Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Tråd: Jeg skjelver
-
02-10-05, 19:28 #1
Jeg skjelver
Jeg skjelver så jeg rister om dagen. Har ikke endret Levaxin dose (150µg) og Liothyronin (10µg). Har gått på dette siden juni ser det ut til av notatene mine. Husker jeg rotet en periode da jeg ønsket å avslutte hele medisinprosjektet, men mener det var bare snakk om et par dager og det er lenge siden.
Jeg har jobbet litt ekstra de siste dagene, men synes det virker rart at jeg skal vibrere så voldsomt av det.
Noen som har opplevd det samme? At dere plutselig rister i flere dager? 2 dager det egentlig er snakk om forløpig. Håper inderlig det går over for det er skikkelig ubehagelig. Er det medisinen som bør minskes og hvordan gjør jeg det? Jeg klarer nesten ikke å få maten fra tallerken og inn i munnen - ei heller løfte et glass for å drikke. Må bruke begge hendene. Jeg husker jeg hadde det slik med det samme jeg begynte på medisinen for ett år siden. Da ristet jeg like ille og det varte lenge.
Moren min kommenterte i dag at det virket som om jeg hadde abstinenssymptomer på alkohol eller stoff. Så nå tør jeg ikke gå ut. Hva gjør jeg med dette?
Må legge til at jeg snakker stakkato.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
02-10-05, 20:10 #2baremei Gjest
Vet du hvordan B12 og ferritinen er hos deg? Jeg skal ikke være skråsikker, men jeg tror begge kan forårsake skjelvinger, og spesielt lavt ferritin kan gjøre at man tåler medisinen dårligere. Nora har vel sagt noe om dette?
Og jeg ville senket dosen umiddelbart, rett og slett for sjekke om det hjelper. Du kan jo ikke ha det sånn. Levaxin har lang halveringstid, så det vil ikke hjelpe stort med en gang, men f.eks. kutte Liothyroninen helt i 3-4 dager? Hjelper det vet du jo litt mer...
Drikker og spiser du nok? Og mat som "holder lenge", altså ikke de kjappe karbohydratene?
Jeg får den store skjelven hvis jeg er et par timer på overtid med maten, lite drikke gjør det enda verre.
-
02-10-05, 20:28 #3
Takk for svar baremei. Siste målinger på B12 er 326 (10.09.04), Ferritin 169 (10.09.04). Det er jo lenge siden. Synker de fort?
Ja jeg vil prøve å kutte Liothyroninen. Er det noe kosttilskudd som kan forårsake skjelvinger? Jeg klarer nesten ikke å skrive her.
Huff ja jeg "glemmer" at jeg bør spise ofte. Er så livredd denne vektøkningen at jeg spiser sikkert ikke nok. Så jeg får ta tak i det. Men dette kom så plutselig.
Jeg skrev i et annet tema at jeg har begynt å få problemer med å svelge - spesielt tabletter, og ofte må jeg reise meg for å svelge maten. Så jeg lurer på om denne "døde" kjertelen plutselig har begynt å våkne og vokse?? Kan den begynne å produsere thyrokisin igjen?
Det føles som noe rart har skjedd sånn plutselig. Tenker at jeg bør gå til legen, men jeg vet ikke om det har noen hensikt.
Håper på forståelse for at jeg gjentar meg selv. Har noe med hjernefunksjonen å gjøre. Eller mangel på sådann. Og Nora - du har svart meg på det som jeg skriver om den trange halsen, og at jeg bør sjekke det. Tusen takk!
Nå redigerer jeg opp til flere ganger. Bevare meg vel hvor jeg roter
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
03-10-05, 07:55 #4baremei Gjest
B12 skal ikke synke fort, ved normale forhold skal lageret i leveren holde i 2-3-4 år. Men ditt er lavt, jeg synes du burde få tilskudd. Spør legen, og prøv evt. TrioBe hvis han ikke vil gi sprøyter.Takk for svar baremei. Siste målinger på B12 er 326 (10.09.04), Ferritin 169 (10.09.04). Det er jo lenge siden. Synker de fort?
Jod, enten i form av mye salt eller kelp eller slikt. Og altfor lite væske.Ja jeg vil prøve å kutte Liothyroninen. Er det noe kosttilskudd som kan forårsake skjelvinger? Jeg klarer nesten ikke å skrive her.
Det har en hensikt - ingenting skjer hvis ikke du oppsøker hjelp, i hvertfall.Jeg skrev i et annet tema at jeg har begynt å få problemer med å svelge - spesielt tabletter, og ofte må jeg reise meg for å svelge maten. Så jeg lurer på om denne "døde" kjertelen plutselig har begynt å våkne og vokse?? Kan den begynne å produsere thyrokisin igjen?
Det føles som noe rart har skjedd sånn plutselig. Tenker at jeg bør gå til legen, men jeg vet ikke om det har noen hensikt.
Jeg har også noe på gang i halsen, men har helt til nå trodd at kjertelen min er stein død. Det er trangt, og det kommer rare lyder ut av halsen når jeg trekker pusten dypt mens jeg ligger. Akkurat som om jeg har klump i halsen hele tiden, og jeg svelger og svelger. Spurte legen min om mulig overdosering kan føre til at den sveller, men det visste han ikke. Skal ta ultralyd en av dagene, sa han, og ta svelgetesten (drikke vann og svelge mens legen ser og klemmer).
-
03-10-05, 12:41 #5
Jeg har tatt B12 en tid nå. 500mg. Importert. Men det er kanskje på tide med en ny måling snart. Og - jeg tar kelp. Vet ikke hvorfor. Må ha kommet over det her på forumet, men jeg slutter i dag hvis de kan forårsake skjelvinger.
Har ikke tatt Liothyronin i dag og jeg rister mindre. Tok Levaxin 100µg istedet for 150µg. Hva kan jeg vente meg om noen uker når jeg kutter dosen slik. Tenkte å gjøre det hver dag, men er kanskje litt for mye? Noen som kan hjelpe meg her? Jeg vil ned, men aner ikke hvordan jeg bør gjøre det.
Dette er noe dritt! Ser at n`Finn sliter igjen også. Først etter så mange år med Levaxin og nå også med Armour!! Drives det forskning på denne sykdommen mon tro
Et hjertesukk.
Og - jeg bestiller time hos lege. Noe er gærnt i halsen. Ikke tvil! Ja jeg drikker mye, men jeg spiser lite. Nå har jeg litt mer å forholde meg til så jeg håper dette blir bedre. Takk baremei
Føler jeg har 1000 spørsmål. Nå slår den tanken meg at fordi jeg har begynt å spise kelp så har det kanskje forårsaket forandringer i kjertelen?? Er det logisk?• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
03-10-05, 14:19 #6baremei Gjest
Jeg tok kelp i en uke for lenge siden, etter at endokrinologen sa jeg skulle spise multivitamin med jod. Det fant jeg ikke da, men helsekosten sa jeg kunne ta kelp. Som sagt så gjort, og etter 3 dager lå jeg og dirret en halvmeter over senga.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Ringte endokrinologen, som sa at kelp hadde skylden - det blir altfor stor dose - og at jeg måtte slutte umiddelbart. Hun la til at multivitamin med jod fikk jeg i dagligvarebutikken... Det hadde hun rett i, tror jeg endte med Vitapan eller noe sånt.
-
03-10-05, 14:31 #7
Så du har også ligget og vibrert?
Av kelp? Bevare meg vel? Da er jo det et tilbakelagt prosjekt i allefall. Mon tro hvorfor jeg begynte? Har tatt det 2-3 uker tror jeg. Hva med Rosenrot? Begynner å mistenke den også.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
03-10-05, 14:55 #8
Jeg har forsøkt rosenrot noen dager nå, og det jeg fant ut ganske fort (i løpet av noen timer, ja...) var at jeg ikke må ta for mye! Noen timer etter at jeg tok min første, halve tablett ble jeg kjempekvalm og skjelven.
Jeg har en sånn superkonsentrert type liggende, en tablett inneholder noe sånt som tilsvarende 750 mg vanlig rosenrot. Jeg leste at man ikke anbefaler mer enn 150 mg i startdose, så jeg delte tabletten enda en gang, altså i fire, før jeg forsøkte igjen. Nå tar jeg en kvart tablett (altså litt under 200 mg) om morgenen, og det fungerer fint. Føler jeg får litt "skyv" av den, i hvert fall så jeg får litt mer tiltak til husarbeid o.l.
Jeg linket til den siden jeg leste dette med mengden i en eller annen annen tråd her... skal se om jeg finner den senere. Har ikke tid nå! ;)
-
03-10-05, 15:26 #9
Jod er en nødvendig fordi det brukes fire jodatomer når det produseres ett thyroxin.
Der kjertelen er død er ikke jod nødvendig fordi thyroxinet vi spiser er jo ferdig dannet - med all den jod som skal være der. De som har litt eller delvis liv i kjertelen enda trenger jo litt, men det finnes mer enn nok i vanlig kost. Det er ikke slik at et jodoverskudd vil stimulerre kjertelen på noen måte.
De som har knuter som produserer på egenhånd er fri for den jod-kontrollen TSH fører med produksjonen, så her vil et jodoverskudd føre til at produksjonen øker.
Det er også funnet noen som er allergiske for jod, og de får forskjellige reaksjoner på det. Kelp inneholder som alt fra sjøen jod og vi må være forsiktig med slike varer. Kjertelen er den eneste jodbruker i kroppen og hvis denne ikke funker vil jodkonsentrassjonen i kroppen øke selv om vi spiser helt vanlig mat.
Ikke alle tåler dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-10-05, 15:36 #10
Tilbake til halsen. Kremter dere mye? Jeg har egentlig kremtet ganske lenge, og det er et økende problem.
Jeg ristet ikke så mye tidligere i dag, men nå har det tatt seg opp igjen. Merkelige greier. Da er det vel ikke Liothyroninen sin skyld. Har ikke tatt den i dag. Baremei - jeg vet at jeg maser, men hvis dette skyldes kelpen, og du var utsatt for samme vibreringen: Hvor lenge tok det før du ble "normal" igjen??
Og kris - takk for tipset om Rosenroten. Dropper alt som kan speede meg i dag.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
Svar med sitat
Bokmerker