Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Tråd: Er jeg normal, da...?
Threaded View
-
01-10-05, 12:44 #7
Dette handler om noe annet enn referanseområder, Nora. Slik jeg forstår det, ber de om å få tilgang til det blodet de har liggende for å bruke det som et konkret sammenligningsgrunnlag med prøver fra pasienter. De ser på forskjellige celletyper i blodet, proteiner i serum eller celler, og DNA - og det virker altså som de helt konkret skal sammenligne materialet fra de "friske" blodprøvene de har liggende med materiale fra pasienter.
Det er altså ikke snakk om å komme fram til noen "normalverdier" å sammenligne resultater av prøver med, men å ha et "normalsett" med blod å sammenligne med i mikroskop og DNA-tester... tror jeg.
I utgangspunktet regner man jo personer som står i Benmargsgiverregisteret for å være friske - det er vel bare rett og rimelig. Men i mitt tilfelle kan jo ting tyde på at jeg slett ikke egentlig var frisk den gangen jeg leverte denne vevstypingsprøven. Jeg trodde jeg var frisk - men ser i ettertid at jeg høyst sannsynlig har hatt en sykdomsprosess gående i hvert fall i ti år; en autoimmun en. Og siden mange autoimmune sykdomsprosesser tar lang tid å oppdage og diagnostisere er det vel trolig at jeg ikke er den eneste personen de henvender seg til som dette gjelder for?

Svar med sitat
Bokmerker