Viser søkeresultater 11 til 20 av 73
Tråd: forventninger til Armour
-
08-05-05, 18:46 #11
Joa, det kan jeg, men det er jo min historie da. Det er forskjellig hva en syns er plagsomt og også forskjellig hva Armour virker best på tror jeg.
Jeg hadde gått på Levaxin i 17år omtrent og var bare blitt verre og verre. og uten at det alarmerte noen i det heletatt. Tross at jeg klaga jeg - spurete og grov om det fantes noe annet, men fikk "nei" det gjorde det ikke !
Armour hadde jeg hørt om her (i et tidligere fora), men jeg måtte kaste meg over en stakkars vikar for å få.
Og jeg fikk ingen dosehjelp og oppfølging, så jeg begynte forsiktig. Etterhvert forsto jeg at dette ikke var noe farlig heller, så da økte jeg for fort og måtte ned i dose ganske lenge.
Så det har tatt litt lenger tid enn nødvendig for meg da, men nå har jeg brukt 3Grain/dag i 3uker og nå først kommer energien skikkelig.
Før jeg byttet til Armour hadde jeg en hel rekke symptomer som alle forsvant en etter en selv på den lave dosen til å begynne med.
Det er ikke så mange av slike symptomer som er mulig å bevise at man virkelig har, men kroppstemperatur er det mulig å måle. Min var 36,1¤C ganske konstant også. Jeg målte den hver dag i et helt år mens jeg regulerte Levaxindosen. Og den hadde absolutt ingen innvirkning på doser mellom 100 og 300µG/dag.
Med Armour er det slik at tempen stiger de første dagene etter en doseøkning - og så faller den igjen til 36. Bare ikke nå denne siste gangen ! Ikke enda iallfall. Nå har den vært mellom 36,4 og 36,8 - Hver dag i 3uker. Kanskje faller den, men da kommer jeg til å øke dosen !
Kan jeg styre dosen med temperaturmåleren ? Sleppe blodprøver ? Jeg veit jo at TSH=0 og fritt T4 er ett eller annet for lavt. Hvorfor ?
Kroppstemperaturen er viktig i stoffskiftesammenheng for den er jo egentlig spillvarme fra hvilestoffskiftet.
Nå er ikke jeg i "mål" enda, og jeg skifter mening like fort som andre skifter skjorta si. Jeg er ikke den som sitter å tvi holder på noe jeg en gang trodde på. Nå skal jeg holde denne dosen en 3-4uker til så skal jeg måle. Og så skal jeg holde den enda 4uker til - og måle enda en gang.
Men faller tempen igjen så øker jeg.
Det er nok forskjellig å starte på null med Armour - og å skifte til Armour etter flere års Levaxinbruk.
Hva skal du a ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-05-05, 19:26 #12marianne Gjest
lavt stoffskifte / levaxin/armour
Hei på dere, så bra å se dere
Jeg er ei frustrert jente på snart 20 år. Min lege nekter å gi meg armour! "Det har jeg aldri hørt om" og "jeg tror vi skal ha is i magen og se om ikke stoffskiftet ditt stabiliserer seg selv"! Var svarene jeg fikk da jeg var hos legen for å be om armour, etter å ha gått på levaxin siden september (da fant jeg endelig ut at jeg hadde lavt stoffskifte etter å ha slitt med alle symtomene i 4 år) uten å ha blitt noe bedre. I stedet fikk jeg beskje dom å slutte med levaxin, og avvente situasjonen. I følge min logikk vil jeg jo da være tilbake i utgangspunktet, som slett ikke var bra?
Noen som vet om en lege i Trondheim som er positiv til armour?
Marianne
-
08-05-05, 21:10 #13
Jeg har selv hørt at både leger og spesialister sier de aldri har hørt om Armour. Da må man vel tro dem, men jeg undrer meg hver gang over om de har et annet slags tatstatur enn det jeg har ?
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-05-05, 22:47 #14
jeg har gått på levaxin bare siden november i fjor...så det er jo ikke så lenge,men er fortsatt trøtt og flyr opp i vekt tross relativt sunt kosthold........fortvilende...
får ikke sykepenger lenger så jeg krysser fingrene for at armour skal være min redning...
puh...blir spennende dette her
-
08-05-05, 22:49 #15
vet om en veldig alright lege...han heter Ola storrø...tror jeg..holder til ved legesenteret ved R.I.T...men om han er positiv til Armour det vet jeg sannelig ikke
-
09-05-05, 19:50 #16
Hei, det er bra at du får prøve Armour uten å måtte skifte lege. Det er fint å høre om leger som har hørt om Armour.
Som n'finn så startet jeg forsiktig. 1/4 grain om dagen. Det er en halv 15 mg tablett. Det er nok ikke nødvendig å starte så forsiktig. 1/2 grain pr dag er sikkert greitt. Jeg klarte ikke å vente 1 uke med økning. Jeg økte hver 3. eller 4.dag. Men så økte jeg bare med smuler i gangen.
Jeg var så forsiktig fordi jeg hadde hørt om overdosering fra andre her på forumet. Men de symptomene skal være ganske tydelige. Hjertebank og varmefølelse er vel det vanligste. Jeg har ikke opplevd noen symptomer på overdosering, så det er vanskelig å si noe mer om det.
TSH' verdiene mine for i taket på første nye blodprøve 6 uker etter start.
TSH. 16 (0,4-5,5)
FT4 9,9 (11-26)
T3 4,5 (3,7-6,9)
Jeg følte meg helt fin, bedre enn på årevis. Jeg hadde litt problemer med å overbevise legen om det!
Det må være T3 som styrte hvordan jeg hadde det. Den ligger midt i normalområdet. Jeg hadde kommet opp i 90 mg om dagen (1 1/2 grain).
Etter dette økte jeg med 15 mg, til 105 mg om dagen. Jeg hadde begynt å dele dosen. Jeg tok største delen om morgenen, fastende. Og siste delen om ettermiddagen. Prøver å ta mellom måltidene, etter råd jeg har fått på forumet her.
I desember følte jeg meg litt slappere, og tok nye blodprøver i januar. De viste at TSH gikk nedover og FT4 oppover. Men T3 hadde sunket under 4. Jeg må nok ha den verdien over 4.
Jeg har etter dette økt til 135 mg daglig. 2 hele 1-grains tabletter og en kvart. Fordelt slik: 1 og 3/4 om morgenen, 1/2 om ettermiddagen. Det fungerer så bra at jeg ikke har tatt flere blodprøver.
Som du ser, så tar dette litt tid. Jeg håper legen din også skjønner dette. Jeg regner meg som "under utprøving" ennå.
-
09-05-05, 20:45 #17
Hei Marg, jeg var også blandt dem som startet overforsiktig og trur også at det er geitt starte på 1Grain(60mG) for de fleste. Iallfall de som går over fra Levaxin.
Jeg ble litt redd når jeg kjente overdosesymptomer på 3Grain. Jeg visste jo at jeg hadde økt fort og når jeg kjennte litt, så reagerte jeg med dosesenkning med en gang.
Sikkert ikke nødvendig for jeg er jo på 3Grain nå og det går bedre enn jeg turte å håpe på.
Det tar tid for nå feirer jeg snart ett årsdagen med Armour og det er enda ikke stabile forhold, men nå nærmer det seg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-05-05, 02:30 #18
Jeg går bare på 5o mg om dagen...men er ikke bra..kune det kanskje hendt at jeg kunne blitt "bra"på levaxin om jeg hadde fått litt mer...prøvene viser innenfor grensen,men.....
men nå er jeg heldig og får armour snart..legen sa at da vil bare blodprøver og målingene være de samme...
det jeg håper på er at jeg ikke lenger vil trenge ca 12 timers søvn...sto opp kl 16 i dag:( og at jeg får mer energi og jeg blir vel heller ikke lei meg om jeg tar av meg noen kg...for dem har det blitt mange av...
jeg er veldig mye varm...ligger nesten uten dyne om natten og jeg har ikke varmt soverom. og er noen ganger veldig kvalm...kroppstemp min har alltid vært ca 36.6
sukk
-
10-05-05, 22:32 #19
50 om dagen er en så liten dose at det må regnes som en tilleggsdose til en kjertel som ennå har litt restproduksjon.
Hvis ikke du føler deg bra på den bør du etter min mening øke den - litt smått om sen. Prøv å få til 75 en stund. Overdosesymtomer er høy hvilepuls. Hetetokter kan være litt mer usikkert, men kan forekomme som ovedosesymptom hos noen.
Man kan føle seg varm, men likevel være kald når en måler. Dette opplever jeg som typisk for underdosering.
Mange leger tror at grenseverdiene for stoffskiftet også gjelder for de som går på fremmedthyroxiner. DET er slett ikke tilfellet !
Målingene som danner grunnlaget for disse grenseverdiene er opptatt i en antatt frisk befolkning. De kan derfor ikke brukes til å representere en syk befolkning !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-05-05, 18:49 #20
Skal ikke legen vite om dette...at jeg kan få mer...får prøve armour først og så heller øke litt der??!!
Svar med sitat
Bokmerker