Hei Kris!
Du er jo typisk hypo som skriver langt og detaljert om hypoen din. Noe som allerede ble beskrevet som typisk for myxødempasienter av Gould eller Murray i de første beskrivelser av hypothyreose for over 100 år siden....
Jeg økte da thyroxin fortere enn deg, det er van lig å øke alle to-tre uker med 25µg, med halvparten når man nærmer seg noemal dose som er rundt 125µg. Hos unge settes de ofte rett på en startdose på 100µg og øker fra det. Jeg synes du startet lavt og økte lite for din alder.

Antistoffer har jeg og, det som hjalp var selentilskudd på 100 eller 200µg hver dag.
Det at du har andre mangeltistander vitner om hypo i alng tid, da får man lavt opptak av alt mulig inkludert c-vitamin til og med, man kan få skjørbuk.
B-12 mangel sem man en del ganger ved autoimmun hypothyreose.

En variasjon på TSH fra 9 til 18 er helt udramatisk, TSH er logaritmisk og en økning fra 9 til 12 er den samme størrelsesorden som 1 til 2 eller 2 til 4 eller 2,5 til 5. Og om morgenen er f. TSh 4 og om ettermeiidagen er den 2 fordi den er dobbel så høy om morgenen som om ettermiddagen. Og hvis noen ikke sover natta før prøven blir TSH 5 eller 6 heter det et sted. Så det er ikke dramatisk. Det viser bare at hypofysen din fungerer og kan sende ut TSH.
Det de grublet på var hvorfor den sendte ut så mye TSh når FT4 og FT3 var innenfor referanseområdet.
Det er fordi det heter at når FT4 går under eller over referanseområdet så går TSh pover eller under motsatt vei.
Men det er tilbakevist, en persons triggerpunketr eller hva skal jeg si er halvparten sy høye eller store som een befolkning. Som betyr at den lave FT4 innenfor referanseområdet er for lavt for deg.

Men lslik er det for osss alle, vi må ha både FT4 og FT3 i øvre halvdel av referanseområdet når vi er medisinerte.
Og går vi lenge med FT4 i nedre før vi får noen diagnose, får vi allikevel mange mange symptomer enda FT4 er innenfor referanseområdet og TSH er mellom 2 og 4.

Mon tro hva dine blodprøver viste de siste årene, mange mange går lenge med TSH over 2 og symptomer og positive antistoffer og blir nektet diagnose.

Hvilke andre forumer sånn cirka er du med på?

Hilsen
nora