Både jeg og min mor har hypothyreose, men hun er i motsetning til meg, ikke så heldig med legen sin... Derfor spør jeg dere om dere har noen råd til hva hun skal gjøre.
Hun har de siste 20-25 årene slitt med muskel/leddplager og fikk til slutt diagnosen Bechterew. Denne ble senere omgjort, fordi hun ikke hadde nok forandringer på rtg av bekken. I 2000 fikk hun ved en tilfeldighet diganosen hypothyreose, og begynte på Levaxin. På det tidspunktet var hun så dårlig at hun nesten ikke greide å gå opp en trapp, fordi det føltes som om musklene var fulle av melkesyre. Hukommelse, konsentrasjon osv var også dårlig. Hun har kommet seg litt, men sliter fortsatt veldig med smerter, tåler lite før hun blir sliten og den kognitive biten er heller ikke som den skal være. Hun fungerer ikke i full jobb, og har forsøkt forskjellige typer arbeid uten at noe har vært bedre enn det andre. Det eneste som hjelper er magnetterapi, men behandlingene må gjentas med jevne mellomrom for å ha effekt. (Er det forresten noen her som har erfaringer med hypothyreose og magnetterapi?)
I går fikk hun svar på de siste prøvene som ble tatt; TSH var 0,15, FT4 17,6, Anti TPO 111, T4 var 163 og T3 2,0. (Levaxindosen er på 100 mikrogram). Legen mener at det ikke har noe for seg å sende henvisning til endokrinolog, fordi han mener at en endokrinolog ikke kan hjelpe henne mer enn det fastlegen kan. (Hvorfor har vi da spesialister når fastlegen mener han er like dyktig?!) Han er selvsagt også skeptisk til kombinasjonsbehandling med T3 og Armour
Så da er hun like langt. Jeg mener at legen er en bremsekloss med uvitenheten sin, og synes det er ille at han nekter å overlate roret til andre når han ikke når fram med behandlingsopplegget sitt. Min mor bor på et lite sted hvor det er begrenset tilgang på fastleger, det er derfor ikke så lett å skifte lege. Hva ville dere gjort?