Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: hva skjer?
-
25-04-05, 09:47 #1ung mor Gjest
hva skjer?
Jeg har plutselig rast ned har gått fra 78 til 63 på ca 6 mnd..
Jeg skjønner ingenting, for jeg gjorde ikke noe særlig for å gå ned i vekt.. for et år siden så prøvde jeg, men klarte å belage meg på at det var den gamle vekta jeg måtte lære meg å leve med..
Når sant skal sies kan jeg ikke huske å ha vært så lita.. Bh`ene er nå mindre enn hva de var første gang jeg kjøpte det
Så nå etter jul, fikk jeg en skikkelig smell - som legen kaller "utbrenthet", personlig tror jeg mere på at det er stoffskifte som tuller..
Har i mange mnd nå trenge vannvittig mye søvn(12-14t), og så fort jeg prøver å leve ett normalt liv(jobbe 7,5 t. og så hjem til mann og barn) ser jeg grufull ut
med dype, mørke ringer under øynene, og et hår som ikke ligner noe..
Dessuten har jeg reagert sterk dagen derpå om jeg så mye har lukta på en flaske med alkohol, og er innimellom usannsynlig svimmel...
Det verste er vel antageligvis vektnedganger som ikke kan komme fra noe sted
Venner og bekjente kommenterer, men holder fort kjeft når jeg svarer som så at
"det er fordi jeg er syk, jeg har ikke gått på noe kur"(ol.)
Likevel den største redslen er jo at jeg plutselig like fort skal legge på meg alt igjen..
-
25-04-05, 10:33 #2
Hei, kan du oppdatere os om sykdom og blodprøver?
Etter en fødsel kan man få forbigående hypo eller hyper. Sjekk anti-TPO og TRAS.
Det kan gå over. Derfor pleier legene å vente og se, fordi man ikke bør sette en pasient på livsvarig medisin for kjapt.
nora
-
26-04-05, 07:54 #3ung mor Gjest
jeg fikk diagnosen for ca 3 år siden, 4 mnd etterpå var jeg gravid i 18. uke...
JEG hadde mistet mensen Før jeg kan ha blitt gravid, og iløpet av det halveåret før graviditeten hadde jeg gått opp ca 20kg...
Jeg har hatt masse smerter og betennelser i kroppen i mange år, og nå nylig konstanterte fysioen min at jeg har problemer med benhinnene mine i beina.. Jeg var vel overlykkelig over endelig å ha fått en diagnose, for jeg hadde "alt" som en Hypo har.. (så å si)
Jeg slet endel i graviditeten med trøtthet, men det holdt seg gående også etter fødsel.. Etterhvert (og mye slit) begynte jeg i lære, som jeg er i nå,
men etter å ha hatt en hektisk og slitsom høst gikk jeg på snørra..
Jeg jobbet vel ca 10-12 timer Hver dag, og gikk med konstant dårlig samvittighet ovenfor mann og bar + hus og venner ...
Det er vel ikke mer enn 2 mnd siden sist prøve, og den ga svar innenfor normalen.
antistoff m thyroglobin var negativ
antistoff m micro. - neg.
fri T3 - 5,2
s-tsh - 0,3
s-ft4 - 17
-
26-04-05, 08:35 #4
Tar du noen medisiner nå?
Kan ikke tolke tallene ute å vite det.
Det er flere typer referanseområder for FT3, så kan du være snill å oppgi referanseområdene?
F. Eks. har jeg et som går fra 5,6-8,4
eller 2,3-5,7
Ft4 er ofte 10-22 eller endog til 28, så jeg vet ikke om ditt er over eller under midtveis.
Din TSH er i det laveste laget, så det er interessant. Må ha de andre for å kunne uttale meg i det hele tatt.
Hva var diagnosen for tre årsiden, og tar du noen medisiner?
nora
-
26-04-05, 09:04 #5ung mor Gjest
jeg går på levaxin, og det har jeg gjort i 3år nå.
Fri T3 normalverdi - 3,5-6,5
ft4 - 11,00 - 23,00
TSH - 0,3 - 5
En spesialist jeg har mailet med, hevdet at Tsh`en til noen kunne gå helt ned 0,2-1,0 hos noen ---
-
26-04-05, 09:49 #6
Min TSh er 0,02 når jeg føler meg ok og 0,05 når jeg er undermedisinert, og det går igjen på alle nettsteder med hypo-pasienter som tar levaxin eller Armour.
Jeg kom ofer lignende informasjon igår på pubmed ,at mange har lav TSH men FT4 og FT3 er ikke over referanseområdet. Artikkelen sa hvor mange prosent det var. Skal prøve å grave den opp igjen.
Men det pasientene sier er at FT4 og FT3 er det som teller, og alle har sitt individuelle sted hvor de må være. Har aldri møtt en som var ok. i nedre halvdel. Vanlig er i øvre tredel, og da må man gi blaffen i TSH.
(men det er en del som er helt ok med en TSH på 1 og aldir grubler noe mere på dosen)
Her er det et hjelpemiddel for å visualisere hva prøvene ser ut som: (leger kan ikke lese blodbrøvesvar, men hvis man lager grafer eller noe grafisk, skjønner de det med en gang)
Man taster dem inn i Emmas kalkulator,
Results Range Low Range High Percent
T4 = 17 10 23 53,85 %
T3 = 5,2 3,5 6,5 56,67 %
og fyller dem inn i en figur slik som her:
FT4 |----|----|x---|----| 17[11-23]
FT3 |----|----|-x--|----| 5,2[3,5-6,5]
og da ser vi at du er akkurat nesten midtpå.
Min kommentar er at mange må ha høyere tall.
Den andre kommentaren er at hvis du har antistoffer på gang, stemmer ikke tallene og du må ha enda høyere tall. Ikke alle antistoffer kan måles, og selv litt kan gjøre mye.
Du kan jo prøve selen 100 til 200µg, det kan bringe ned antistoffene.
Obs: du kan bli hyper i noen få dager etter at du starter selen.
nora
-
26-04-05, 10:04 #7ung mor Gjest
ok... godt det er noen som "skjønner" seg på meg
Jeg tar selen, omega-3, b-stress og c-vit 1000mg Hver dag etter anbefaling av legen..
har begynt å trene med vekter(og kondis) 3 ganger i uka, pluss 1-2 økter med core(balanse) trening (her er jeg virkelig udugelig
vet ikke helt, men føler meg enda syk --
-
26-04-05, 10:25 #8
Husk å sjekke om du får for mye jod. Elaine sa på hyper-forumet at 150µg er for mye for oss med autoimmun thyreoditt, jeg må unngå alt ekstra jod selv.
Og trening krever noen ganger en doseøkning. Legene er overhodet ikke flinke til å spørre om aktivitet synes jeg. Jeg synes jeg får alltid tatt prøver etter mange dager med ferie/hvile og aldri når jeg har masse å gjøre over mange dager eller uker. Jeg føler at behovene er annerledes i de perioder.
Synes du det samme? Da er vi i samme båt.
nora
-
27-04-05, 07:42 #9ung mor Gjest
jod? tar de bodprøver av det?
Er endel plaget med kramper i legger ol. spesielt om jeg har drukket litt alko. dagen før-- Trodde derfor kanskje at jeg hadde lite av det?
Men idet hele tattt er jeg sjelden bortei salt
-
27-04-05, 12:02 #10
Jeg tror ikke det finnes noen anerkjente prøver for å måle jodnivå i kroppen. Men jeg leste nettopp litt om jod i går, på Thyroid About. I den artikkelen står det bl.a. at man verken bør få for lite eller for mye jod i seg. De fleste får egentlig tilstrekkelig med jod gjennom maten, særlig hvis man spiser en del jodberiket salt, fisk og/eller sjøplanter. Men for sikkerhets skyld kan man ta en jodmengde som ikke gjør for mye skade hvis man får for mye - og som er tilstrekkelig hvis man får for lite. I denne artikkelen anbefaler de 100 mikrogram per dag. Dersom du tar et multivitamin-/mineralpreparat allerede, bør du sjekke hvor mye det inneholder før du vurderer å ta mer.
Det sto forøvrig mye interessant om kosttilskudd generelt i den artikkelen - den anbefales!
Svar med sitat
Bokmerker