Viser søkeresultater 111 til 117 av 117
-
06-10-05, 22:06 #111
Å-nei, men det er vel kanskje ettervirkninger da ? Kan visst henge lenge i.
På en eller annen måte må jo stoffskiftet vært lavt siden legen ga deg thyroxiner, vet ikke om det er noen direkte sammenheng med EBV.
Noe som kan gi en veldig tretthet er om Calsiumnivået er forhøyet, men det har du vel også lest om her ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-10-05, 22:20 #112
Ja, det kan jo være ettervirkninger. Får sjekke hos legen neste gang. Hva han mener liksom. Har sjekket mye i kroppen så tviler på om det er bare kalsiumnovået som er for høyt som er årsaken til trettheten min. Tror nok jeg har sjekket det. Fikk stofskiftemedisin fordi TSH var for høy. Men, om det er lavt stoffskifte eller om det er noe annet som ligger bak slik at denne trettheten kommer og drar med seg tsh verdiene til unromale målinger er ikke godt å si.
Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
12-10-05, 22:28 #113
Det var ikke stoffskiftet
Da er jeg tilbake etter legebesøk. Fortsetter her på nytt emne under tråden "trenger litt hjelp". Er litt trøtt, men skal skrive ned noen linjer siden jeg har fått så mye bra respons på dette debattforumet. Stoffskiftet var det ikke noe galt med siden prøvene nå, når jeg gikk på stoffskiftemedisiner, viste høyere verdier(lavt stoffskifte) en uten medisiner. Det var det stikk motsatte av hva som skulle skje. Legen mente det var immunssystemet som forårsaket disse unormale stoffskifteverdiene, og at det ikke var lavt stoffskifte som var grunnet til dette. Jeg hadde en TSH på 18.7 med en sterk dose stoffskiftehormoner. Slå den!!
Legen fant også prøver som viste glutenallergi. Allergi for bygg, rug og havre i tillegg. Så da blir det en periode med glutenfri kost for å se om ikke dette gjør trettheten mindre. Det som er rart er at jeg bare er trett. Skikkelig trett. Rart at det kan være glutenallergi som gjør en så trett? Men, jeg får prøve. Hjelper ikke dette er det bare ME igjen, hehe
Noen som har glutenallergi her? Og er det noen som vet om noe debattforum for di med glutenallergi. Jeg fant ingen når jeg søkte i google
Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
12-10-05, 23:00 #114
du kan søke på cøliaki, celiac, coeliac,
protein-intolerans-foreningen (de har kandkje noen nyttige tips om skjult gluten)
cøliakiforeningen, de har et forum slik som dette.
Noen linker: http://www.gluten-free.org/
http://www.ncf.no/
Forresten driver min datter og skal ha diagnose for cøliaki. Blodprøven slo ikke ut, men hun blir veldig syk hvis hun får i seg gluten, og er helt bra uten.
Man får grunnstønad hvis man har diagnose, så det må du sjekke ut for deg selv.
Hun bør holde seg til dietten fordi hun har anti-TPO og TRAS- antistoffer , som har en kjent sammenheng med glutenallergi eller cøliaki hos en del mennesker.
Det kan jo være at gluten hos deg gir lavt stoffskifte også.
Andre på de utenlandske forumene har blitt bedre uten gluten.
Vær obs på at havre er ganske mye forurenset med gluten. Det fins spesielt glutenfri havre, men ikke alle tåler dette heller.
Hva slags prøver ble tatt?
-
13-10-05, 07:51 #115
Det ble målt S-anti tpo på 44, og den skal være under 35. S-iga var på 4.1 og den skal være på 0.7-3.7. Ellers var S-anti-casein-1 på 1.0, og den skal være på under 0.8. Det samme med S-anti-gliadin som skal være under 0.4, men denne var på 0.5! Til slutt var S-anti-ttg-iga 3, og denne er hos gjennomsnittet på 1! Husker ikke akkurat hva alle disse prøvene her betydde nå, men jeg er jo ingen lege heller
Skal til gastroskopi for å skjekke nøyere før jeg starter med testdiett. Håper virkelig at dette er årsaken til mine symptomer da. Det hadde vært bra å få tilbake energien og overskuddet og ikke være kronisk trett hele tiden.Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
13-10-05, 08:45 #116K Gjest
Fint å se at du skal til biopsi først
Du må aldri finne på å starte på glutenfri diett før cøliaki er bekreftet via prøve fra tynntarmen! Jeg har cøliaki og hypothyreose og har vært gjennom 2 x biopsi. Dersom du ikke får det bekreftet via biopsi har du ingen rettigheter på grunnstønad fra trydge-etaten. Glutenfri kost er dyrt og grunnstønaden kommer godt med....
Hvis du starter på glutenfri kost før biopsien kan det føre til at tarmtottene vokser ut før du får tatt prøven - og da får du altså ikke diagnosen bekreftet - og altså ikke noe grunnstønad.
Lykke til!!
-
13-10-05, 10:17 #117
Det kan godt være at disse blodprøvene er nok. At trygdeetaten ikke absolutt trenger en positiv biopsi.
Forresten har min datter en positiv prøve på melk osgå. Det er det som casein betyr.
Du kan ikke spise smør eller margarin heller. Det fins noen margarintyper uten melk.
Min datter er mye mindre trøtt hvis hun unngår melk eller spor av melk.
Din anti-TPO vil antageligvis gå ned hvis du holder deg til dietten.
Hvis du allikevel får i deg gluten, har du større risiko for å få kreft i lymfekjertlene i mageregionen. God grunn til å holde seg til dietten.
Du må følge med B-12 og ferritin, som typisk er lave hos cøiliakere.
Du kan ikke halt avskrive hypothyreose, det er fordi du har positiv anti-TPO. Og fordi din TSH gikk helt opp til 18.
Spelt har masse gluten, og øl er ikke glutenfri.
Svar med sitat
Bokmerker