Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: nå har jeg fått verdiene
-
03-05-05, 12:39 #1
nå har jeg fått verdiene
Nå har jeg kontaktet legekontoret og fått utskrift av labprøvene. Dette er prøver som er tatt 29/3.
Jeg har jevnlig/annanhver måned) tatt prøver det siste halvannet året og dosen blir alltid endret opp eller ned. (Ofte annenhver gang)
Etter disse prøvene er dosen endret til 100 mikrogram Levaxin 3 dager i uken og 50 mikrogram 4 dager i uken.
her er resultatene, blir takknemlig for tilbakemeldinger fra dere som er mer inne i dette enn meg.
"Resultatet er forenlig med insipient hypothyreose. Ved samtidig tilstedeværelse av thyroidea antistoff (TPO-As el. Tg-As) bør substitusjonsbehandling overveies.
S-FT4: 10,0 S-TSH: 8,07 * H(0,30-3,60) "
SerafinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
03-05-05, 18:45 #2
Når man går på¨levaxin og har gjort det i flere mnd så er det aldeles merkelig å ha en FT4 på 10 og en TSH på 8. Det er veldig undermedisinert.
Hva i huleste skjedde? Du fikk vel økt dosen etter dette?
En TSH på 8 er da overhodet ikke en begynnende eller en latent hypothyreose. Det er skikkelig hypo.
Jeg hadde en FT4 på 10 også, og en TSH på 2,5 . Da var jeg skikkelig ille. På alle forumene på internett sier de at de ble dårlige ved en TSH på 2.
Når man er medisinert, stemmer disse tallene ikke lenger.
Du mangler prøve for FT3, fordi du tar levaxin som bare er T4. Da kan FT3 være veldig lavt. Veder på at din er langt under referanseområdet. Du ser når du får nok levaxin ved at FT3 da kommer høyt opp i sittreferanseområde, samtidig som FT4 er høyt også.
Det prøvesvaret du fikk (legen fikk) viser at hun ikke skrev hva hun skulle på lab-rekvisisjonen. Hun skulle skrevet at du er på 75 µg levaxin , eller i det minste på levaxin. Svaret viser at hun ikke gjorde det. Da ville labben skrevet at du er undermedisinert.
Alle på levaxin skal ha en TSH på rundt 1 eller lavere, og FT4 skal være høyt i referanseområdet. Det står tydelig på internettsidene til alle labbene i norge, bare man bruker søkemotor og leter etter labber.
kanskje vi burde samle en internettside med alle sider og sitater, det burde bli interessant lesning.
Har aldri sett en så undermedisinert pasient som deg.
Fra nå av burde du skrive en logg med doser og prøvesvar og hvordan du føler deg. Og få tak i alle de andre prøvene også, for statistikkens skyld.
Du tar bare 75 µg om dagen nå, vanlig dose er ofte 125µg men det er store variasjoner.
nora
-
04-05-05, 13:50 #3
hei Nora
Tusen takk for tydelig svar, jeg ser at det er svært nyttig for meg å kunne lese meg opp litt her. Jeg skjønner også at denne kjemien er svært komplisert og at jeg må overlate til fagfolk å tolke, men at det er viktig for meg å følge litt med. Hvis jeg stiller de rette spørsmålene og "maser" litt ekstra så kanskje legen setter seg mer inn i tingene også, for det kan ikke være alle leger som er like inni dette. Jeg har innsett at det er litt lettvint for min lege å ta prøver - endre dosen- og be meg komme innom igjen etter noen uker. Men det er jeg som ikke fungerer i mellomtiden - ikke legen....så dette får jeg lese meg opp på- og begynne å stille litt krav. Jeg har svangerskapspermisjon nå, men skal begynne på jobb igjen i juli samtidig som jeg skal ta videreutdanning ...jeg må bare ha litt mer energi til da!!!
takk igjen!!
SerafinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
04-05-05, 16:57 #4
Man kan ikke skylde alt på legen heller, det er ganske sikkert antistoffer som gjør at du svinger så mye.
Det går an å ta selen, 100 eller 200µg om dagen for å bringe ned antistoffene. Funka hos meg. Og pass p+å å ikke få i deg noe ekstra jod, det gjør at vi får høyere antistoffer. Prøvd det selv (noen få vitamintabletter med jod bare, og var syk i flere uker)
Noen må slutte å spise hvete for å få ned antistoffene, men det gjelsder bare noen få.
Jeg selv har TSH på 0,02 når jeg er riktig medisinert. Med dette mener jeg at FT4 samt FT3 er over midten i sitt referanseområde. Da nytter det ikke å prøve en TSH på 1 som er vanlig å prøve på, da er FT4 og FT3 i nedre halvdel og jeg mister håret og har mange andre symptomer. Det er forresten vanlig å måtte ha FT4 og FT3 i øvre halvdel.
Vi som har antistoffer må ha FT4 og FT3 noe høyt. Andre uten kan kanskje klare seg med FT4 og FT3 littegrann under midten. Kanskje.
nora
-
07-05-05, 08:31 #5
hei
jeg er egentlig veldig fornøyd med legen. Har aldri følt annet enn at hun har tatt meg på alvor og at hun er flink til å lytte. jeg har også hatt problemer med å alltid huske medisinen. Det kan jo også påvirke resultatene. Det er jo ikke særlig bra. Jeg er ikke vant til å ta medisiner hver dag, og det er en overgang, går jeg utifra. Men blir bedre og bedre på det. Jeg forstår ikke ennå hva de forskjellige målingene betyr, men skjønner at jeg skal spørre litt mer neste gang jeg er hos legen.
Takk
SFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
07-05-05, 15:52 #6
Jeg tror altså det er antistoffene som gjør at du svinger.
Men hvis du ikke tar medisinene dine regelmessig kan det også gjøre at antistoffene ikke går ned. De går nemlig som oftest ned når man er riktig medisinert.
Mål for medisinering:
å bli kvitt symptomer.
Det skjer først når FT4 og FT3 er i øvre halvdel av sitt referanseområde, samme hva TSH er da, den blir enten 1 eller 0,8 eller 0,02 eller noe sånt. Men ikke så høyt som 1,5. (jo, det er rundt fem stykker på thyroid.about.com forumet som har en TSH på 2 når de er riktig medisinert men de er i absolutt mindretall)
Og få prøver av antistoffene en gang.
nora
-
09-05-05, 11:02 #7
Hei
Takk for tipset skal be henne ta T3 og antistoffer denne gangen
Jeg har skjønt at det er viktig å huske medisinene, derfor har jeg ikke glemt en eneste liten pille denne gangen, blir spennende å se nå da jeg har vært så flink.
I dag skal jeg i møte med arbeidsgiver håper å få en annen jobb etter svangerskapspermisjonen. Håper å slippe å jobbe skift. Det hadde vært konge om jeg fikk en bedre jobbsituasjon
Ønsker meg selv lykke til
Svar med sitat
Bokmerker