Hei og takk for hyggelige svar fra dere

Ja, jeg har fibromyalgi som er en bløtdelsrevmatisme. Plagene er mange og varierer i intensitet og jeg har ikke før nå i det siste tenkt på at noen av disse plagene kunne ha noe med stoffskiftet å gjøre siden legen har sagt at prøvene mine har vært fine. Men etter det jeg har lest på forumet her forstår jeg at stoffskifteprøvene kunne vært langt bedre med endring på medisin. Mer Levaxin f.eks.

Her kommer symptomene på fibromyalgi

- Kroniske smerter i ledd og senefester
- Muskelsmerter (brennende/sviende)
- Nedsatt muskelstyrke (kraftløshet)
- Søvnløshet
- Svimmelhet
- Hodepine
- Synsforstyrrelser
- Lydfølsomhet
- Hukommelsessvikt
- Konsentrasjonsproblemer
- Kvalme
- Mageproblemer (diarè/forstoppelse)
- Vekttap/vektøkning
- Vannlatningsbesvær
- Dårlig immunforsvar
- Hetetokter
- Hjertebank
- Indre uro/stress

Ja skrekk og gru!!!
Bortsett fra hjertebank, vektproblemer og kvalme plages jeg med hele spetakkelet , men som sagt i varierende grad.

Blir stiv etter få minutter i samme stilling, og når jeg står opp på morningen med også intens svie under beina er jeg elendigheta personlig...

Den siste treninga jeg måtte gi meg på var stepping (dans), og etter å ha lagt bort steppeskoa har også legger og bein fått gjennomgå med intense smerter. Tidligere var det "bare" armer, skuldre og rygg, og ikke minst; spenninger både her og der..., er visst typen for det

Jeg fikk slitasjegikt (artrose) da jeg var 27 år, men jeg levde et "normalt" liv og tålte mye og hard trening frem til jeg ble 50.
Da skjedde det flere ting samtidig. Jeg sluttet å røyke, fikk samboer som forlangte :evil: at jeg skulle slutte å ta Sarotex, med påfølgende raskt resultat: Betennelser i skuldrer og som nå har blitt kroniske. Fikk samtidig også påvist lavt stoffskifte og begynte med Levaxin. Samboerforholdet tok slutt og det var nok like greit. Klarer ikke å forestille meg hvordan jeg kunne ha mestret et samliv slik som jeg har det nå....
Må legge til at flere år før dette skjedde var smerter og stivhet begynt å bli mer og mer problematisk og jeg tok mye smertestillende for å klare meg gjennom arbeidsdagen. Og smertestillende tar jeg fremdeles mye av...

Men hva som skylder stoffskiftet og hva som skyldes revmatisme undrer jeg meg litt på. Regner med at de smertene som forverres i fuktig vær er revmatiske. Eller??