Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Maybe Gjest

Standard Har jeg lavt stoffskfite tro?

Etter å ha lest Kris sin tråd fant jeg ut at jeg skulle lage en tråd for meg selv her. Trodde jeg var medlem her inne, men kan ikke finne meg på medlemslisten. Men ser at de fleste medlemmene er relativt nye så kanskje forumet har byttet plass? Eller startet på nytt?

Uansett jeg har en jente på 9 år som har lavt stoffskifte. Hun går på Levaxin men relativt liten dose fordi det kun var TSH verdiene hennes som var unormale. Vi holdt vel på 1 år før hun endelig ble satt på Levaxin. Har økt dosen nå til 1,5 tabelett, så hun får 75 mikrogram. Vel så til meg. Jeg ble også testet for lavt stoffskifte men ingen utslag i følge legen. Jeg har lenge hanglet, vært utslitt og tiltaksløs.

I 1999 møtte jeg veggen som det så fint heter. Jeg eide ikke overskudd i det hele tatt. Jeg sov, gråt og spiste. Det var det livet mitt dreide seg om. Sånn holdt det på i flere år. Så kom jeg meg gradvis tilbake i jobb igjen. Men var fortsatt veldig sliten. Jeg finner ikke tilbake til den gamle meg igjen. Den som hadde tiltak og kontroll over det meste.

Så hvilke symptomer har jeg da?

Jeg er bestandig trøtt, sover mye og får ikke nok søvn. Sovner faktisk av på jobb Jeg blir sliten for ingenting, eier ikke tålmodighet overfor ungene. Merker at det blir værre og værre Jeg har hatt flere senebetennelser og smerter i ledd og muskler. Siste svangerskap hadde jeg bekkenløsning og nå de siste årene har jeg slitt mer og mer med det. Ryggen krangler med meg og vil ikke samarbeide. Nå har jeg vært hos fysioterapaut uten å gå om legen først. Han behandler meg nå og han sier jeg har noen skiver nederst i ryggen som krangler litt. Men jeg har så vondt i alt av ledd, ja t.o.m fingrene til tider. Jeg er ukonsentrert og glemsk. Blander ofte ord og finner ikke ord for det jeg skal si. Jeg fryser mye. Er ofte kald på hender og føtter. Jeg røyter mye...håret faller av, men har ikke blitt merkbart tynnere. Jeg tørker veldig ut på hendene, ofte er de faktisk hvite og skrukkete. Så de må smøres ofte. Jeg vet ikke om jeg er hes, men jeg er gruggen i halsen og har vært det i lengre tid. Har inntrykk av at jeg har gått konstant forkjøla siden jul nå. Er også snørrete Nedstemt er jeg nok også, men det er ikke så ille som det var da jeg "møtte veggen", men det går i perioder. Jeg har liten eller ingen kjønnsdrift. Jeg må vel kanskje understreke at jeg har astmabronkitt, men har ikke medisinert meg med astmamedisn noen gang. Men ble satt på medisin nå sist jeg var hos legen. Føler jo ikke for å ta den medisinen når jeg ikke kjenner hverken bedring eller forverring da. Men kanskje burde jeg være flinkere til det.

Da jeg var hos legen nå sist sa hun at jeg hadde høy puls, stresspuls kalte hun det. Jeg hadde høy blodprosent, den var 16,1 og jeg hadde noe som viste betennelse i kroppen min. (Husker ikke hva det var. Skriver nå det som står i tråden min på et annet forum) Og jeg hadde høyt nivå av hvite blodlegemer i kroppen min. Hun mente da at det var en betennelse som jobbet i kroppen min. Og jeg ser forøvrig at blodprosenten skulle sjekkes etter 6 mnder og det var det i april. Så jeg burde kontakte legen igjen. Men hva skal jeg be henne sjekke?

Er jo slettes ikke sikkert at jeg har lavt stoffskifte men... Og når det gjelder vekta så har den gradvis øket. Kiloene har sneket seg innpå meg år etter år og jeg er nå nesten 90 kg og bare 157 høy.

(poster før jeg angrer)

baremei Gjest

Standard

Du skal be legen din ta fullt stoffskiftepanel (TSH, FT3, FT4, AntiTpo er de viktigste, vel?), jern og ferritin, B12, kolesterol, homocystein, mm. Og blodtrykk og puls.

Dessuten synes jeg legen burde henvise deg til både endokrinolog (en drøss med typiske symptomer og den høye pulsen (hvor høy når?) og revmatolog (ref. betennelselstilstanden iflg blodprøvene og smertene dine).

Det er noen fler som burde tas, men da må jeg grave i hauger jeg ikke orker grave i akkurat nå (hørt DEN før, eller) for å finne ut av det.

At du, i din tilstand, og med en datter med diagnosen fra før av, ikke har blitt testet (om jeg forstår deg rett har du ikke det?) går over min forstand.

Går det bra med datteren? Hvordan gikk det til at hun fikk diagnosen og behandling? Er forresten 75mcg en liten dose for en niåring? Trenger barn mer enn oss fordi de vokser?

Lykke til!

Maybe Gjest

Standard

Jeg er testet for lavt stoffskifte av legen. Men fikk beskjed om at jeg ikke hadde det. Men skal be om at nye prøver blir tatt nå når jeg kontakter legen igjen.

baremei Gjest

Standard

Du må få tallene - hvis du vil kan du legge dem ut her. Husk å få oppgitt normalområdet også, det varierer mellom laboratoriene.

Jeg fikk også beskjed om at jeg hadde normalt stoffskifte, og det i hele ti år, før det endte med et struma stort som et egg (det er ikke det vanlige, bare så det er sagt).

Det vanligvis lave og innimellom høye stoffskiftet, med dertil hørende galopperende puls, hadde vært der hele tiden, konkluderte spesialisten med. Hun sies å være en av Norges to beste på feltet og diagnosen var toksisk knutestruma.

Da hadde jeg vært hos omtrent åtte leger og to spesialister og grått mine modige tårer av både frustrasjon, utmattelse og raseri.

Så hvis du er sikker på at du faktisk er syk må du lære deg dette selv og bytte lege til du blir hørt. Og bruk oss, om du vil.

Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    1

Standard

Snakket med legekontoret nå. Og det som ble tatt var TSH, FT4 og jern.

TSH var 1,8 noe som er normalt. FT4 var 13 også normalt Jern var 158 for høyt. Det samme med blodsukkeret, det var også forhøyet. Så det er vel neppe lavt stoffskifte jeg har. Men det skal tas nye prøver 27. juni.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er alltid noen som ikke har det bra på en FT4 på 13 og en TSH på 1,8, og noen som har det ok.
    Ofte er det slik at man må ha en FT4 på minst 15 for å ha det ok.
    Det er til og med noen med en TSH på 1,7 og FT4 på 17 som er alvorlig hypo.
    Du trenger prøver på anti-TPO.

Dette med jern har vel noe å si, er du testet for hemakromatose, denne sykdommen imiterer mye rart. Det fins noen nye tester for hemakromatose, og noen tester er helt villedende.

Ditt blodsukker er forhøyet, noe som får meg til å tenke på hemachromatose:

http://thyroid.about.com/cs/symptomsproblems/a/iron.htm
    http://thyroid.about.com/od/relatedc...hromatosis.htm
    http://www.americanhs.org

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Re: Har jeg lavt stoffskfite tro?

Sitat Opprinnelig skrevet av Maybe
    Etter å ha lest Kris sin tråd fant jeg ut at jeg skulle lage en tråd for meg selv her. Trodde jeg var medlem her inne, men kan ikke finne meg på medlemslisten. Men ser at de fleste medlemmene er relativt nye så kanskje forumet har byttet plass? Eller startet på nytt?
    Hvis du ikke har vært her siden før påske, så har det nok skjedd litt her, ja. Vi ble nemlig utsatt for hacking i påsken og alt ble borte. Feil i backupen gjorde dessverre at vi måtte begynne på nytt. Alle må derfor registrere seg på nytt. Det er beklagelig, men sånn er det dessverre.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn