Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
09-06-05, 21:13 #1
Jeg har lovet å hjelpe en dame på jobben med å tolke blodprøvene hennes.
Jeg har lovet å hjelpe en dame på jobben med å tolke blodprøvene hennes: TSH 3,5 og FT4 13,4
Hun har hvert eneste symptom på lavt stoffskifte som jeg har hørt om.
-Overvekt
-Unormalt mye tretthet
-Ukonsentrert
-Glemsk
-Fryser når andre synes det er varmt
-Muskelsmerter
-Tørr hud, mister hår
-Store, langvarige menstruasjoner
-Følelse av trykk i halsen
-Heshet
Hun sier at hun ikke spiser snop eller drikker brus. Likevel er hun over 100 kg.
Hun har tatt blodprøver, og den lab'en som hennes legekontor bruker, har en normalverdi på TSH fra 0,3-5,0. Dette har vi diskutert før, at etter HUNT har hormonlab'en ved Aker senket normalgrensen til 3,6. I USA er den senket til 3?
Hvor kan jeg finne noe om dette som jeg kan skrive ut, helst i et medisinsk tidskrift? Hun må ha noe å vise legen. Han er over 60 år og hun sier han er hyggelig. Men jeg vet ikke hvor glad han er i sånne som oss, som finner svar på internett.
Hun har en del annet som ikke er bra, her er hele regla:
Ferritin 17 MIKROG/L (10-167)
Folat, serum 9 NMOL/L (6-25)
Fritt T4 13,4 PMOL/L (12,0-24,0)
Glukose 5,1 MMOL/L
Hb 12,5 G/100 ML
HDL-kolesterol 1,0 MMOL/L (1,0-2,7)
Kolesterol 7,4 MMOL/L (3,3-6,9)
Levcocytter 8,5 10**9/L
Magnesium, serum 0,9 MMOL/L (0,7-0,9)
Triglyserider 4,7 MMOL/L (0.5-2,6)
TSH 3,5 MIE/L (0,3-5,0)
Vitamin B12 373 PMOL/L (150-650)
Vitamin B12 er jo ikke så verst. Ferritin er lavt, og kan også føre til større menstruasjonsblødninger. CRP prøve var negativ. Kolesterolen har vært verre før.
Hun sier at hennes lege er mest opptatt av det høye blodtrykket hennes, og at hun er i faresonen for å utvikle diabetes, Det er visst påvist insulinresistens tidligere.
Jeg har rådet henne til å be om nye blodprøver tidlig om morgenen, da TSH er høyest da. Og å be om Anti-TPO og FT3 i tillegg til nye TSH og FT4 prøver.
Hva mer kan jeg gjøre? Jeg skal skrive ut dette: http://www.uib.no/isf/eyr/2002q1/009210.html
men synes ikke det er nok.
-
09-06-05, 21:29 #2
Vi ser at de med en ft4 på 13 som poster her sliter med mange symptomer. Ikke rart, når vi selv må opp i 15 eller rettere midten før vi kan ha det noenlunde bra.
Et råd, som du sier, er å få henne til å teste seg om morgenen, for å få en høyere TSH. Men at legen sender prøven til hormonlabben i oslo (de tar imot prøver fra andre) og at legen skriver på problemstillingen at hun har mange symptomer på lavt stoffskifte.
Jeg synes at TSH-grensen på 5 på den labben er nærmest kriminelt. At det går an å ha 5 fremdeles.
Jeg synes saken fra eyr er glimrende.
nora
-
09-06-05, 21:46 #3
hei!
Jeg synes hun har en dårlig status for hjerte-kar-.lav HDL og høye triglycerider og Kolesterol er en dårlig kombinasjon, særlig hvis hun har høyt BT. Hun bør vel gå over til en annen kost----lmed lav GI (Fedon).
-
09-06-05, 21:48 #4
Det er nettopp på kolesterol etc man kan se at hun er hypo.
Tallene vil bli bra bare hun får behandling. Det er massevis av forskning på det.
nora
-
10-06-05, 06:17 #5
Ja, jeg har nevnt Fedon. Skal låne henne noen bøker jeg har.
Men så er det dette med å ha overskudd til å orke å kjempe - hun har 3 barn, den minste er bare såvidt over året. Hun jobber 100% i en tung jobb.
Hun synes det er vanskelig å legge om kosten radikalt, og kutte både ris, pasta og poteter fra middagen. Det er dette med at alt tar tid.
Det er vanskelig nok å gå til legen igjen, uten noen "grunn". Jeg hoppet høyt da jeg så den grensen på TSH som lab'en har. Derfor etterlyser jeg info om at Aker senker normalverdien for TSH, og hvorfor.
Jeg har også rådet henne til å skrive ned symptomene hun har og levere det til legen. Samlet er det en sterk indikator på at noe er galt. Men når hun sitter hos legen, er det ikke sikkert at hun nevner hele "regla".
-
10-06-05, 10:19 #6
Hvorfor Aker senket grensen:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=525702
Denne er publisert internasjonalt så alle i hele verden tror at vi har en grense på 3,6 her i landet.
Det var en serie artikler i 2002 om hypothyreose i legetidsskriftet.
Jeg har ellers noen linker og kommentarer til TSH-grenser på hjemmesiden min.
nora
-
10-06-05, 19:55 #7
Nora; du er en knupp! Det var akkurat den artikkelen jeg lette etter!
-
25-06-05, 14:01 #8Gjest
Bringer opp dette temaet igjen.
Min kollega har vært og tatt nye blodprøver, tidlig på morgenen. Hun snakket såvidt med legen i gangen. Jeg vet ikke ordrett hva som ble sagt, men legen avviste det hun sa om HUNT, og sa at han forholdt seg til laboratoriets referanseområder.
Og da står vi der, ikke sant? Uansett hvor mye vi spar opp så hjelper det ikke så lenge lab'en har slike tall. Hennes TSH vil neppe stige til over 5 selv om hun tar prøve om morgenen.
Håper virkelig de tester for Anti-TPO og FT3 også denne gangen. Jeg skrev det ned og ba henne ta det med når hun skulle ta prøver.
Og så har jeg bedt henne om å lese på nettet selv. har gitt henne hjemmesiden din Nora og litt annet. Det er hun som må overbevise legen.
Men tilbake til Lab'en. Er det ingen retningslinjer som er felles for alle laboratorier i Norge? Ingen anbefalinger fra endokrinologer eller forskere? Står en hver lab fritt til å sette egne referanseverdier?
-
25-06-05, 14:17 #9
-
25-06-05, 14:28 #10
Man har vært i gang med en standariseringsprosess svært lenge nå.
Legg merke til at det ofte står en S foran prøven.
Jeg kan likevel ikke dy meg for å kaste vrak på en lege som ikke setterpasientens symptomer i høysetet.
Man har da med mennesker å gjøre - ikke tall på et papir.
Bytt lege.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker