Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: Blodprøver - hvilke?
-
08-04-05, 14:11 #1Vilde Gjest
Blodprøver - hvilke?
Hei.
I November fikk jeg konstatert lavt stoffskifte.
Får nå levaxin mot dette.
Men siden da, har jeg vært plaget med "tjukk hals" i perioder. Det føles som om det blir halsbetennelse,men så går det over.
Jeg fikk vite av legen i november at jeg hadde hatt en betennelse i skjoldbrukskjertelen.
Men hvorfor får jeg fremdeles perioder med "tjukk,vond og ekkel hals" ?
Når jeg er hos legen, så har jeg selvfølgelig ok hals. Så da kjenner han jo ingenting, men jeg vet ikke om en kan kjenne noe, når jeg føler jeg har tjukk hals heller.
Går det an å få flere betennelser i skjoldbrukskjertelen, enn bare en gang?
Legen min bestilte disse prøvene:
TSH
Thyroxin fritt T4
Thyr.perox.antist.TPOAs.
Kan han ved disse prøvene se om jeg har hatt en ny betennelse?
Mvh
Vilde
-
08-04-05, 15:56 #2
Mange år før jeg fikk diagnosen hadde jeg vond hals. Og gikk til legen. Han sendte meg til og med til hals-spesialist - men det hjalp jo ikke noe. Han kikka ned i "røret" og sa bombastisk at alt var i orden.
Det var nok andre ting i halsen som var på gang, men det hadde man altså ikke fantasi til å tenke seg.
Det er jo direkte dårlig, spør du meg - al hele helsenorge ikke kunne komme opp med forslag om å undersøke skoldbrusk-kjertelen.
Den autoimune reaksjon som gjør at kjertelen "dør", repareres ikke av at man begynner med Levaxin eller andre Thyroxiner. Den rusler videre, og man forsøker ikke engang å stoppe dette. Det er vel muligens dette man kjenner ? Jeg er ikke helt sikker på det, for jeg har også slik tykkhetsfølelse av og til - 17år etter jeg begynte substituttbehandlingen.
Noe liv må det vel være der da ?
Anti TPO prøver kan ikke si hvor gammel betennelsen er, og har du først fått positive prøver, så fortsetter disse å være positive livet ut. Selv om man antar at betennelsen forlengst er over.
Anti TPO tester er ikke så entydige og konforme som vi kunne ønske. Det eksisterer flere typer og flere testmetoder. Det er faktisk slik at en positiv test godt kan komme ut negativt hvis en annen lab analyserer samme blod. Man er enige om at den labben som har positivt resultat her "rett".• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-04-05, 16:37 #3
De prøvene du lister opp er de riktige på det stadiet.
Men ved riktig behandling går ofte antistoffene ned.
Husk å få FT3 -prøver fremover fordi det sier noe om du får nok levaxin, og om du trenger liothyronin i tillegg. Det er liten vits å få prøver på FT3 hlet i begynnelsen så hittil har prøvene vært ok.
Men man pleier å måle stoffskiftet underveis mange ganger i begynnelsen, har du fått det?
nora
Svar med sitat
Bokmerker