Oj - det er stort.
Jeg skal prøve å forklare litt, men det blir en forkortet versjon. Håper jeg får med det vikrtigste.

Det er navnet på en prosess som foregår hele tiden i kroppen og som forandrer hormoner slik at de rette cellene kan bruke dem.
Vi sier at det produseres stoffskiftehormoner i skjodbruskkjertelen, men et er egentlig forstadiet som produseres. Hormonet har i den formen 4 jodatomer bundet til seg og danner et helt molekyl (kalles derfor T4). Dette kjøres på "lager" (det binder seg til proteinet Albumin). Så begynner prosessen som kalles De-jodinasen. Og at det slutter på -asen, betyr at prosessen styres av enzymer (oppløsningsstoffer). Når det har vært på lager en 2-3 uker, frigjør det seg fra albuminet. Det heter nå "fritt T4". Enzymene fjerner så ett jodatom, og det er bare 3 igjen. Da kalles det T3. Dette binder seg på nytt til albumin, men bare for en kort periode denne gangen. Når det frigjøres derfra heter det fritt T3 og er det egentlige stoffskiftehormonet. Dette har nå fått evnen til å trenge inn i cellene og åpne for oxygenet, og først da starter forbrenningen.

Det er intressant å spørre hvor for bivirkningssymtomene oppstår, og svaret vet vel ingen. Likevel vil jeg kaste fram den teorien at de behøver jo ikke komme fra forbrenningen ?
De-jodinasen fortsetter jo å fjerne en og en jodatom til det ikke er fler igjen. Og hver gang dannes et nytt hormon som gjør ett eller annet i kroppen som ikke nødvendigvis har direkte med forbrenningen å gjøre.
Bivirkninger kan vel også oppstå her ?
Det går jo an å spekulere her, for her er oversikten mangelfull for å si det mildt.