Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Tråd: Er jeg normal, da...?
Threaded View
-
14-10-05, 17:03 #16
Og jeg har fått svar!
Forsåvidt et hyggelig svar - men jeg er ikke veldig overbevist, egentlig. Etiske begrensninger? Når man gir blod, må man besvare langt mer private og personlige spørsmål enn om man har en autoimmun sykdom!Kjære (kris)
Takk for e mail. Det er klart at du har et poeng når du foreslår at vi burde ha hatt en egen rubrikk på samtykkeerklæringen hvor det var mulig å gi opplysninger om evt. sykdommer som hadde oppstått, særlig autoimmune sykdommer. På den annen side ville det være å spørre om opplysninger som mange ville ønske å holde for seg selv. Det er derfor etiske begrensinger i det vi kan spørre om. I tillegg er det bare meget få blant de mange tusen vi har sendt denne samtykkeerklæringen til som vil ha utviklet autoimmune sykdommer i den relativt korte tiden som er gått siden de fleste blodprøvene ble tatt. Dette vil derfor ikke, eller bare helt ubetydelig, påvirke resultatene av forskningsprosjektet. Vi valgte derfor ikke å spørre om dette.
Av samme grunn fant vi det riktig å gi beskjed om at det i slike tilfeller bare var nødvendig ikke å sende inn samtykkeerklæringen. Får vi ikke i retur et samtykke bruker vi heller ikke blodprøven til våre undersøkelser.
Takk for din henvendelse. Og god bedring med din sykdom!
Vennlig hilsen
Avdelingssjef, professor N.N.,
Immunologisk institutt,
Rikshospitalet universitetsklinikk,
0020 Oslo
Og at det er en så forsvinnende liten del, kan vel diskuteres. Uansett plikter man vel som god forsker å minimere feilkildene så langt det overhodet er mulig.
Lurer på om ikke det blir et gjensvar fra meg i løpet av helgen, gitt.

Svar med sitat
Bokmerker