Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Vilde Gjest

Standard Lavt stoffskifte som stadig synker, men vektnedgang

Hei.

Jeg har skrevet litt før her, men ikke så mye. Men har fått så veldig god hjelp her før.

Har kanskje dumme spørsmål, men her kommer de.

Hva er det som gjør at stoffskiftet, etter forrige normale prøver er igjen forhøyet TSH?

Jeg må nå begynne å øke levaxinen igjen. To ganger i uken dobbel dose, de andre dagene vanlig dose.
    Vanlig dose er 50mikrogram.

I går pratet jeg med en som sa hun hadde fått konstatert lavt stoffskifte, men at hun aldri hadde fått medisiner for det.
    Jeg oppfordret henne til å ta kontakt med legen igjen, og drite i hva den forbaske sjefen sier om legetimer i jobbtiden.

Men hun er slett ikke overvektig og har bare gått ned i vekt. Jeg spurte om hun ikke hadde høyt stoffskifte, men hun mente det var lavt hun hadde.
    Så sa hun at hun hadde hørt at når man har lavt stoffskifte, og går betraktelig ned i vekt, er ikke det så bra.

Spørsmålet mitt:
    Da jeg fikk konstatert lavt stoffskifte hadde jeg allerede gått ned rundt 6 kilo.
    Fikk konstatert lavt stoffskiftet i oktober/november.
    Etter den tid har vekten fortsatt å gå nedover. Jeg har siden da tatt av minst 6 kilo.
    Er dette unormalt og er det sant at det ikke er så bra å ha lavt stoffskifte og samtidig gå ned i vekt?

Jeg vet at et par kilo opp eller ned er normalt, å gå opp før en får medisiner og et par kilo ned når en får medisiner.
    Jeg har ikke gått inn for denne vektnedgangen. Men har gått ned en god del kilo.

Et annet spørsmål er at jeg fremdeles har denne følelsen av "tjukk i halsen" med jevne mellomrom, legen mener det er psykisk da jeg sliter med psykiske lidelser, men jeg har aldri hatt det så bra som nå.!!??
    Jeg har da ikke angst, hvorfor får jeg denne "tjukke halsen" ?
    Det lave stoffskiftet synker jo videre, kan det være av nye betennelser?

Mvh

Vilde

Vilde Gjest

Standard Et spørsmål til

Denne følelsen av tjukk i halsen, og hvor legen sier han ikke kjenner noe... ( men de gangene har jeg følt meg ok )
    Kan selv ikke kjenne noe utenpå halsen når jeg har disse episodene, men kan det være noe i skjoldbrukskjertelen som man ikke kan kjenne utenpå halsen?
    Er det noen grunn til å ta røntgen av et slag?

Mvh

Vilde

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Hei Vilde,

Har du fått sjekka binyrene skikkelig? Hvis du har dårlige binyrer så kan vekten gå ned samtidig som du får lavt stoffskifte/symptomer på lavt stoffskifte... Dette kan være veldig farlig.

Ellers så reagere vi ikke likt på å ha lavt stoffskifte, noen har alle de typiske symptomene, andre kun noen få og noen har helt andre symptomer igjen.

Eg har lest mange innlegg hvor folk klager på å kjenne seg tjukke i halsen, det er ganske normalt så ikke hør på legen din der.

Lykke til videre.

Vilde Gjest

Standard Binyrer

Tusen takk for svar.

Nei, ikke fått sjekket binyrene. Hvordan kanjeg få gjort det? Hvordan er undersøkelsene? Eller er det vanlig blodprøver?

Føler at legen er flink på det psykiske, men jeg får alt slengt i fjeset at alle symptomer er pga psykiske lidelser.
    Det fikk jeg sist også, da havnet jeg på sykehuset til slutt,etter 6 dager med veldig tungpusthet, med blodpropp i lungen. - De trodde det var angst.

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

En blodprøve som heter anti TPO viser om kjertelen er angrepet av såkalt autoimmun betennelse.
    Leger har veldig lett for å blande sammen hypothyreosesymtomer og psykiske plager. Kanskje er du ekstra utsatt her. Be legen være obs på dette.

Det er ikke vanlig å gå ned i vekt når en har hypothyreose. Det er heller vanlig å gå opp noen kilo. Noen går mye opp.

Dosen din er ikke særlig stor. Ved fullstendig utfall av kjertelen beregnes dosen til mellom 100 og 150µG/dag. Denne bør være så lik som mulig hver dag.

Følelsen av "tykk hals" er et vel kjent symptom mange som har lavt stoffskifte får.
    Jeg har det selv i perioder.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Hei Vilde,

Ved mistanke om binyre problemer tas kortisol om morgenen. Vær obs på at du skal være så stress fri som mulig. kom til legen i god tid og slapp av i en halv time eller mere. Dette er en vanlig blodprøve.

En annen metode er ACTH eller synacten. Da tar de først en kortisol prøve, gir deg en innsprøytning av et eller annet og måler hvor mye kortisolet ditt har steget.

Et symptom på lavt stoffskifte er depresjon og angst, så kanskje dette har noe å sie?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vilde, 50µg er en relativt lav dose levaxin.
    Føler du at du burda hatt mer?
    Mange mange pasienter må gå etter FT4 og FT3, de må være i øvre halvdel eller tredel, og ikke etter TSH. Jeg formoder at din lege går etter TSH og at den var 1-noe og at din TSH nå har gått opp til 2 eller 3 og legen har økt dosen. Har jeg rett?

Grunnen for at du trenger mer nå, er at tpo-antistoffene har ødelagt mere av kjertelen din. Slik er gangen, helt til vitenskapen lager medisin mot det. Foreløpig tjener de bra på å ikke finne opp noe som stopper autoimmunitet, ved økt medisinsalg og økt aktivitet for legestanden. Hva får de forresten fra trygdekontoret for konsultasjoner?
    Hypothyreose må da være innbringende, så utbredt det er.

nora

Vilde Gjest

Standard Takk... men noen spørsmål til

Tusen takk for svar.

Jeg tror legen min går utifra TSH`en. Da jeg gikk på 50mikrogram per dag, og nye blodprøver ble tatt i forbindelse med lungeemboli, fant de ut at TSH da lå på 5.6 tror jeg. I alle fall 5 og noe.

Da han fikk skriv fra sykehuset, satte han meg opp dosen slik:
    Mandag, tirsdag, torsdag fredag og lørdag skal jeg fortsatt ta 50 mikrogram.
    Onsdag og søndag skal jeg ta 100 mikrogram.
    ??

Sannheten er at jeg ikke føler meg så bra. Jeg føler at legen bagataliserer alt sammen, grunnet psykisk lidelser. Alt er liksom psykisk på meg. Og jeg blir så sliten av det.

Jeg har prøvd gang på gang og sagt at halsen føles ikke bra. Men så lenge han ikke kjenner noenting, sier han at det er psykisk. Angst eller noe. ( Et kjennetegn på angst er jo klump i halsen )
    Men jeg har aldri hatt det så bra som nå psykisk, og føler ikke noe som helst angst. Dessuten er det ikke klump i halsen jeg føler, det er "tjukk hals".

Men hvorfor fortsetter jeg å få lavt stoffskifte selv med medisiner.
    For forrige gang jeg tok ( før denne ) sa han at den var bra. Jeg fikk da ikke vite blodprøvesvarene, så hva han mener med bra vet jeg ikke.
    Men om de faktisk var bra da, hvorfor får jeg lavere stoffskfite?

Det er det fysiske nå som ikke er så bra.

Fordøyelsen er både og. Enten forstoppelse eller løs mage.
    Vannlatingen er også både og. Enten mye eller lite.

Jeg er alltid iskald, spesielt på bena og hender.

Jeg får perioder der jeg blir totalt utmattet. Dette spesielt etter stress. Da må jeg ta hvilekurer som behandler ( psykiater ) sier.

Jeg føler meg bra psykisk, men ikke fysisk. Men de skjønner det ikke. Alt er psykisk sier de.

Er det lurt å spørre om å få komme til hos en indremedisiner? Er de flinke, eller vil de bagatalisere dette de også, så lenge de ser på journalen at jeg har psykiske lidelser?
    Jeg tenker på binyrer, etc. Mageproblemene. Røntgen eller noe av halsen?
    Jeg vet ikke... for vil ikke være en vanskelig pasient som krever det og det...

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg er helt enig med de fleste her i at symptomene dine kommer fra lavt stoffskifte. Eneste måten å få det opp på er å øke dosen.
    Det må da forutsettes at Thyroxintypen du bruker klarer å utrette noe i kroppen din, og ikke bare på labbens blodprøveresultater.

Om jeg kan gi noe råd, må det være å øke dosen. Virker ikke det i løpet av noen få måneder så skift Thyroxintype.

Det er klart man kan se spor av psykisk påvirkning. Det skulle bare mangle !
    Det hadde vel vært rarere om man IKKE kunne det - men har noen fått den beskjeden ?
    Det er stoffskiftetilstanden som fører til dette, og da er det vel bare å reparere denne ? (så godt det lar seg gjøre)
    Det enkleste er ofte det beste ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Kvinne 42 Gjest

Standard

Å, som jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg har vært gjennom samme rundansen....... 4 leger har konfrontert meg med at det er psykisk - at jeg er inne i en depresjon. Da blir jeg så sint at jeg griner - og da er jeg jo iallefall depripert i deres øyne.... Har et fam.medlem som kjenner meg ganske godt og som er lege. T.o.m han presenterte depresjons-teorien for meg. Det er veldig frustrerende å ikke bli hørt. Virker som om den populære diagnosen nå for tiden er psykiske lidelser. MEN:
    Jeg stod steilt på mitt og min nye fastlege har endelig gitt slipp på depresjonsteorien og søkt meg videre til en endokrinolog. - Verdiene "fine", men jeg kommer ikke "oppå" igjen foreløpig. Har merket den tjukke halsen spesielt rett før mensen - og når jeg er ekstra sliten. Svelger på en klump hele tiden. Har vært hos øre-nese-hals spes. og fått undersøkelse av kjertelen, men den var normal. OG:
    Klart vi blir deppa når energien alltid er på et minimum. Da kan du bare si Bø! så kommer tårene. Ser ikke noe psykisk i det - det er jo helt naturlig, for både friske og syke. Stå på - ikke gi deg! Klem

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn