Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Tråd: Er jeg normal, da...?
Threaded View
-
14-10-05, 19:03 #17
Ja jeg er enig. Jeg tror at det er egentlig ganske mange som utvikler autoimmune sykdommer, og at det derfor egenlig trengs en oppfølging om ett år eller to for å høre om noen har fått det, slik at man kan vaske prøvene mot rapporter om autoimmune sykdommer.
Og det var jo et spørsmålsskjema i HUNT-undersøkelsen og i den amerikanske NHANES-undersøkelsen om sykdommer hod personen og deres nærmeste familie. I NHANES-undersøkelsen gikk de også lenger og det ble spurt om stoffskiftesykdommer i nærmeste familie. Det ble ikke gjort i HUNT-undersøkelsen, samt at de brukte en mye høyere cutoff for anti-TPO (200 mot den normale 100 på Hormonlabben)
Dette er såpass utlslagsgivende at man kommer fram til et referanseområde for TSH på 0,5-2,5 hvis man utelukker all anti-TPO og stoffskiftesykdommer i nærmeste familie, vs Hormonlabbens 3,6.
Dette som eksempel på hva forskejllig håndtering av informasjon om autoimmune sykdommer leder til.
Man kan si at det ikke er så mye forskjell på 2,5 og 3,6, men det er det for oss.

Svar med sitat
Bokmerker