Viser søkeresultater 21 til 30 av 32
-
06-10-05, 14:18 #21
Hva er 21 OH-antistoffprøve? Trenger vi å ta denne alle med hypo? Mulig det har stått forklart tidligere, men jeg finner det ikke i farten. Noe helt annet enn Anti-TPO?
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
06-10-05, 15:43 #22
21-OH hydroxylase er et binyrebarkspesifikt enzym som deltar i biosyntesen av kortisol og aldosteron. Dette er en autoimmun sykdom mot binyrebarken som likner eller er i samme gruppe som autoimmun thyreoditt.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-10-05, 21:36 #23Gjest
Legene som har utarbeidet NEL mener at kun TSH skal brukes i behandling og oppfølgning av hypotyreosepasienter.....så man kan trygt si at noe mangler. Sykdommer som krever spesialist er ikke så godt beskrevet der siden NEL retter seg mer mot allmenleger.
Merete
-
06-10-05, 22:01 #24
Da har de vel bare oversatt noe amerikansk.
Der er de offisielle retrningslinjer at kun TSH er nødvendig.
Derav mange postinger om det motsatte på forumene.....
-
07-10-05, 14:13 #25Gjest
Nora...Du kan da ikke for alovr mene at norske leger ikke lar seg styre av en TSH-verdi....behandlet eller ikke??? I så tilfelle snakker du i mot deg selv.
Det er vel det som er årsaken til at mange ikke får diagnose/behandling...nettopp fordi TSH ikke stiger til verdier som legen kan kjenne igjen som hypotyreose. FT4 har ikke vært, og er fremdeles ikke en prøve som brukes i diagnostikk med mindre ett menneske allerede står på Levaxin...da skal den være høy for optimal behandling....i henhold til de lærde.
Merete
-
09-10-05, 22:25 #26
De pleier da alltid å ta ft4 her i landet også.
I USA tar de veldig ofte kun TSH.
Det var det jeg mente.
Til screening av store folkemasser uten noen direkte symptomer på hypo så anses TSH-prøven å være nok, og mest kostnadseffektiv.
Men når man skal ta prøver for mistenkt hypo så pleier man å ta ihvertfall ft4 i tillegg.
Som du sier så ser de mest på TSH, også ved medisinering. Dessverre.
I det sidte har vi sett at de ikke engang gjør det. De synes en TSH på 3-noe på en som tar levaxin er ok. Det må de ha fått meg seg fra litteratur fra amerika.
I det beste internettbaserte kompendiet for behandling av hypothyreose, www.thyroidmanager.org , så står det ihvertfall klart at TSH skal være lavt.
De har ihvertfall ikke kommet så langt i lesingen sin, jeg tviler på at de har satt seg inn i emnet.
-
10-10-05, 11:59 #27
Her er retningslinjer fra Hormonlabben, i en pdf:
http://www.aker.uio.no/Hormonlab/Nyh...vis_1_2005.pdf
Dette er nyhetsavisen fra februar fra http://www.aker.uio.no/Hormonlab/
-
14-10-05, 17:08 #28
Nå er jeg litt usikker - i dag lå det et brev fra Endokrinologisk seksjon i postkassen min: Jeg har fått innkalling til undersøkelse den 6. desember - "møt fastende" står det skrevet på med håndskrift. Men hva betyr dette, da? Spesialisten jeg var hos sa at hun ville kalle meg inn til en Synacthentest dersom prøveresultatene viste noe unormalt - så hva har prøvene vist? Eller har jeg bare blitt kalt inn uavhengig av de første prøvene - er det ikke gått litt kort tid siden jeg var og tok dem?
-
14-10-05, 18:06 #29elin* Gjest
Hei Kris
Det kan vel tyde på at resultatene dine er klare, vanligvis analyserer de vel i løpet av noen få dager og siden prøvene er rekvirert på sykehuset er de sikkert klare nå. Så da blir det vel kanskje Synachten-test? Du får vel spørre om anti-21-hydroksylase igjen også da
Lykke til ihvertfall - kanskje det endelig er napp på noe
elin
-
14-10-05, 18:08 #30elin* Gjest
PS
6.12. er jo lenge til - du kan jo ringe for å høre resultatene av prøvene.
Svar med sitat
Bokmerker