Jeg sendte også en mail med min venninnes prøvesvar til Aker.

Ferritin 17 MIKROG/L (10-167)
Folat, serum 9 NMOL/L (6-25)
Fritt T4 13,4 PMOL/L (12,0-24,0)
Glukose 5,1 MMOL/L
Hb 12,5 G/100 ML
HDL-kolesterol 1,0 MMOL/L (1,0-2,7)
Kolesterol 7,4 MMOL/L (3,3-6,9)
Levcocytter 8,5 10**9/L
Magnesium, serum 0,9 MMOL/L (0,7-0,9)
Triglyserider 4,7 MMOL/L (0.5-2,6)
TSH 3,5 MIE/L (0,3-5,0)
Vitamin B12 373 PMOL/L (150-650)

Og refererte til HUNT, og at Aker hadde senket TSH til 3,6 osv osv. Jeg fikk svar på mailen i dag:
Hei.

Beklager litt sent svar på spørsmålet ditt.

Jeg vil anbefale din venninde å få målt Anti- TPO.
De fleste som har lavt stoffskifte i Norge har en autoimmun sykdom som årsak til hypothyreosen.
Antistoffer mot thyroksinperoksydase (Anti- TPO) vil da være målbart i blodprøve.

Har din venninne forhøyet Anti- TPO i blod sier det noe om økt risiko for å utvikle lavt stoffskifte.
Dersom hun ikke har forhøyet Anti- TPO i blodprøve er det liten sannsynelighet for at hun vil få lavt stoffskifte.

En sjelden gang kan man få lavt stoffskifte av andre grunner enn autoimmunsykdom, feks store knuter i thyreodea som ikke produserer hormon.

Grunnen til at referanseområdene på de ulike laboratoriene er ulike kan være at analysemetodene er forskjellig.
Aker sykehus analyserte prøvene fra Hunt undersøkelsen og vi har justert ned vår øverste referansegrense for TSH til 3,6 mIE/l.

Vennlig hilsen

Louise Koren Dahll
(lege på thyreoideapoliklinikken på Aker SH).
Det virker ikke som om det går an å få noen laboratorier til å innrømme at referanseverdiene for TSH er for høye ved enkelte lab.
Etter at disse prøvene ble tatt tidlig i sommer, ba jeg min venninne om å ta Anti-TPO. Den var ikke forhøyet.
Jeg reagerer på at denne legen sier at det er liten sannsynlighet for å utvikle lavt stoffskifte med så lav FT4 og en TSH på 3,5. Jaja. Det er vi nok uenige i, men igjen, vår mening betyr ikke noe. :(