Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: Anti TPO
Hybrid View
-
08-06-05, 20:16 #1
Prøvene dine er ikke helt fine.Og Anti-TPO har mye å si. Det er antistoffer som holder på og ødelegger kjertelen din til den ikke funker lenger.
Normal TSH er veldig tett ved 1.
(0,8-1,5)
75% såvidt jeg husker har verdier innenfor dette.
Det støtrre tallet på 4,0 framkommer av et referanseområde som kommer fra måling av tilovers blod fra screening for kolesterol (det er det Fürst opplyser ang. referanseområder).
Det pussige her er at nettopp høyt kolesterol er forbundet med lavt stoffskifte.
NACB (www.nacb.org ) har et dokument om stoffskiftetesting og de sier at man må utelukke paersoner som har stoffskiftesykdom, antistoffer og stoffskiftesykdom i familien i utvalget for å lage et referanseområde. Det er det som nettopp ikke skjer når man tar blod fra kolesterolscreening.
Hormonlabben senket grensen sin etter HUNT-undersøkelsen (den er trykket i legetidsskriftet for et par år siden, elle var det tre år siden, i en serie om stoffskiftet) og de hadde en cutoff for anti-TPO på 200 mens samme lab har ellers en cutoff på 100. Jeg hadde da 105 hos dem og mange symptomer. Så de har klart en mengde personer i HUNT-undersøkelsen som de burde forkastet. De kom altså fram til en TSH på 3,6. I NHANES-undersøkelsen og ifølge NACB kom de fram til at de uten antistoffer hadde maks en normal TSH på 2,5, og det skal bli den nye grensen.
Jeg mener at alt fokus om TSH er nærmest tullete. TSH er ikke et stoffskiftehormon, det er FT4 og FT3.
Og det er symptomene som er viktigst.
nora

Svar med sitat
Bokmerker