Viser søkeresultater 41 til 48 av 48
Tråd: Pris på armour?
-
23-06-05, 22:35 #41
Takk igjen! Du er så god n`Finn! Jeg måtte bare le når jeg las setningen din: "hvilket stoff er det som skifter - og til hva". Jeg kunne ha stilt samme spørsmål selv - så lite visste jeg for 9 mndr siden
Men jeg har i løpet av disse månedene ennå ikke fått et fornuftig og forklarende ord fra legen. Jeg har stilt mange spørsmål. (Har lest boken til Per Egil Hegge), har maset meg til mange undersøkelser. Legen skriver villig ut rekvisisjoner, men jeg må spørre selv! Det er så utrolig passivt! Det er jo han som er legen og som skal henvise meg dit det er nødvendig, og innrømme at dette kan han ingenting om! I stedet må jeg søke på nettet og ta med meg tips tilbake. (Kan ikke få fullrost dette forumet!). Men det skulle være unødvendig egentlig å være nødt til å lete her etter alt mulig???!
Var veldig forklarende det du skriver om cortisol og søvn n`Finn. Jeg sovner ikke uten sovetabletter ++!! Og det har vart i flere år. Har faktisk vært et umenneskelig stress i forhold til jobben. Har fått i boks 1/2 uførepensjon pga dette. Mistenker at jeg har et problem med binyrer eller binyrebark, så jeg får ta med dette også til legen. Fatter ikke at han holder ut med meg. Jeg printer ut ting og tang herifra, planter det på skrivebordet hans. Om han leser det vet jeg ikke, men han er like blid og hyggelig. Spent på reaksjon når jeg kommer med forslag om Armour. Ikke sikkert han smiler lenger :(
:P Takk til deg også barazinga!• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
23-06-05, 23:17 #42
Det at du fikk vite at du hadde økt binyreaktivitet, høres egentlig rimelig ut, Yvette. Det er visst nemlig slik at når man har lavt stoffskifte, jobber binyrebarken overtid med å produsere cortisol for å holde kroppen i gang likevel (opptil tre ganger normale mengder, mener jeg å huske at nora har skrevet her inne). Når man da øker stoffskiftet kunstig, forsøker vel binyrene å henge med og produsere enda mere cortisol (økt metabolisme og aktivitet fører til økt cortisol) - og så går det rett i kjelleren fordi de rett og slett ikke klarer å henge med mer, og de er helt utbrent. Så hvis den prøven ble tatt før binyrebarken din (eventuelt) tok helt kvelden, kan det helt sikkert stemme at den hadde økt aktivitet.
Tror jeg. (Har ikke HELT klart å skjønne alle sammenhenger her, men jeg tror det er sånn omtrent sånn.)
Dersom det virkelig ER binyrebarkproblemer du har bør du IKKE begynne på Armour før du har fått behandling for binyrene!!! Det er nemlig en god del T3 i Armour, og det stresser binyrebarken! Hvis du leser i informasjonstråden min om binyreproblemer, skriver dr. Bruce Rind i et sitat fra boken til Mary Shomon følgende:
I've found that one of the strongest stressors to the adrenals is thyroid hormone (specifically T3).
-
23-06-05, 23:22 #43
Armour synes å være snill mot binyrene sier noen. (se etter Gails thyroid tips)
Ellers er det ikke så lurt å øke doser eller begynne med liothyronin sånn generelt hvis en er sliten i binyrene.
Og få nok søvn, og ikke noe sukker innabords.
http://personal.lig.bellsouth.net/w/u/wurmstei/
Det burde holde deg opptatt for noen timer...
nora
-
24-06-05, 01:54 #44
Nå har jeg lest og lest, nora - takk for god og innholdsrik link!
Men hun skriver selv følgende om forskjellen mellom syntetisk tyroksin (Levaxin/Synthroid) og Armour i forholdt til binyrebarkproblemer:
Så jeg holder fast på den advarselen min om å vente med å skifte til Armour til binyrene er behandlet - i det minste være veldig, veldig forsiktig i oppstarten. ;)Why don't you get a big adrenal crash on synthroid like you might get when you try Armour? Because synthroid is pure T4 and so metabolically inactive that it barely moves through your system and does nothing to you. Armour on the other hand, increases metabolic activity so effectively that the adrenals can't handle the sudden return to health so they crash. (...) Armour is much better for your adrenals and they will begin to heal when you switch from synthroid. But this takes time, which is why you should increase the Armour slowly. If you take more Armour too quickly, your adrenals may crash and you will feel much worse for several days or even a couple weeks. And if your adrenals fall off too seriously, you could end up in the hospital.
-
24-06-05, 09:55 #45
Finn, jeg surfer rundt på legemiddelsiden, og de har en del blåreseptspørsmål og svar.
Her er en side:
http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?PageID=751
Det framgår at det er helt vanlig at man prøver midler annet enn det som trygden lister opp.
Hvis du ser på http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv...-frame.htm&2.0 ser du at til thyreoidealidelser har dem "thyreoideahormonpreparater"
Det beskriver Thyroid USP" på en prikk. Det er da ikke noe annet preparat engang, det innbefatter jo Thyoid, thyreoidum, Armour eller Nature-throid...
Jeg tror de ikke ville gi deg Armour fordi det ikke var spesialist som søkte, samt at de er sta.
Hos en jeg kjenner, en voksenmed ADHD, godkjente ikke trygdekontoret søknaden. Legen, som var landtes fremste spesialist på voksne med ADHD, fikk til svar at trykdekontoret ikke kunne se at legen hadde lov til å skrive ut sentralstimulerende midler (det freide seg om Concerta)....Og hun hadde for lengst lagt ved bekreftelsen. Den lå i saken.
Legen så ringte trygdekontoret og kjeftet høylytt. Straks etter kom det et vedtak på faks...
nora
-
24-06-05, 11:12 #46
Hei nora.
Disse var intressante. Har ikke sett noen av dem før selv om lovteksten er kjent.
§10a. Tror jeg er viktig (Rikstrygdeverket kan når særlige grunner taler for det, godkjenne at det ytes stønad til et legemiddel som ikke er oppført i preparatlisten ved en av de sykdommer som er nevnt i § 9.)
Hvorfor trer ikke denne i funksjon ?
Søknaden ble avslått fordi jeg ikke hadde lagt ved dok. fra legen. Anken ble avslått fordi preparatet ikke var utskrevet av relevant spesialist.
2.Anke blir avslått fordi Armour er et blandingsprodukt. Dette ble også nevnt i avslaget på søknaden.
Trygdekontoret på Lillehammer som behandlet 2.anke syns åpenbart det er viktigere å avslå dekning til et preparat som (av dem) karakteriseres som et blandingspreparat fordi det inneholder T4 og T3.
T3 er vel strengt tatt et "ribbein" av T4, men legger man vrangvilja til er det utrulig hva det går an å tru på.
Det er jo som du sier mulig å lese forskriften så det passer på en prikk.
Man leter etter avslagsgrunner istedenfor å behandle paragrafer som kan gi tillatelse, som feks.§10a. Eneste håpet mitt nå er at Trygderetten ser dette anderledes enn kontorene, men det er vel ikke mye håp ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-06-05, 11:15 #47
Forresten ang. spesialist:
Her er en kommentar på det fra Eyr: http://www.uib.no/isf/eyr/2005q2/021095.html
"Hva mener man egentlig med "spesialist"?
Jeg synes at DNLF ofte er ganske utydelig på dette. Jeg er spesialist i
allmennmedisin og stolt av det - men så leser jeg kolleger med lang fartstid
som mest sannsynlig er det samme, men som later til å tolke spesialist som
sykehuskliniker. Blir vi ikke tydelige på dette selv, at vi er spesialister
ja så tror jeg ikke kolleger og andre rundt oss blir tydelige på det heller.
Det ligger vel ingen mening i at vi skal være unnselige overfor egen
spesialitet, og takke og bukke om turnuslege ved med pol f eks skriver ut en
resept - som , ja nettopp, spesialist !!
Mvh
----
> Ad pkt 6: Nei nå steiler jeg ganske mye! Mener legeforeningen at kun
> spesialister skal starte behandling mot hypothyreose?? Det er
> i hvert fall i
> strid med all praksis i området jeg kjenner til. Det samme
> når der gjelder
> Minirin, der barneleger skriver ut på blå resept, og jeg
> etter hvert starter
> denne behandlingen sjøl. Dette fører KUN til et tungrodd
> system uten nien
> som helst inntjening!
Nei. Departementet hadde foreslått 6a og i som obligatoriske
henvisningspunkt - kjønnshormon og antiveksthormon. Det er det vi har slutta
oss til - sjølvsagt ikkje hypotyreose.
"
Min kommentar: hypothyreose går under 14a.
Punkt 6 er hypofysesvikt.
http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv...-frame.htm&2.0
nora
-
27-06-05, 12:39 #48
Fant noe om priser på Armour og Thyroid på det østerrikske forumet:
noraVerfasst am: 24. März 2005 9:55
--------------------------------------------------------------------------------
hi, also ich bin vor einem jahr von prothyrid auf armour umgestiegen und seit herbst nehm ich thyroid, ein günstigeres generika (100 stk. 2 grain ca. 20 €). ohne rezept gibt es das leider nicht, weil armour und thyroid aus usa bestellt werden müssen. mein hausarzt gibt mir das rezept und meine apotheke bestellt - geht ohne probleme und dauert ca. 10 tage.
wie das mit der umrechung ist kann ich leider nicht sagen, ich nehme 3 grain. es gibt im forum "schilddruese.de" eine gute umrechnungstabelle von michael d'angelo.
meine ärzte kannten armour nicht und waren erst auch nicht mit einer umstellung meinerseits einverstanden. ich hab mich durchgesetzt und kann nur sagen - hätt ich bloss schon früher. es geht mir gut und ich nehme endlich auch - ar nur grammweise aber doch - ab.
alles liebe
Gast
Verfasst am: 25. März 2005 15:51
--------------------------------------------------------------------------------
Danke.
Und wieviel hast du für Armour gezahlt???
lg
Gast
Verfasst am: 29. März 2005 8:35
rund das doppelte
Svar med sitat
Bokmerker