Jeg foreslår at du printer ut litt fra nettet om Armour og fremlegger dette for din stakkars uvitende doktor.
Jeg sier dette sterkt sarkastisk. Han har vel internett han også, tenker jeg, og tastaturet hans er ikke anderledes enn ditt !
Skal ikke legene hjelpe oss ?
Gå på www.google.no og skriv armour og - voila !

OG - vektøkning har helt klart mange årsaker. Den legene oftest ser i dag er vel av ernæringsfornuftig karakter - og muligens overspising.
Men det finnes altså årsaker utenfor disse.
Det er helt klart at Hypothyreose er en av dem. Hvorfor overvekt oppstår hos hypothyreote har også mange årsaker.
Kanskje den viktigste er at det fremmedthyroxinet som vedkommende spiser ikke deriveres til brukbart stoffskiftehormon - for denne person.

Thyroxin er betegnelsen på et molekyl som blir til mange forskjellige hormoner i kroppen. Et slags råstoff altså.
Utgangspunktet er et av kjertelens produkter og heter T4. Dette lagrer kroppen i store mengder ved å binde dette til proteinet Albumin.
Kroppen har trolig ikke reseptorer for T4 (fritt T4), iallfall er ingen funnet enda. Det er først når enzymer begynner å forandre på molekylet at dette kan brukes i kroppen. Molekylet "dekomponeres" i en prosess som heter de-jodinasen. Den har mange trinn og det hele tar trolig ca.en mnd.
Underveis lages bla. T3 som har evnen til å trenge inn i cellene og åpne for oxygentilførsel. På denne måten starter en forbrenning i cellen som trenger brennstoff. Dette brennstoffet tas bla. fra fettlageret.
Hos oss hypothyreote må de-jodinasen forsøke å bryte ned et molekyl vi ikke har produsert selv.
Og kanskje det da ikke funker slik det burde i kroppen.
Hvis det er så at det ikke kommer inn i cellene like lett som før, vil overskuddet fortsette å "sveve" rundt i blodet og la seg måle til perfekte blodverdier - selv om det ikke fungerer i kroppen.
Dette kan være årsaken til at mange opplever å måtte ha høye blodverdier for å fungere.
Andre deler av molekylets virkeområde vil da kunne lide under at stoffskifteområdet trenger høyere dose for å fungere, og reagere med symptomer og bivirkninger.
Bivirkninger får man også av at celleforbrenningen er dårlig. Kroppen består av mange celletyper og disse vil kunne reagere ulikt på fremmedthyroxinet og kan være forklaringen at man til tider har forskjellige bivirkninger og sypmtomer.