Side 4 av 21 Først 123456789101112131415161718192021 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 210
    baremei Gjest

Standard

(under det teite nicket gjemmer gode, gamle l i n e h seg! Hei, alle sammen)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at du er underdosert?

TSH synker, men det går sakte, sakte. FT4 er også lav, og forteller også om underdosering.

Du burde be om å få tatt FT3 også, T3 er vel regnet som en verdiløs prøve idag. B12 bør også måles, ikke bare folat. Trenger du B12 kan du i første omgang få resept på TrioBe, som fungerer for de fleste. Da slipper du de hersens sprøytene.

Summa summarum ville jeg økt dosen til 100mcg pr. dag, tatt jern og evt. B12, sett an i 4-6 uker og så evt. økt til 125mcg. Videre økninger derfra bør foregå sakte sakte, men kan være nødvendige. Det vil formen og prøvene vise.

Nå kan det jo hende at tilskuddet av selen du tar vil gjøre en forskjell, det vet andre mer om enn meg.

Men det er min mening. Snakk med legen, eller bytt lege hvis du ikke blir hørt. Han høres forferdelig ut!

Lykke til!

Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av BareMei
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at du er underdosert?
    Javisst er jeg underdosert, jeg har økt dosene smått og forsiktig fra starten av for bare tre måneder siden. Men jeg begynner jo å merke en del ting som tyder på at binyrene sliter, og har også fått begynnende overdosesymptomer (raskere puls, svetting, uro), og da er det vel ikke så lurt å øke Levaxindosen mer foreløpig.

Du burde be om å få tatt FT3 også, T3 er vel regnet som en verdiløs prøve idag. B12 bør også måles, ikke bare folat.
    B12 er det samme som kobalaminer, og er fortsatt synkende men innenfor referanseområdet. Og jeg lurer som sagt også på hvorfor legen min ikke måler fritt T3...

Snakk med legen, eller bytt lege hvis du ikke blir hørt. Han høres forferdelig ut!
    Jeg ser at jeg har skrevet på en måte som får legen min til å framstå litt uheldig, ja... Egentlig er det mye humor mellom oss, altså - det er litt vanskelig å få fram i et skriftlig referat. Men jeg må innrømme at jeg kanskje skulle ønske at han var litt mer aktiv og utspørrende nå - og kanskje litt mer 'føre var'? Det meste av symptomene jeg har er veldig diffuse og vanskelige å beskrive, derfor blir det til at jeg bare nevner de mest håndfaste og plagsomme.

Og forresten; en annen ting jeg har begynt å lure på: Hvorfor er det ikke standard prosedyre å sjekke binyrebarkfunksjon før man skriver ut Levaxin? Det står faktisk oppført som kontraindikasjon på pakningsvedlegget:

Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for levotyroksin eller noen av hjelpestoffene. Ubehandlet insuffisiens av binyrer og hypofyseforlapp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De sjekker ikke binyrene her i norge. Da måtte man i såfall kommet inn med sykebil. De anser det bare som noe som helst vits å teste S-cortisol når pasienten har tydelige symptomer og ser Addison ut. Det vil si at man har brune flekker i ansiktet, munnen og håndflatene, er tynn og kvalm og svimmel.
    Noen mellomting kan de ikke forestille seg.

nora

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Nå gikk jo faktisk legen min med på å sjekke ut dette, da.

Forresten har jeg tenkt på dette med 'hyperpigmentering' - og nå kommer jeg sikkert med et kjempedumt spørsmål: Hvor store og mørke skal de flekkene være, liksom...?

Når jeg har lest om hyperpigmentering som symptom, har jeg liksom sett for meg store, sammenhengende, mørke flekker - som store føflekker eller 'leverflekker'. Og det har jeg jo ikke. Men både ansiktet og hendene mine har blitt dekket av små fregner de siste månedene...

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    14

Standard

heisann

jeg har fått mørke flekker i ansiktet, hudfargen som tidligere var jevn og noe jeg var stolt av har utviklet seg til å bli et lite mareritt. Kan det komme av lavt stoffskifte altså?

Serafina
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hyperpigmentering er vanlig å få av ATCH - som er styringshormonet til Kortisol. Om kroppen produserer for mye av dette kan dette inntre. Det kan gi ganske jevn "fin" farge, men oftest er den flekkete på et avgrenset område. De som har sett den kjenner den igjen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Mørke flekker er et typisk tegn på lavt cortisol fordi ACTH er høyt og det også stimulerer melantonin.
    Få binyrene sjekket!
    Det er omtale av en ny bok på http://thyroid.about.com nå som handler om binyrer og hypo. Det er mange postinger om hypo og binyrer på de andre forumene, så det er ikke uvanlig. I det norske legetidsskriftet behandler de feneomenene fra hverandre, så derfor klarer ikkke legene her å koble sammenhengen. Det er en sammenheng. Hypoe tvinger binyrene til å jobbe 3x hardere. Dessuten fins det også antistoffer mot binyrene, samt mot 21-OH. Og det fins CAH og LOCAH og en til variant av enzymfeil (som går på binyrefunksjonen)
    nora

Nuppa Gjest

Standard

Hei Kris!

Har nå lest hele loggen din.

Jammen bra at legen din har gått med på å sjekke binyrefunksjonen din.
    Når du begynner å merke overdosesymtomer til tross for at du er underdosert, er det viktig å få sjekket opp dette.

Satt og googlet litt på dette i sted, og fant http://home.online.no/~meretlun/binyrer.htm -en ok side hvor det stod mye som ikke var så kjent for meg som helsepersonell (så da lærte jeg nye ting i dag og )
    Komplikasjonene med å behandle hypothyroide pasienter er at deres svake
    binyre - reserver blir plutselig synlige så snart hypothyreosen behandles. Thyreoid medikasjon, og kan i verste fall fremskynde binyreinsuffisiens, men det som vanligvis skjer er at thyreoidmedikasjon ikke virker i det hele tatt, eller pasienten får overdoseringssymptomer på svært lave doser medisin.
    Derfor, når lav binyrefunksjon mistenkes er det muligens farlig og unektelig feilaktig å behandle pasienten uten å støtte binyrer.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Hei, Nuppa!

Så koselig at du har tatt deg tid til å lese alle skribleriene mine! (Jeg vet det er flere som har sniklest litt her inne også - takk skal dere ha, alle sammen, jeg setter virkelig pris på at dere følger med meg...!)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

I dag kom det brev fra ØNH-spesialisten (henvisningen dit ble sendt 2. mai).

Det er foretatt en medisinsk faglig vurdering av Deres helsetilstand utfra de opplysninger henvisningen inneholder. Den medisinsk faglige vurdering konkluderer med at De har et rettslig krav på nødvendig helsehjelp (pasientrettighetsloven §2-1).

(...)

Dersom Deres tilstand forverres bør De ta kontakt med henvisende lege.
    Og det er jamen bra at de sier fra om det - for jeg har ikke fått time før 11. august... Jeg vil gjette på at de MR-bildene som ligger til grunn for henvisningen kanskje er litt utdaterte innen da - de ble jo tatt 7. april.

Jaja.

Så må jeg få bruke denne tråden til å velte meg litt i vondter og selvmedlidenhet igjen... I helgen var MKs pappa og storebror på besøk, og jeg hadde tenkt å benytte anledningen til å ordne med bunadene våre etter 17. mai, og rydde, og gå på fest, og det ene med det andre... Dessuten hadde jeg lovet MKs pappa å hjelpe ham å handle noen klær til ham. I stedet ble jeg sittende helt smadret i sofaen. Jeg ble kjempedårlig på lørdag (noen timer etter trening) med intense muskel- og leddsmerter, og orket ikke tanken på verken fest eller klesshopping... Kjempeirritabel ble jeg også... :(

På søndag da jeg våknet var jeg bare blitt verre - og måtte stå leeenge og forsøke forsiktig å tøye ut de smertefulle musklene og leddene mine. (Jeg hadde skikkelig vondt i nyrene også, forresten.) Det var så vondt at tårene spratt - og da tåreproduksjonen først kom i gang, måtte jeg rett og slett stenge meg inne på badet og gråte en halvtimes tid. "Hvor er det blitt av den friske og sterke kroppen min!?? Jeg vil ha den tilbake!!!"

Side 4 av 21 Først 123456789101112131415161718192021 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn