Har lest mer! ;)

Det som kan tale for et høyere inntak av B12, er hvis man har malabsorpsjon (f.eks. IF-mangel) - da er det visst sannsynlig at man heller ikke så lett får B12 over blod-/hjernebarrieren. (B12-mangel er spesielt skadelig for sentralnervesystemet.) Da må man prøve å 'presse' mest mulig B12 gjennom blod-/hjernebarrieren ved å holde nivået i blodet høyt. Men dette gjelder altså primært for pasienter med nevrologiske symptomer.

Jørn Schneede skriver:

Man vet veldig lite om overgang av B12 over blod - hjerne -barrieren, men man mener at overgangen er avhengig av en reseptormediert prosess. Denne prosessen kan være hemmet av samme årsak som visse pasienter har problemer med reseptormediert B12-opptak fra tarmen. Med andre ord: pasienter med intestinal B12-malabsorpsjon kan ha samme problem ved overgang av B12 til CNS også. Den eneste sikre måten å "presse" mest mulig B12 over blod hjerne - barrieren er da å skape en konsentrasjonsgradient av en viss varighet mellom blod og CSF som muliggjør tilstrekkelig grad av passiv diffusjon over barrieren. Det er rasjonalet bak terapitradisjoner i nevrologien, hvor man initialt gjerne gir daglige B12-injeksjoner, evt. til og med som intravenøse injeksjoner, for behandling av B12-mangel assosiert myelopati.
Her var forøvrig et godt svar fra en endokrinolog vedr. hypo og jern-/B12-mangel:

http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=6317

Og n'Finn: Ca. 65% av B12 som inntas gjennom munnen (peroralt) tas opp hos friske. Dersom man helt mangler IF tas kun ca. 1% opp (gjennom passiv absorpsjon).

Og nettopp; der har vi vel svaret på de 675...! Aha! Dersom man helt mangler Intrinsic Factor, kan man ta B12 i tablettform likevel - siden 1% av dosen tas opp passivt gjennom tarmen!

Pernisiøs anemi kan behandles med peroral B12-substitusjon, som Minot og Murphy viste allerede i 1926. (...) Som nevnt ovenfor absorberes en prosent av en peroral dose passivt i tynntarmen uten nærvær av intrinsic factor. Da dagsbehovet er to (til fem) mg, er en nødvendig peroral daglig dose: 200-500 mg = 0,2-0,5 mg, forutsatt at det ikke foreligger annen tarmsykdom.
(Hentet fra en veldig god generell artikkel om B12: http://www.uib.no/isf/utposten/2004nr6/utp04605.htm )

Puh! :tørker svette: Det var litt av en leseøkt... Men jeg fant vel utav det til slutt.

Men nå begynte jeg å gruble på noe annet... Faktisk fikk jo jeg diagnosen Pernisiøs anemi for ca. 10 år siden, og har fått B12-sprøyter månedlig i noen år. Det er restene av de skyhøye nivåene jeg hadde da jeg ble gravid som har hengt igjen og ga meg et kjempehøyt nivå i 02. Siden det har B12-nivået rast nedover, og jeg begynte å spise B-vitamintilskudd for et par måneder siden - da var jeg i nedre del av referanseområdet. Etter det har nivået i B12 gått litt opp. Og så leser jeg:

Effekten av gitt behandling kan følges ved å måle S-metylmalonat, som skal normaliseres dersom pasienten får i seg nok B12. Merk at S-B12 ikke gir konkret svar på dette!
Hmmm... Kan det bety at jeg muligens kanskje bør få sprøyter i stedet for å spise helsekostpiller? Siden den økningen jeg har hatt i B12 kanskje ikke er reell...? Eller bør jeg i det minste få sjekket S-MMA?