser at ingrediensen (eller dosen) er skadelig. Dette medfører at mye av byrden med ordningen er tatt fra produsentenes skuldre og lagt på myndighetenes. I tillegg kan et hvert avslag ankes ad rettens vei.
Codex Committee on Nutrition and Foods for Special Dietary Uses er et organ under FAO/WHO (FN) og har delegater fra alle medlemslandene (Norges representanter er fra Mattilsynet) og mange andre f.eks fra den farmasøytiske industrien, petroleum industrien etc. I november i fjor ble de ferdige med "Guidelines for vitamins and minerals" og 4 juli 2005 i Roma ble disse retningslinjene ratifisert. En liste lignende EUs positiv liste finnes foreløpig ikke!!!! så følgene av denne "loven" er uklar. Dette er en global retningslinje og kan bli tvunget gjennom hos alle land som er medlem i WTO (world trade organization). Det blir nok noen år før vi får se følgene av Codex, men det hvis ingen jobber hardt for å stoppe eller endre denne retningslinjen (lov i praksis) kan følgene bli store for helsa vår. Alliance for Natural Health jobber med denne saken også se: http://www.alliance-natural-health.o...on=news&ID=177
for å se en dokumentar film om Codex: www.WellTV.com
KariFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
Kosttilskudd for hjertet
Av Carro i forumet UrtemedisinSvar: 1Siste melding: 23-07-09, 07:47 -
Kosttilskudd og A-Vitaminer
Av puselus i forumet VitaminerSvar: 1Siste melding: 04-11-08, 15:16 -
Kosttilskudd
Av Lissa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 35Siste melding: 23-06-08, 18:19 -
Vitaminer og kosttilskudd i Danmark?
Av bambi i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 8Siste melding: 05-07-07, 10:36 -
Vitaminer og kosttilskudd
Av KIDA i forumet VitaminerSvar: 3Siste melding: 04-01-07, 21:33
Svar med sitat
Bokmerker