Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    14

Standard Årsak til vektøkning?

Hei, er det noen som vet årsaken til at jeg har lagt på meg 10 kg på 2 måneder. Det ser ikke ut til å stoppe heller. Vekta øker og øker.

Jeg spiser relativt sunn mat, og i normale mengder. Jeg spiser aldri kaker, godterier eller andre ting med sukker. Spiser sjelden pasta og pizza.

Jeg har hypoglykemi, mange allergier, cøliaki og lavt stoffskifte. Jeg tar 200 mg Levaxin og 20 mg Liothyronin pr. dag.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har ikke så mye greie på det andre du nevner, og hvilken innflytelse det kan ha. Vil bare nevne at vekta mi "snudde" samme dagen jeg begynte med Armour. Etter 14 mnd er jeg på normalvekt og jeg spiser mye mer enn før.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    14

Standard

Er Armour det samme som Liothyronin dvs. T3?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Armour er laget av kjertler fra gris.
    Det er forsåvidt "din bestemors Thyroxin". Den ble utkonkurert da den syntetiske produksjonen ble mulig på 60-tallet. Det ble "for dyrt" å lage det på "gammelmåten". Det vil si at det ikke er vårt beste man tenker på når man lager medisin ? Den gangen var det vanskelig å produsere et stabilt produkt og det var en av årsakene sies det - penga spiller vel en større rolle tenker jeg ! Det er vel lettere å ha en enklave borti et hjørne som tusker og går hele døgnet enn en diger binge gryntere ?
    Og fortjenesten er mer forutsigbar ?

Den syntetiske produksjonen lager kun kjertelens forhormonT4. Legene mener åpenbart at vi må greie oss med det, og at det kjertelen driver med ellers er bare tull.
    I Armour og andre som lages på denne måten er jo alle kjertelens produkter med - helt uavhengig av hvilken vekt legene legger på nytten av dem. Noen kjenner de ikke betydningen av og noen har de vel ikke oppdaget at er der engang !

Kjertelen produserer mest av T4, og dette blir til T3 i kroppen etter 2-3uker. Samtidig produserer også kjertelen T3 - og de andre.
    Dette er nok forvirrende og man tenker at dette må da være helt unødvendig. Derfor er det bestemt av høyeste hold at det kjertelen driver med skal man se bort i fra og behandle alle pasienter med forhormonet alene. Det er sogar innfelt i trygdeloven at tabletter som inneholder mer enn ett hormon skal man ikke få re-fundert !
    Snakk om å sitte på begge sider av bordet !

T3 produseres også syntetisk og heter Liothyronin. Legene liker ikke å bruke dette for det bryter med doktrinen, men har innsett at noen har nytte av å bruke det. Men er altså litt på glid vekk fra enhetsdoktrinen og på vei mot en mer individtilpasset behandling.
    Så langt som å akseptere at noen har det bedre med Naturthyroxiner har man desverre ikke kommet, selv om det finnes enkelte leger som faktisk har funnet ut dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    14

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    14

Standard

Er det noen andre som har erfariner med ukontrollert vektøkning? Jeg lurer jo på om jeg kommer til å fortsette å legge på meg eller om det stopper engang?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg personlig går opp 3 kg hver gang er jeg er undermedisinert.
    legen mine prøver alltid å redusere dosen fori minTSH alltid blir lav.

Man ge på internett har dette problemet, lav TSH uten å være hyper.

Problem og problem, TSH er ikke et stoffskiftehormon og egentlig uinteressant .

Det er ft4 og ft3 som er stoffskiftehormoner på lab-svarene.

Jeg må ha dem minst halvveis opp. Andre må ha dem høyt oppe i referanseområdet.

Hva er dine verdier?

nora

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    14

Standard

Tusen takk for svar. Mine verdier:
    T3 4,3
    T4 18,9
    TSH <0,01

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Kan bare gjenta meg selv. Jeg har gått gradvis opp og opp både før og etter Levaxin. Jeg har hatt målinger ganske lik dine, men vekta har ikke endret seg. Jeg begynte med Liotyronin (T3) for 8 dager siden og har gått ned over 1 kg. Kanskje henger det sammen med noe annet - det vet jeg ikke? Det er kanskje en litt forhastet konklusjon at vekta snur så fort etter så kort tid, men det er lov å håpe.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Når ser jeg at du jo også går på Liothronin. Beklager, men jeg la ikke merke til forste innlegget ditt. Hvor lenge har du gått på medisin??
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn