Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22

Tråd: TRØØØTTT

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du har ok ferritin. Man kan få en gentest som viser om man har hemokromatose hvis man har høyt ferritin. Normalen er heller 100 for kvinner. Men jeg kan ikke uttale meg om ditt nivå.

B-12 er an smule lavt i forhold til de 360 som er nedre grense av det ideelle men jeg vet ikke hvordam man da kan få en resept.

Frogner Helsekost har noen sterke tabletter så man kan prøve det. Det er ikke registrert noen bivirkninger på b 12.

Du har vel postet om mulig cortisolmangel eller omvendt et annet sted her...det er alltid viktig å se på blodprøveresultater men det er ikke alt heller.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hei Nora! Jeg leste noe om B12 tidligere på forumet (ett eller annet sted??) så jeg kjøpte på apoteket Vitamin B12, 4,5mcg fra Radiatoren Pharmaceulticals SWEDEN. Kjenner du til dette? Det står ikke på esken hvor mye jeg skal ta. Apoteket visste det heller ikke. Er det homøopatisk tror du?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

4,5 mikrogram er 0,0045 milligram såvidt jeg husker.
    I Trio-Be er det 500 mikrogram eller 0,500 milligram.
    (Kan noen sjekke om jeg har gjort en kommafeil)

Hvis du søker på Jørn Schneede og B 12 på internett, kommer du fram til at en dose på 675µg om dagen eller noe sånt trengs.

Det du fikk er ganske lite. Du trenger altså nesten 150 av disse tabletter om dagen hvis du har B-12 mangel....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Er det mulig??! Da må dette være noe homøopatiske greier. Siden de ikke visste noe på apoteket heller mener jeg. Jeg tenkte ikke på det da, men syntes det var litt rart at de ikke kunne si hvor mye jeg trenger. Så jeg har tatt en for dag...blir ikke rare resultatet av det Jeg skal kikke på det du viser til. Takk!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

675 mcg!!??!

Hjelpes meg - de B-vitamintablettene jeg tar er det bare 6 mcg B12 i, tror jeg... Er du sikker, nora?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er ikke lov å selge sterke nok b-12 tabletter over disk i norge.

Jeg mener jeg har rett...

Og jeg ga en link til et annet forum (neuro-noe) og de tar 1000 µg om dagen. Får kjøpt det over disk i usa og england. Noen tar to av dem.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ei sprøyte inneholder 1mG, men halvparten retineres i kroppen. Dette er sikkert større ved oral dosering ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

RDA-verdier for B12 er relatert til friske personer med normal B12-absorpsjon og normale B12-lagre i leveren (2-3 mg). Da behøver man 2-3 µg nyresorbert B12 per dag for å holde B12-status i balansen.

(...)

Pasienter med B12-mangel i Norge har som regel et "malabsorpsjonsproblem". Disse pasienter har høyere døgnbehov for B12, fordi ikke bare deres evne til å ta opp "ny" B12 fra matprodukter er hemmet, men også den enterohepatiske (re-)sirkulasjon av B12. Hver dag skilles mellom 7 og 10 µg av aktivt B12 ut gjennom gallen. "B12-regnskapet" som ligger til grunn for RDA-verdier forutsetter at alt B12 som skilles ut gjennom gallen tilbakeresorberes, ellers øker døgnbehovet til 13-15 µg daglig hos pasienter med malabsorpsjon, f. eks. pga. IF-mangel.

(...)

Om vi tenker oss en pasient med perniciøs anemi som ikke lenger produserer IF i det hele tatt. Denne pasienten har ingen IF-mediert enteral resorpsjon lenger og mister ca. 10-15 µg per dag. I tillegg kommer behovet for "ny" B12 på 2-3 µg. La oss si at denne pasienten har et døgnbehov på ca. 15 µg. Vi gir 1 B12-injeksjon a´ 1 mg og ca. 500 µg av dette retineres i kroppen. Det betyr at denne pasienten etter ca. 30 dager vil ha behov for en ny injeksjon. Denne pasienten er selvsagt et ekstremtilfelle, men kan brukes for å definere ytterpunktene for doseringsbehov.
    (IF=Intrinsic Factor)

Dette skriver Jørn Schneede i en diskusjon på Eyr. Ut fra det kan jeg ikke begripe at et dagsbehov på 675 mcg kan stemme...?

Her står hele innlegget: http://www.uib.no/isf/eyr/2002q4/012359.html

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Har lest mer! ;)

Det som kan tale for et høyere inntak av B12, er hvis man har malabsorpsjon (f.eks. IF-mangel) - da er det visst sannsynlig at man heller ikke så lett får B12 over blod-/hjernebarrieren. (B12-mangel er spesielt skadelig for sentralnervesystemet.) Da må man prøve å 'presse' mest mulig B12 gjennom blod-/hjernebarrieren ved å holde nivået i blodet høyt. Men dette gjelder altså primært for pasienter med nevrologiske symptomer.

Jørn Schneede skriver:

Man vet veldig lite om overgang av B12 over blod - hjerne -barrieren, men man mener at overgangen er avhengig av en reseptormediert prosess. Denne prosessen kan være hemmet av samme årsak som visse pasienter har problemer med reseptormediert B12-opptak fra tarmen. Med andre ord: pasienter med intestinal B12-malabsorpsjon kan ha samme problem ved overgang av B12 til CNS også. Den eneste sikre måten å "presse" mest mulig B12 over blod hjerne - barrieren er da å skape en konsentrasjonsgradient av en viss varighet mellom blod og CSF som muliggjør tilstrekkelig grad av passiv diffusjon over barrieren. Det er rasjonalet bak terapitradisjoner i nevrologien, hvor man initialt gjerne gir daglige B12-injeksjoner, evt. til og med som intravenøse injeksjoner, for behandling av B12-mangel assosiert myelopati.
    Her var forøvrig et godt svar fra en endokrinolog vedr. hypo og jern-/B12-mangel:

http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=6317

Og n'Finn: Ca. 65% av B12 som inntas gjennom munnen (peroralt) tas opp hos friske. Dersom man helt mangler IF tas kun ca. 1% opp (gjennom passiv absorpsjon).

Og nettopp; der har vi vel svaret på de 675...! Aha! Dersom man helt mangler Intrinsic Factor, kan man ta B12 i tablettform likevel - siden 1% av dosen tas opp passivt gjennom tarmen!

Pernisiøs anemi kan behandles med peroral B12-substitusjon, som Minot og Murphy viste allerede i 1926. (...) Som nevnt ovenfor absorberes en prosent av en peroral dose passivt i tynntarmen uten nærvær av intrinsic factor. Da dagsbehovet er to (til fem) mg, er en nødvendig peroral daglig dose: 200-500 mg = 0,2-0,5 mg, forutsatt at det ikke foreligger annen tarmsykdom.
    (Hentet fra en veldig god generell artikkel om B12: http://www.uib.no/isf/utposten/2004nr6/utp04605.htm )

Puh! :tørker svette: Det var litt av en leseøkt... Men jeg fant vel utav det til slutt.

Men nå begynte jeg å gruble på noe annet... Faktisk fikk jo jeg diagnosen Pernisiøs anemi for ca. 10 år siden, og har fått B12-sprøyter månedlig i noen år. Det er restene av de skyhøye nivåene jeg hadde da jeg ble gravid som har hengt igjen og ga meg et kjempehøyt nivå i 02. Siden det har B12-nivået rast nedover, og jeg begynte å spise B-vitamintilskudd for et par måneder siden - da var jeg i nedre del av referanseområdet. Etter det har nivået i B12 gått litt opp. Og så leser jeg:

Effekten av gitt behandling kan følges ved å måle S-metylmalonat, som skal normaliseres dersom pasienten får i seg nok B12. Merk at S-B12 ikke gir konkret svar på dette!
    Hmmm... Kan det bety at jeg muligens kanskje bør få sprøyter i stedet for å spise helsekostpiller? Siden den økningen jeg har hatt i B12 kanskje ikke er reell...? Eller bør jeg i det minste få sjekket S-MMA?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg har bare skumlest gjennom diverse, på Eyr, på den svenske siden om B-12 der hvor Jørn Schneede jobber, på Linus Pausling Institute, og på forumene. Ikke noe alvorlig studium.

Altså fins det pernisiøs anemi., som er fryktelig sjelden nå, ingen eller nesten ingen vil atltså oppfylle trygdens krav om blå resept på sprøyter...

Men jeg hade litt store og bleke røde blodceller. Ikke lavt Hb og ferritin på 30-noe. Jernopptak forhøyet.

Og så fins det lavt B- 12 ved diverse autoimmune tilstander, slik som hashimotos thyreoditt.

Og det fins høyt homocystein og høyt MMA. Det som Schneede sankker om.

Og det fins neurologiske symptomer, at man trenger mer B-12 i sentralnervesystemet.

Det siste vet jeg ikke om har noen sammenheng med alt det andre. Vet ikke.

Og dem i holland tar B-12 sprøyte et par anger i uken.

Og jeg kjenner en med reumatisme som ble mye bedre, fik mere energi av B-12 sprøyter. Så ble det en anne lege , og han ville ikke gi henne det fordi prøven ikke viste lavt B-12.

Og på Linus Paulig Institute står det at alle over 50 trenger tilskudd siden optaket fra mat da blir dårlig. Men de kan klare seg på de lave dosene.

De som har store problemer med opptak trenger de store dosene. (slk at noe kommer gjennom)

Dem i USA tar 1000 µg. Eller 1000 annenhver dag da det tas opp mer med større doser.

Fant den jeg siktet på ved å tate inn schneede og b og 12 :
    http://archinte.ama-assn.org/cgi/con...ct/165/10/1167

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn