Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    17

Standard Div. Hashimotos & Armour

Hei,
    håper alle har hatt en fin påske . Da jeg nå skulle logge meg på var passordet som blåst fra hukommelsen - har derfor opprettet nytt nick. Jeg er gamle "fin", for de som husker meg.

Siden des-04 (og sikkert lenge før det pga elendig form siden i høst) har mine antistoffverdier vært >1300 - dette er øvre grenseverdi for den analysemetoden laben her benytter. Jeg har gradvist økt mengde Armour, og TSH og FT4 har endret seg fra hhv 4->0,05 og 10->14. Jeg var et par uker oppe i 150 mg Armour, men fikk hvilepuls på 90 og uro i kroppen så nå har jeg trappet ned til 135 mg. I flg legen er de andre prøvene fine (har tatt en drøss med prøver). Da jeg brukte Levaxin var formen bra ved TSH=0,05 og FT4=22, men jeg slet med brain-fog. I flg indremedisineren er det nå de høye antistoffmengdene som gjør at jeg er i så dårlig form, og han mener det kan ta mange mnd før de normaliserer seg. Og at det ikke er noe jeg kan gjøre for å få ned verdiene. Noen som har andre erfaringer? Å bare gå her uten å kunne gjøre noe er så frustrerende. Nå har jeg vært sykmeldt i 4 mnd og lurer på om jeg noen gang kommer meg tilbake til den gamle jobben. Attføringsspøkelse lurer i bakhodet, og den tanken er skremmende!

Ang. FT4 så sier spes. at Armour inneholder tyroksin som har litt annen molekylform enn tyroksin i Levaxin,og dermed er ikke analysemetoden optimal for oss som bruker Armour. Noen som vet om dette stemmer?

De første årene brukte jeg Tyroxin, så en miks av Tyroxin og Liothyronin (tror jeg det het), og de siste 5 årene har jeg kun brukt Armour. Siden starten har jeg logga samtlige blodprøve svar mot hvordan jeg faktisk har det, og har sett at ved lav TSH (<0.1) og høy FT4 (>20) så er formen ganske bra - grei energi og lite brain-fog (som er de symptomene jeg sliter mest med). Ble satt på Armour av en endokrinolog, som jeg er hos 1-2 ganger/år. Armour har funka veldig bra på meg, men det siste året har formen blitt gradvis verre. Var hos legen senest i går, uten at det hjalp noe som helst. Så da gjør jeg som før - øker dosen gradvis! Legen tviholder på TSH, og sier at siden den holder seg stabilt på <0.01 (og som oftest nedenfor referanseområdet) så har det INGEN hensikt å øke Armour dosen. Jeg har gjentatt at jeg har det bra når FT4 er over 20, og at den det siste året har gått fra 18 til 12. Jeg aner ikke ref-området hos den laben jeg bruker, men har brukt den samme i mange år slik at mine prøvesvar er greie å sammenligne fra prøve til prøve.

Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 11 år, og fikset jobben greit nok frem til nov i fjor. 2004 var et veldig stressa år med mange lange arb-dager og jobbing i helgene. Hadde en lederstilling med vanskelige personalsaker + omorganisering av enheten jeg jobbet i. Til slutt bare eksisterte jeg, bet tenna sammen og tok jobben dag for dag, og brukte fritida på å sove. Heldigvis så legen galskapen og sykmeldte meg, først 2 uker, så 3 uker, så 6 uker... som ble 5 mnd tilsammen. I den perioden hadde jeg jevnlige møter med min sjef, bedriftslegen + personal, og de var alle veldig forståelsesfulle. Jeg har hele tiden vært åpen om sykdommen og de plagene jeg opplevde, men akkurat det med brain-fog'n - dårlig hukommelse, problemer med å håndtere komplekse problemstillinger - er det bare sjefen som nå vet om. Jeg er nå 60 % sykmeldt og har en grei avtale med jobben om skjermet hverdag og avgrensede arb-oppgaver. Lederstillingen har jeg sagt fra meg, ingen jobb er verdt å ofre helsa for! Jeg er jo spent på hvordan det blir å jobbe seg opp mot full tid, men foreløpig går det greit.

Sitat Opprinnelig skrevet av Kvinne 42
    Nå er jeg i 50% jobb og føler ikke det går så bra. Har en avd.leder jobb i en utviklingsbedrift og det er spesielt de tunge, kompliserte oppgavene som suger energi. Rutinearbeid går forholdsvis lett.........
    Ser nå at jeg ikke er alene om å ha det slik.
    Som jeg skulle ha skrevet det selv! Før jeg ble sykmeldt var jeg gr-leder i en forskningsavd. Er nå tilbake som prosjektleder/kvalitetsleder av utviklingsprosjekter, men siden jeg foreløpig jobber bare 40 % så har jeg sagt fra meg alt overordnet ansvar - til stor forståelse for de jeg jobber sammen med. Er fortsatt med i lederteamet i avdelinga, men siden jeg akkurat har gått fra 100 % til 60 % sykmelding er det ingen som forventer noen prestasjoner av meg. Men hva når jeg en gang er tilbake i full jobb? Det finnes ikke noen enkle rutineoppgaver i vår avdeling, forskning er komplisert uansett nivå... Må legge til at jeg har en fantastisk sjef, hun stiller opp og gjør det hun kan for at jeg skal kunne yte det jeg klarer uten noe press fra hennes side.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har ikke sett noe bekreftende til dette på nettet. Det er faktisk første gangen jeg ser noe lignende. Men jeg har jo lenge hatt mistanke til at omtrent slik må det være.
    Om vi spiser noe som ligner på vårt eget thyroxinmolekyl, så vil et labinstrument kunne oppfatte dette som "the real thing" i blodet, og printe ut et tall på et papir som vi blir fortalt er "vår" fritt T4. "vår" er i anførsel, for det er jo et fremmed molekyl vi har spist som gir grunnlaget for labanalysen.
    Det er bare det at det er jo ikke sikkert at kroppen kan bruke det fordi om labinstrumentet tar det som ekte vare !
    Dessuten skal jo T4 molekylet dekomponeres før kroppen kan bruke det. Dette foregår ved hjelp av enzymer (oppløsningsstoffer) i den såkalte de-jodinase-prosessen.
    Kan disse enzymer løse opp molekylet like godt som vårt eget T4 ?
    Mange flere spørsmål må stilles før en kan kartlegge prosessen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

T4 i Armour er bundet til Albumin, i levothyroxin til natrium tor jeg, men det bindes til thyroglobulin i blodet.
    Om likevekten mellom bundet og fritt står det en drøss i www.thyroidmanager.org.
    Men i Armour er T4 helt rent, venstredreid i polarisert lys, men i levothyroxin er det ikke helt rent.
    Noen reagerer på det.

Det som er aktive er T3.
    RT3 kan bare lages av T4 av D2-deiodinaseenzymet.
    Det skjer ved annensykdom slik som feber, influenza, ulykker, etc og forårsakes av cytokiner bl. a.
    Og hvis man tar for mye T4 så lages det mye RT3.
    Og ved Alzheimer er det mye RT3 i sentralnervesystemet.
    Til CNS slipper innmest T4, og det er de forskjellige d-enzymene som styrer hvor mye FT3 eller RT3 som lages der.
    Står i en artikkel av Dayan i Hotthyroidology og i en artikkel i jcem om alzheimer og thyroideahormonene i hjernen.

Men det som legen egentlig mente tror jeg er at man må måle FT3 når man tar Armour, ikke bare FT4 alene som mange gjør av gammel vane.

nora

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn