Viser søkeresultater 1 til 10 av 110
Tråd: Når tar dere medisin?
-
03-05-05, 12:33 #1
Når tar dere medisin?
Hei
Når det gjelder medisiner, lurer jeg litt på om hvor viktig det er å ta disse til samme klokkeslett hver dag, og på hvor lenge før mat de bør taes for å få den opptimale virkningen.
Jeg har gått på medisiner i litt over 1 år, og har stort sett tatt medisiner før middag og til kvelds.
Formen er i perioder veldig bra, men i andre helt på tryne.
Siden januar til først på april hadde jeg min beste periode på det jeg kan huske, men legen ville at jeg skulle redusere 25mg levaxin og 50mg propyltiouracil hver dag, for å se hva som skjedde.Om det steg eller om det forholdt seg sabilt. Dette skulle jeg gjøre 1 mnd. før legetime, men etter 14 dager maktet jeg ikke mer. Symptomene meldte seg med en gang, så jeg gikk raskt tilbake til den dosen jeg brukte tidligere.
Blodprøvene har ikke forandret seg stort, selv om jeg kuttet på medisinene, (legen mente jeg hadde redusert i for kort tid til at det kunne gjøre noen forskjell)
Formen er nå fortiden ikke så bra, den variere som været.
I morrest var jeg ganske fin, men nå er formen helt på tryne. Symptomene varierer og jeg kan ha utrolig mange samtidig.
Dette er symptomer jeg kan ha: svimmelhet,kvalm trøtt, kraftløs, vondt i øynene, utrolig tung i hode, muskelsmerter og store konsentrasjons problemer.
Så et lite spørsmål til dere, - kan symptomene jeg nå har fått tilbake være en bivirkning av at jeg i en kort periode reduserte medisinene?
men i såfall, da lurer jeg på hvorfor de ikke forsvinner nå når jeg er tilbake på den dosen som jeg var i jan-april, da alt var bare ok.
Noen som har erfaring og meninger om dette?
Jeg tar nå 75 mg levaxin og 50 mg Propyltiouracil på ettermiddagen,
og igjen 50mg propyltiouracil på kvelden.
Når det gjelder propyltiouracilen gir denne alene en del bivirkninger, er det noen andre som bruker denne som vil dele litt erfaring med meg.
Var foresten og tok en blodprøve i går, er utrolig spent på resultatet, har det ikke steget eller sunket nå skjønner jeg ingen ting.Ble opperert i mars 06. fjernet hele kjertelen. Problemer med medisin dosen etter opperasjon
-
03-05-05, 18:52 #2
Du tar block-and replace for hyper, ikke sant?
Det er TRAS- antistoffer som er ute og går der. Før legen ba deg senke dosene burde han vel sjekket TRAS, mener jeg?
hyper-episodene varer nemlig typisk rundt 18 mnd, og da brenner hyperen ut.
Min datter hadde det i 2000 og var etterpå hypo og brukte levaxin og nå til jul ble hun hyper igjen.
Det kan komme av seg selv, eller av at man har fått i seg jod. Jod stimulerer antistoffene, selv så lite som er i vitamintabletter.
Og forandring i medisinen kan forårsake slikt som du sier. Senkning av levaxindosen kan øke antistoffer. Du har kanskje Anti-TPO også.
Du kan prøve selen, det kan senke antistoffer. Senket mine.
På thyroid.about.com forumet er det en knapp hvor du kan velge "related forums" og da er et hyper-forum hvor du kan lese mye om sånt.
Jeg har postet linken før her.
nora
-
04-05-05, 12:04 #3Gjest
Hei Nora.
Takk for svar.
Joda jeg tar block-and replace for hyper som du nevner.
Tras-antistoffer og anti-tpo ble tatt noen måneder før vi reduserte medisinene, de var i følge legen ok.
Men jeg har tidligere hatt verdier på disse prøvene som var helt på tryne.
Jeg skal i slutten av mai ta disse på nytt, så da får jeg se om karnsje noe har skjedd her igjen.
Du nevner at hyper episodene er typisk rundt 18 mnd, og da brenner hyperen ut. dette har jeg aldrig hørt før, hva mener du med dette?
Jeg trudde at først når man var blitt hyper så var man det hele tiden.
Hm. Karnsje det er derfor legene brukte 3 år på å finne ut at jeg var hyper. Jeg hadde nemelig 1 episode for 3 år siden hvor det ble oppdaget at jeg var hyper, men legene mente da at jeg bare hadde en betennelse i skjoldbrukskjertelen som utløste dette høye stoffskifte som litt etter dalte rett i bunnen. Så jeg fikk kun medisiner en kort periode.
Jeg har hatt noen slike episoder i løpet av de siste årene, og den siste gangen før jeg fikk medisiner fast var verdiene slik:
FT4 på 47 til 6 og TSH fra ikke målbar til 9 på 1 1/2 mnd. Disse er jo helt syke.
Hilsen ISELIN. (glemte å logge meg inn)
-
04-05-05, 17:04 #4
Det står flere steder (jeg mener læreboka) og flere andre steder på internett at hyper pleier å brenne ut etter en periode. 18 mnd har jeg lest før, men Elaine på hyper-forumet sa det også.
Kom du ikke straks til endokrinolog med hyper? de kommer veldig fort inn i motsetning til oss hypo.
Min datter hadde som sagt en slik episode pluss en til nå.
Snok litt rundt på http://forums.about.com/ab-thyroid2/start
Men jeg kan ikke love deg at din hyper oppfører deg akkurat slik.
Dessuten vil jeg nevne at i USA er dem veldig kjappe med å gi folk radioaktivt jod. Det er synd siden oftest hyper brenner ut av seg selv. Det er bedre å prøve å beholde kjertelen sier de som har fått radioaktivt jod.
nora
-
16-06-05, 16:31 #5Gjest - 49 år Gjest
Tidspunkt for inntak av medisin
Hei, jeg er 49 år - startet med Levaxin for snart ett år siden. Det har vært litt prøving og feiling mht til dose, men så vidt jeg forstår er det vel bare slik det er. Noen ganger ....
Imidlertid har jeg funnet mye nyttig info. her i dette forumet.
Er det noen i forumet har som har erfaringer i forhold til evt. oppdeling av dagsdose (f.eks. ta 50 mikrogr 2gg/dag eller 75 mikrogr 3 ggr/dag osv).
Jeg har hørt at noen tar sin medisin om kvelden (anbefalt av lege) - mens andre "må" ta sin på morgenen (også "bestemt" av lege).
Hva er bra/best? Hva er ikke bra?!
Fordeler og ulemper ?! Setter pris på synspunkter fra dere som er mer garvet i gamet 8)
-
16-06-05, 20:25 #6
Har lest en del praksis på de utenlandske forumene, og siste diskusjon er nettopp om å dele opp dosen.
En del har erfart at det er bedre.
Andre kjenner ikke noe forskjell.
Noen kan endelig sove.
Noen har gått ned en del i vekt.
Etter å ha tatt levaxin, så blir verdiene i blodet økt i 8 timer.
Man skal ikke ta det om morgenen før blodprøven, fordi prøven da viser for høyt FT4.
Jeg har hørt om 2x /dag men ikke 3x/ dag.
Merk at hvis man tar T3-medikament (=liothyronin) så pleier man nettopp å dele det opp, f. eks. en kvart tablett 2 x med 4-5 timers mellom rom eller 3x på samme måte. (pga. den korte halveringstiden)
Hva som kan være grunnen for at noen har det bedre på oppdelt T4-medisin som jo har en halveringstid på flere dager vet jeg ikke men det kan ha noe med behov om natten å gjøre.
Har ikke hørt at noen har anbefalt å ta medisinen om natten (jo, har hørt det en gang men husker ikke når eller hvorfor)
På sykehus og sykehjem og gamlehjem pleier man å gi medisiner til frokost og til mat ellers, uten hensyn til noesomhelst.
nora
-
18-06-05, 15:31 #7Gjest - 49 år Gjest
Takk for opplysningene - nora
Glemte å si at jeg er av hunnkjønn - jeg deler min dagsdose på to inntak. Jeg har prøvd meg fram mht til inntak av medisinene og det som fungerer best (pr i dag i forhold til dosering) er første inntak sånn rundt 0900 og andre gang mellom 1500 og 16 (dette har óg sammenheng med at jeg tar andre medisiner tidligere på morgenen). Det blir jo litt å holde styr på, men har funnet en metode for ikke å glemme å ta medisinen (Levaxin). Forsøker å legge inntakene til "rutiner" i forbindelse med forskjellige tidsmarkører på jobben :o
Grunnen til at jeg deler er at jeg da jeg tok hele dosen på morgenen våknet "ugudelig" tidlig på morgenen (mellom 0300 og 0400).
Oppdeling fungerer bra - jeg har tendens til å bli "overfølsom" for sanseinntrykk om jeg tar mer enn 25 mikrogram på morgenen (stressterskelen blir forsvinnende lav - jeg kan bli nesten aggressiv).
Pr i dag - tar jeg tilsammen 50/75 mikrogr - skal ha mer iflg. ekspertisen - men økning må skje veldig langsomt
Det er litt kjedelig, fordi jeg av og til nesten går i dvale midt på dagen - blir så "utslått" at jeg ikke makter å tenke klart og "glemmer" en masse...., snakker bare tull
Etter et par-tre timers hvile, jeg kaller det skjerming (kanske jeg forsøker å legge meg litt nedpå) går det som oftest bedre.
Jeg går ut i fra, som -nora- sier, at det ikke finnes noen "regler" for hvordan inntaket av medisin skal være (om det ikke er spesielt nevnt). Da må det vel slik at hver enkelt kan finne det som fungerer for dem - eller?
Ja, det må jeg og nevne - det virker nesten som om vekten faktisk holder seg mer stabil når jeg deler opp medisindosen. Men det kan selvføgelig være at jeg har det bedre - slik at jeg orker mer, og dermed er mer aktiv ?! 8) Hvem vet :roll
-
27-06-05, 20:00 #8Kvinne, 42 Gjest
Levaxindose morgen eller kveld?
Hei, meg igjen
Jeg har siden jeg startet med Levaxin tatt min daglige dose medisin om kvelden. Dette fordi ingen har fortalt meg når det er best å ta den, og fordi jeg har lest at den ikke skal inntas sammen med f.eks. jern, kaffe, te, melk. - Dette gjorde at det ble en selvfølge for meg å ta dosen på kvelden. Har også lest at levaxin har veldig lang (vet-ikke-hva-det-heter)-tid - jeg mener at det tar lang tid fra medisininntak til opptak i blod og virkning.
Noen som vet hvorfor de fleste av dere tar levaxinen på morgen?
Hvordan løser dere dette i praksis? - Jeg er avhengig av å spise en god frokost med både melk og te for å få maskineriet i gang før jeg går på jobb. Står nå opp 1,5-2 timer før jeg går hjemmefra. Føler det blir umulig å stille klokka enda tidligere for å få i seg levaxinen 1 time før frokost.
Dersom "virketid" (eller-hva-det-nå-heter) er så lang, har det i det hele noen betydning når dosen inntas? Har fått beskjed av legen å ta dobbel dose dagen etter, dersom jeg glemmer å ta det en dag.
Erfaringer og forklaringer mottas med takk!
-
27-06-05, 20:23 #9
Jeg tar`n mens jeg ennå er i senga. Det er for at OM jeg glemmer den så er det ikke for så mange timene. Jeg somler såpass at det går over en time før mat er aktuellt. Håper derfor at det er ok.
Har også sett anført at dosen skal være så høy at viss du glemmer den så skal du kunne hoppe over uten at det gjør noe ?
De er nok mange som mener noe lurt her tenker jeg.
Noen sier de blir urolige om natten av en kveldsdosering, likevel holder man på at dosen er i kroppen flere uker før den gjør noe.
Det siste er ikke helt sant. Jeg merker en doseforandring på pulsen nesten umiddelbart, så noe skjer.
Det som er sikkert er at det blir ikke dannet T3 av dosen før 2-3uker, og de andre tar enda lengere tid.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-06-05, 20:37 #10søs Gjest
Hei!
Jeg pleier å ta levaxin kl 0700 hver morgen uansett. I helg har jeg klokka på og sover videre etterpå. Vanligvis tar jeg dosen med det samme jeg står opp- innen ungene er sendt på skolen , matpakker smurt og jeg har dusjet, bikkja luftet, er det vips gått en time og jeg kan spise frokost og lese avisa før jeg drar. Har aldri tatt medisiner på kvelden , da jeg har lest at man kan bli urolig av dette- sover dårlig nok fra før.Verst er det de gangene jeg skal ta blodprøver, for da må jeg vente til dette er unnagjort, før jeg kan ta medisinen.
Hilsen søs
Svar med sitat

Bokmerker