Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Hybrid View
-
25-05-05, 13:14 #1gjest Gjest
smertestillende mot leddsmerter
Har noen av dere prøvd det-var hos legen idag og klagde da igjen på leddsmertene mine-som jeg mener kommer av det lave stoffskiftet mitt. Hun syns dette var rart og ga meg resept på Voltaren(smertestillende?)
Jeg har jo ikke lyst til å bruke smertestillende,men er dette riktig?
-
25-05-05, 13:44 #2
Legen min er enig i at leddsmertene mine kommer av det lave stoffskiftet, men han har likvel henvist meg til reumatolog for å utelukke at det kan være andre årsaker.
Jeg har ikke tatt noe smertestillende, dels fordi jeg tror de fleste medisiner har bivirkninger og dels fordi de ikke tar bort problemet. Det er klart at hvis smertene var uutholdelige, hadde jeg sikkert måtte ty til smertestillende i perioder.
Jeg synes det er litt lettvint å bare skrive ut smertestillende, legen din burde heller prøve å få stoffskiftet ditt i orden.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
25-05-05, 15:32 #3
Jeg levde i flere år på Voltaren/Cataflame som er det samme virkestoffet, "Dicofenac". Voltaren er en "slow release"- type og virker hele dagen. Noen dager var det like vel ikke nok, så ta tok jeg en Cataflame som virker hurtig,kraftigere og kort.
Jeg syns dette fungerte bra og hadde ingen bivirkninger av dette. Stoffet bryter ikke blod/hjerne-barrieren, så det virker ikke på hodet.
Når jeg begynte med Armour blei dette unødvendig - og det er jeg likevel glad for da. Man veit jo aldri.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-05-05, 15:56 #4
Ja, Voltaren etc. virker ved å hemme prostaglandiner i kroppen, de har med inflammasjonstilstander å gjøre.
Idrettsfolk tar ofte 10 ibux før en treningsøkt for å forebygge belastnings-eller leddsmerter som kommer av inflammasjon.
De som har reumatisme går i årevis på ibux etc.
Noen får mageproblemer av sånt. Jeg får det ikke.
nora
-
25-05-05, 17:24 #5baremei Gjest
Jeg tåler Voltaren dårlig (det gikk bra en stund, så fikk jeg sure oppstøt i de periodene jeg tok den), mens 600mg opptil 3xdaglig Ibuprofen går bra. Nå har jeg riktignok ikke tatt noen av delene over lengre tid.
-
11-06-05, 18:26 #6
Hei
Voltaren bruker jeg å få mot betennelser, skal virke smertestillende og.....
Jeg bruker Tramagetic R. depot-tabletter (vil si de er langtidsvirkende, 12 timer) mot leddsmerter. Tar det hver morgen når jeg står opp. Er jo knær jeg plages spesielt med. Har nu fått resept på Tramagetic OD - de skal virke i 24 timer. Spent på om jeg kanskje slipper være så stiv og støl, og ha beinverk på morningen da. Det var på smerteklinikken jeg fikk dem første gang. Har artrose.
-
11-06-05, 22:23 #7
Fikk du beskjed om å ta Voltaren sammen med mat?
Opprinnelig skrevet av BareMei
For den beskjeden fikk jeg da jeg hentet medisinen på apoteket. Men så vidt jeg husker står det ikke noe om det i pakningsvedlegget, bare at man kan oppleve kvalme og sure oppstøt. Det hjelper ihvertfall meg å ta dem sammen med mat. Bruker dem når jeg får anfall av urinsyregikta.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
11-06-05, 23:14 #8baremei Gjest
Jada, jeg gjorde det. Men på den tiden hadde jeg plager med magen, endte til og med med legevaktlege hjem, kunne knapt gå av smerter. Jeg bare satt og gynget og gråt. Viste seg til slutt at det var blitt sår i spiserøret. Har ikke hatt plager på mange år, men må passe litt på fett og søtt. Har ikke sjanset på Voltaren siden (det var ikke den som hadde skylden, altså, det ble bare en smule verre av den).
-
11-06-05, 23:57 #9
Jeg har lurt litt på å forsøke Ibux mot muskel-/leddsmertene jeg plages med, men har ikke gjort det foreløpig. Kanskje jeg skulle forsøke meg fram litt, særlig i forbindelse med trening...? Det hadde vært utrolig deilig å kunne trene uten å bli fullstendig invalidisert av smerter i flere dager etterpå!
-
12-06-05, 11:42 #10baremei Gjest
Når jeg fikk Bechterews-diagnosen for mange år siden (i jakten på stoffskiftet...) fikk jeg beskjed om å ta smertestillende/betennelsesdempende (Voltaren/Ibuprofen ol) når verkingen sto på som verst.
En ting er å dempe den pågående betennelsen, en annen å lindre smerte slik at ikke hele kroppen jobber med den, men får krefter til å ta seg av betennelse også.
Fagmiljøet var visst delt i to leirer: den ene anbefaler å bare ta toppen av de verste smertene, den andre litt mer jevnt inntak for å bremse betennelsen i håp om å bremse sykdomsforløpet.
Dette gjelder altså betennelsestilstander, f.eks. revmatisme.
Revmatologen overlot igrunnen bestemmelsen til meg, men anbefalte i det minste å ta noe for smertene og verkingen.
Jeg tar minst mulig ("sparer" til den dagen jeg _virkelig_ får stort behov), men når jeg merker jeg blir amper avsmertene hiver jeg innpå et par dager.

Svar med sitat
Bokmerker