Kjære Serafina, jeg vet hvordan du har det og det er forferdelig tungt og trist! Når man ikke har et klart hode og allverdens av krefter er det nedslående at man ikke får den hjelpen man trenger.
Det er litt forskjellig slag av leger der ute, noen kloke, noen ikke fullt så kloke,- akkurat som oss andre. Når det gjelder antidepressiva er det mange ikke fullt så kloke, synes jeg (og min lege). Man kan ikke utelukke at man er deprimert for det om man har problemer med stoffskiftet,- det er jo et av symptomene for svingende! Det som forundrer meg er at det ofte ikke skilles mellom primær og sekundær depresjon. I et tilfelle der det er et symptom i forbindelse med ubalanse i stoffskifet, vil det være snakk om en sekundær depresjon. Da sier det seg selv at behandling med antidepressiva i beste fall, -vil skjule at noe er galt, - i verste fall legge sten til byrden med sine ymse bivirkninger (jmfr. Felleskatalogen). Jeg tør ikke å påstå at ingen trenger antidepressiva, men hvis man ser på hvilke faktorer som kan forårsake en depresjonen (livssituasjon, stress, sykdom, næringsmangel m.m), så ville jeg tro det var mer hensiktsmessig å komme årsaken til livs enn å prøve å pynte på overflaten.

Hadde jeg gitt etter fra presset om antidepr. fra min fastlege, ville jeg vært like syk i dag, et halvt år etter, og livet ville bare surra videre. Sekundær depresjon er en beskjed om at noe ikke funker og det er en helt normal reaksjon. Det er ikke en sykdom og bør derfor ikke behandles MENER NÅ JEG! (jada, jeg vet det har hjulpet mange)

Putta med kjepphesten sin