Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
-
06-06-05, 22:51 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2005
- Sted
- Drammen
- Meldinger
- 7
Stoffskifteproblem, anti-TPO
Et spørsmål til de mer erfarne, om jeg burde tenke medisin nå.
Jeg har anti-tpo verdier sist på over 300, og før det over 400. Denne verdien er klart forhøyet, men det er fremdeles andre verdier innefor normal området.
Jeg har mange symptomer på lavt stoffskifte; det som plager meg mest er trettheten, helt knust når jeg kommer hjem fra arbeid.
Når skal man starte med medisinering? Legen sier det er ok, så lenge jeg fremdeles har tyroksin i blodet, men bør jeg stole ensidig på det? Kanskje må jeg kreve fremfor å be?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
06-06-05, 23:39 #2baremei Gjest
Hvordan er de andre blodprøvene dine? Post dem her om du vil, men normalverdiene oppgitt.
Generelt er det jo sånn at har man antistoffer er det bare et spørsmål om tid før sykdommen kommer. Kjertelen dør, sakte men sikkert. Noen leger ser ingen grunn til å vente med behandlingen og starter en på en liten dose levaxin hvis man har symptomer, slik som du.
Av min eminente endokrinolog lærte jeg at det kan ta laaang tid før kroppens symtpomer vises på blodprøvene, og at behandling og dosering skal avgjøres av blodprøver OG symptomer.
Men som sagt: ofte henger blodprøvene etter, og da må man stole på kroppen.
-
07-06-05, 07:49 #3
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2005
- Sted
- Drammen
- Meldinger
- 7
De andre verdiene er slik:
förste gangs måling / annen gang
anto tpo: 479 / 329 ( normal: 0 - 34)
s-fri-t3 : 4 / ble ikke tatt (normal: 3,1 - 6,3)
s-fritt t4: 15,3 / 15,4 (normal: 11,6 - 22,6)
S-t3: : 1,8 / ble ikke tatt (norm: 1,3 - 3,1)
S-tsh : 3,1 / 2,5 (normal: 0,3 - 4,2)
Det er slik jeg har fått vite det, den förste målingen har jeg utskrift på; derfor har jeg normalverdier, uten at jeg vet noe mer om hvor jeg ligger.
Kan tillegge at jeg er arvelig disponert, både min mor, söster og mange tanter på begge sider har sykdommen.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
07-06-05, 08:02 #4baremei Gjest
Vet noen om antistoffer også følger med denne akutte betennelsen som kan gå over igjen, thyreoiditt?
-
07-06-05, 08:22 #5Gjest
Hei igjen; glemte å si at da förste gangs målingen ble foretatt var jeg sterkt blodfattig.
Jeg har trodd at forskjellene på förste og annen gangs måling kan ha sammenheng med dette.
Det er 3 måneder mellom förste og annen gangs måling.
Ut over dette må jeg bare si, at jeg forstår ingenting; bortsett fra at jeg vet at anti-tpoen tilsier at det vil skje noe fremover.....
-
07-06-05, 11:13 #6
De skal senke øvre grense for TSH til 2,5.
Sammen med antistoffer kan det jo bety at du godt kanstarte med behandling.
Du kan kreve å få starte, men legen kan bli gretten.
Hos meg ble symptomene så ille at jeg villa absolutt starte med thyroxin. Min TSh var 2,5 men det ble bare tatt prøver om ettermiddagen. Om morgenen var vel TSh på 4,6, slik det ble 2 å r senere da jeg måtte kutte ut levaxin for å få offisiell diagnose. Grensen da var 4,5.
nora
-
07-06-05, 11:35 #7
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2005
- Sted
- Drammen
- Meldinger
- 7
Takk for at dere har tatt dere tid til å svare; Nora og BareMei!
Jeg tror jeg har blitt klokere
Det er en vell av informasjon om lavt stoffskifte på nettet, men å sile det som er relevant er vanskelig.
En forsiktig analyse av situasjonen tilsier fölgende:
1) Til syvende og sist må jeg begynne på medisiner uansett?!
2) Symptomer (tretthet samt veldig frossen....) tilsier at kroppen påvirkes, og at dette kan avhjelpes med medisin?!
Det logiske må da väre å starte medisineringen, selv om jeg ikke har nådd bunnen hva angår verdier, men det er jo en prosess som tar flere år.
Hvorfor i all verden mener legene at man skal vente? Det skjönner ikke jeg. Det aller verste er fölelsen av å måtte "grine" til seg medisiner. Men jeg tror jammen jeg forsöker
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
07-06-05, 15:54 #8
Er helt enig med deg i ditt resonnemang. Hvilen annen sykdom venteer man med å behandle til man er nødt ? Og hva vil man tjene på det ?
Jeg er en som har erfaring med "vent og se" metoden og anbefaler den ikke ! Jeg tror jeg pådro meg en masse symptomer som bare forverret seg.
Armour har nå rettet på nesten alle !
Jeg anbefaler alle som begynner med stoffskiftemedisiner å være krevende og skeptiske. IKKE finn dere i "å vente å se" lenger enn den medisinske situasjonen tilsier ! Er du ikke "i orden" etter et år - så bytt til annen thyroxintype !
Det er dumt å gå 17 år med gal medisin som jeg gjorde !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-06-05, 10:22 #9
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2005
- Sted
- Drammen
- Meldinger
- 7
Heisann alle
Idag har jeg värt hos legen. Han er meget skeptisk til å gi medisin til meg nå, og mener det ville väre medisinsk uetisk(og strafferettslig ansvarliggjörende om det skulle skje noe) så lenge jeg har fritt t4 på det nivå som vist på siste blodpröve.
Vi har tatt nye blodpröver, som skal analyseres på Aker, som er nytt i forhold til tidligere blodpröver. Skal bli spennende å se hva de vil vise.
Jeg snakket litt med legen om hvorfor han ikke vil gi medisin nå, og han sa at det var grunnet bi-virkningene i sammenheng med dosering/ egen produksjon av hormonene. Hans forslag er sykemelding i 50%; og at jeg bruker krefter over en 2-3 mnd tid på å trene meg opp; slik at mengden treningshormoner(!?) öker. Jeg er også tilbudt time hos endokrinolog.
Det siste skjönner jeg at jeg må takke ja til, men ut over dette kan det vise seg å bli vanskelig å få medisin...........
Nå er jeg igjen veldig tvilende til hva jeg kan regne med fremover........
Noen råd?
Mvh SissiFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
08-06-05, 16:44 #10
Hvis jeg kjører ditt ft4 gjennom et regneark, kommer jeg fram til at det er bare 33,64 % opp i referanseområdet. For oss som tar levaxin, kan vi umiddelbart si at det er alt for lavt for de fleste, unntatt dem på Armour som ofte klarer seg med en ft4 som er i nedre halvdel men de har jo høyt ft3 til gjengjeld.
Og din TSH er lavere enn de 4,2 som labben din av en eller annen grunn fremdeles har.
Hormonlabben på Aker har for lengst satt ned TSH-grensen til 3,6 etter den store HUNT-undersøkelsen.
Og AACE har senket grensen til 3.
Og de skal senke den til 2,5.
Og enda fins det neon hypo pasienter med en TSH på 1,7 etc.
For legen din må man ha en TSH på over 4,2 samt ft4 som er lavere, noen forlanger den endog under referanseområdet.
Det kan diskuteres hav som er etisk, å la pasienten lide pga noen nymotens blodprøver, eller å gi en hypothyroid pasient med antistoffer den medisinen man vet han/hun vil absolutt trenge.
Du kan jo skrive et stykke i legetidsskriftet om det. De tar inn pasienthistorier hver uke.
Og du kunne jo skrevet til endokrinolog på sykehuset, noen her har gjort det.
For det er ikke opplagt at du må vente. Andre med symptomer og tall som dine har fått behandling.
Det eneste som øker med trening er veksthormoner, etter det jeg vet. Hypo pasienter blir ikke noe bedre annet enn at litt trim gjør at man ikke taper så mye styrke av at man ikke orker så mye lenger.
Når du først har det slik at du er sliten og frossen, så er du nok bra hypo. Jeg forlangte thyroxin, og legen ble sur men ga meg det på eget ansvar. Min ft4 var da 10. (=akkurat innenfor)
Noen andre som har andre forslag?
Det mest nærliggende er ellers å vente og få tatt nye prøver hver mnd. TSH stiger langsomt, det følger flere uker etter symptomene. Antageligvis vil det stige innen få mnd. Og få alltid prøven tatt om morgenen siden den er halvparten så høy om ettermiddagen.
nora
Lignende tråder
-
Har jeg et stoffskifteproblem?
Av Anita75 i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 13Siste melding: 07-05-09, 22:25 -
Stoffskifteproblem etter graviditeter.
Av nuttisen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 43Siste melding: 06-02-09, 11:04 -
kan jeg ha et stoffskifteproblem mon tro? :O
Av kvulpe i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 09-10-07, 22:20 -
Begynnende stoffskifteproblem?
Av Hella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 18Siste melding: 05-09-07, 09:40 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44
Svar med sitat

Bokmerker