Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Munntørrhet/tørre lepper
Hybrid View
-
06-10-05, 11:09 #1
Jeg tror noe av grunnen til at man blir "avhengig" av Lypsyl og mange andre leppepomader, er at de er laget av mineralolje. Mineralolje er egentlig et avfallsprodukt fra oljeindustrien(...!), og har etter min forstand lite på menneskehud å gjøre... Den blir liggende som en tett film utenpå huden, og gjør at huden ikke får "puste". I noen tilfeller kan det være hensiktsmessig - for eksempel for å beskytte eksemhud mot fuktighet når man vasker opp, eller spebarnshud mot fuktighet ved bleieutslett - men jevnlig bruk tror jeg gjør mer skade enn nytte.
Vegetabilske oljer og andre naturlige oljer (f.eks. lanolin, som er det fettet som er i saueull) er mye snillere mot huden. Derfor ville jeg forsøkt leppepomade uten mineraloljer hvis jeg var dere. Spør på helsekosten!
(Den beste leppepomaden jeg vet om, er Dr. Hauschkas. Den inneholder bare organiske ting, som f.eks. vegetabilske oljer og bivoks.)
Lignende tråder
-
tørre øyne...
Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 22Siste melding: 02-02-11, 21:41 -
Negler og tørre hender
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 24Siste melding: 04-02-07, 12:01

Svar med sitat
Bokmerker