Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
-
05-10-05, 22:20 #11
Jeg hadde et innlegg om disse prøvene på det gamle forumet, og fikk svar at høyt kolesterol og lavt stoffskifte hørte sammen. Jeg har inntrykk av at min venninne ikke får særlig hjelp fra legen.
Hun er litt lei av å "mase" på han. Jeg synes det er litt rart at han bare bagatelliserer et høyt kolesterol og 35-40 kilo overvekt med at "noen skal være sånn".
Ang det hun spiser, så har jeg sett det. Med mindre hun gjør unevnelige ting på kjøkkenet i skjul, så vet jeg ikke om kostholdet fortjener å få hele skylden. Det er sånn vanlig norsk kosthold, knapt noe med høyt fett og sukkerinnhold.
Det blir ingen svar fra meg på noen dager, reiser bort en tur. Vel møtt neste uke.
-
05-10-05, 22:38 #12
Jeg vil hevde at man kalibrerer TSH med et standard TSH-preparat.
Det skal ikke gi forskjellige svar ved forskjellige lab pga forskjellige metoder.
http://www.nacb.org/ der fins det dokumenter om laboratorietesting.
http://www.nacb.org/lmpg/thyroid/3c_thyroid.pdf er f. eks. om TSH.
Det er henvist til dette arbeidet i rapporten om HUNT-studien.
-
06-10-05, 10:57 #13
Man burde jo iallfall gjøre som du skriver Nora.
Sånn ala platinameteren i Paris. Alle metermål må referere seg til denne.
Kan også si at jeg hadde høyt kolesterol som forsvant når jeg fikk Levaxin.
De gangene som jeg har hatt lave doser og lave fT4 verdier, har kolesterolet vært høyt - og blitt iorden igjenn ved doseøkning.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-10-05, 14:14 #14
Jeg synes det er veldig synd at de forskjellige labratoriene opererer med forskjellige referanse verdier.
Men ha en kikk her:
15th November 2004 - 17th January 2005 - End January 2005
TSH 2.6 <0.25 - 5.6> - 1.9 <0.25 - 5.6> - 1,80 <0,25 - 5.6>
FT4 not taken - not taken - 12,5 <10 - 23>
T3 not taken - 2.18 <1.3 - 2.7> - not taken
Anti-TPO not taken - not taken - 121 <0 - 60>
Anti-TG not taken - not taken - 264 <0 - 280>
BSE(infection) 33 <1 - 20> - 39 <1 - 20> - 33 <1 - 20>
C-reactive protein not taken - not taken - not taken
Gamma-GT 49 <1 - 33> - not taken - not taken
B12 not taken - 108 <150 - 800> - not taken
Calcium not taken - not taken - not taken
Disse testene var tatt ved ett sykehus i Nederland. TSH ser ganske så normal ut. FT4 er litt lav. T3 ser normal ut. Anti-TPO viser at det er en infeksjon i skjoldbrukskjertelen. Anti-TG er i grenseland. Jeg har infeksjon. Og lever er ikke helt bra. B12 er veldig lavt.
Med dette resultatet velger legene å ikke gå videre, men ønsker at jeg kommer tilbake etter 1 år for å sjekke om alt er ok. (De velger å ignorere symptomene mine, også det at jeg har veldig høyt blodtrykk). En ultralyd undersøkelse var gjort av skjoldbrukskjertelen og den viste tydlige tegn på infeksjon.
Følgende resultater har jeg fått etter at jeg skiftet lege. Se referanse nivåene... de er ganske så like de fra sykehuset:
10th of March 2005 - 21st of June 2005 -
TSH 6.5 <0.35 - 5.5> - 3.5 <0.35 - 5.5>
FT4 14.9 <11.0 - 23.0> - 13.4 <11.0 - 23.0>
T3 3.5 <1.5 - 3.0> - 3.5 <1.5 - 3.0> (Trijoodthyronine)
Anti-TPO Positiv (over grensen) - not taken
Anti-TG In boarder land - not taken
BSE 33 <1 - 12> - 30 <1 - 12>
CRP 11 <0 - 5> - 11 <0 - 5>
Gamma-GT 64 <5 - 35> - 46 <5 - 35>
B12 99 <140 - 670> - >1475 <140 - 670>
Calcium 2.07 <2.10 - 2.60> - 2.17 <2.10 - 2.60>
Siden referanse nivåene er så like, må jeg spørre meg selv (og helst de som vet mer om det) hvorfor prøvesvarene er så forskjellige fra en lab til en annen.
Eller kan noe ha skjedd så fort mellom januar og mars??
Prøvene gjort i juni i år er etter ett par måneder med skjoldbrukskjertel hormoner (thyrax) og B12 vitaminer. Gamma-gt har gått ned etter bruk av matsupplementet Beta-TCP. Calcium er på vei oppover etter bruk av calcium tyggetabletter.
Jeg tror kanskje måten prøvene har blitt gjort på kan vise forskjell i prøvesvar...
-
06-10-05, 18:50 #15
Dokumentet på nacb sin hjemmeside som jeg henviste til i et annet svar idag eller igår, sier at det kan være forskjeller på TSH-prøvene. Det er ikke ønskelig.
Jeg tror det er skjedd noe sånt her med dine prøver.
eller så har de forbyttet prøver, men det ekjer vel ikke to ganger på rad.
Din ft3 er forresten ganske høyt på de sieste prøvene. Hvis de alltid er det så er det kanskje noe galt. Enten knuter, eller post-traumatisk stress syndrom. Det var noen på US forumet med hypo men hlyt ft3, og jeg ga henne noen referanser som omhandlet dette og hun innrømmet med en gang at hun hadde post-trasumatisk stress syndrom.
Det ville være interessant hva prøvene viser hos fürst her i norge hvis du kan få tatt en prøve her når du er på ferie. Fürst har normale prøvesvar synes jeg.
Når mine prøver ble analysert på AHUS på maskinen de bruker internt på huset, var ft4 og ft3 hver gang påfallende høye i forhold til hva de alltid var ellers.
Det går an å kontakte labben og gjøre dem oppmerksom på slike avvik.
Jeg sa det til legen men fikk bare goddagmannøkseskaft -svar.
-
06-10-05, 21:49 #16baremei Gjest
Pussig at du skulle nevne dette. Senest for et par dager tenkte jeg at jeg burde fortelle dere hva legen min sa for litt siden:
Opprinnelig skrevet av nora
"vi sender prøvene dine til Aker, de er mye flinkere enn AHUS. Det kommer rare ting derfra av og til, de er ikke så nøyaktige."
-
26-05-10, 03:49 #17
Svar på ny prøve....
Fikk i dag svar på en prøve tatt for ca 14 dager siden.
Kroppen fungerer stort sett greit....mye bedre en før i alle fall (uten Levaxin)
Kanskje ikke rart at de mener jeg er overdoesert.......tall er vel viktigere en god helse?
4 mai,
TSH - >0,010
T3 fritt - 14,3
T4 fritt - 94
Hva skal man tro på? Bare tre uker tidligere, men fra en annen lab hadde jeg følgende verdier uten og ha endret dosering på medikamenter. Jeg har stort sett ligget på samme dose i et halvt år, så det er vel ingen grunn til at verdiene skal sprette i været på tre uker? Vel er jeg klar over at jeg ligger over gjennomsnittet med mine 600µg Levaxin pr. dag, men endog skal vel blodverdiene være ca. stabile?
14 april,
TSH - 0,06
T3 fritt - 10
T4 fritt - 47
Fra den sistnevnte labben har jeg regelmessige blodprøver som virker "sansynlige" sett i sammenheng med den nevnte 14 april. (Jeg har tatt 14 blodprøver de siste 18 mnd.) Der har jeg også sett en endring opp og ned i forhold til inntak av medikamenter. Kort sagt, jeg vet ikke om jeg skal vektlegge den siste ....4 mai...i det hele tatt.
Kan det være SÅ STORE forskjeller fra lab til lab, eller har det skjedd noe skrekkelig med kroppen min på bare tre (3) uker?
Mitt inntrykk går foresten i en retning av at noen leger leter febrilsk etter overdoseringssymptomer i stedenfor og lete etter hva som feiler meg. Dem om det.
Ha en fortsatt god uke til alle sammen.
......håper sommeren er kommet.
-M-
-
26-05-10, 10:28 #18
Sv: Svar på ny prøve....
Jo, det er store forskjeller fra lab til lab.
De bruker forskjellig testutstyr og disse kalibreres mot lokalt blod - gjerne overskuddsblod fra andre undersøkleser av antatt friske personer.
Refgrensene settes 2,5% fra topp og bunn og disse grensene må man forholde seg til når man tolker blodprøver.
Samme blodprøve sendt til to forskjellige labber gir to forskjellige svar.
Det finnes kalkulatorer på nettet som man kan sette tallne inn i å få ut svaret i prosent - da kan de sammenliknes.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-05-10, 13:24 #19
Sv: Svar på ny prøve....
-
26-05-10, 13:42 #20
Sv: Mye "freske" lab tall, spent på framtiden!
Jo, det mangler standard på mange områder.....
Aker sin fT4 har veldig lave referanseverder Furst har sånn mitt på og andre har enda høyere slik at en høy måling hos Aker kan komme til å tolkes som en lav hvis man regner den opp mot refverdiene på en av de som har høye refvedier.
Nå husker jeg ikke nøyaktig, men Aker er ca. 8-18 mens de høye labbene kan være 12-24.
For TSH er det ikke så store forskjeller.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat

Bokmerker