Viser søkeresultater 1 til 10 av 51
-
24-09-05, 14:33 #1
Har hatt hypotyreose i 8 år. Litt viten?
hei
lurer på om noen har greie på om det går an å drikke noni juice når man spiser tyroksin?kjenner ei som har gjør dette,gått greit en stund,men nå føler hun seg høy med ft4 på 12 men samtidig føler hun seg lav og..før da hun var ok,hadde hun ft4 i øverste området,aldri hatt målbar tsh og t3 ligger og i øvre sjiktet..har tatt en del betablokker,vært urolig osv..
noen som kan hjelpe?
irene
-
25-09-05, 11:49 #2
Har ikke sett noe om dette på noe forum.
Du mener at ft4 er gått vesentlig ned?
Det fins en del matvarer etc som enten gjør at man må ta mer tyroksin , og noen som gjør at man blir verre.
Jod og soya er i den bli-verre-kategorien,
og matvarer som inneholder thiocyanat og blåsyre gjør at man må ta mer tyroksin.
Til denne gruppen hører diverse kålsorter, mandler og bambus og kassava, hirse etc.
Pærer og jordbær advares det mot også.
Og all fiber som man spiser i nærheten av tablettinntak hindrer opptak i en viss grad.
Og metaller som kalk og jern og alumnium blokkerer opptak også.
Vet ikke hva som er i noni.
-
26-09-05, 17:43 #3
Takker...
så mye for svar
Kanskje jeg kan få spørre om noe annet og?
Satt og så over gamle prøver,mine nå,og så at T3 ikke ble tatt de første årene,men det var den gangen jeg trodde legene viste hva de gjorde det da :evil: De prøvene jeg har på T3 har ligget stabilt på 1-1.6 uansett hva FT4 eller TSH har vært på.Det jeg lurer på,hvis jeg har skjønt dere riktig her,skal ikke T3 ligge høyere?Sliter med brainfog,dårlig husk,konsentrasjonsproblem..faller ut titt og ofte
Ellers har jeg spist antioksidanter siden nov. i fjor og føler at det hjelper mye,selv om jeg i perioder kan ligge lavt på FT4 og samtidig har jeg fått mindre plager med fibromyalgien etter antioksidantene..Det jeg da tenker i den sammenhengen er at antioksidanet rensker opp i cellene og kanskje gir bedre villkår for stoffet vi spiser???(tyroksin)Bare lurer høgt
-
26-09-05, 17:58 #4
Selen er en antioksidant også.
Selen hever ft3 litt og senker antistoffene.
Det er kanskje derfor at du merker bedring.
Det anbefales ca 200µg selen om dagen.
Ang. T3:
Er det totalt t3 som er målt? tallene kan tyde på det.
ft3 er mye mer nøyaktig hos os kvinner.
Totalt inneholdr også bundet t3 og det er inaktivt.
Kan du oppgi referanseområdet?
Jeg må ha mitt ft3 over midtpunktet.
-
27-09-05, 17:17 #5
det vet jeg ikke,står bare T3 på prøvene..det eneste jeg har er Ft4 8-22 og TSH 0.2-4.5..sorry,var ikke mye hjelp i dette
har jeg forstått riktig at det er best å ha T3 høyere enn det jeg har?og er det mitt lave T3 som kan gi meg brainfog osv.?
Håper du skjønner hva jeg mener,hjernespinnet er ikke støtt logisk selv om jeg tror det selv..
Har lært mye av dere her,syns dere er kjempeflinke som klarer å huske alt som har med dette å gjøre jeg..
-
03-10-05, 22:07 #6
Vanskelig å skjønn
hei
lurer på om noen er mer "klare" i hodet enn meg(T3 på 1.6)så dette trenger jeg oversettelse av,til godt hypospråk..
her kjøm det ; ved sekundær? hypotyreose er det viktig å undersøke om det samtidig er ACTH?-svikt og sekundær? binyrebarksvikt.
spørsmåltegn ved de "rare" ordene som jeg ikke klarer å ta inn..
irene
-
03-10-05, 22:26 #7
Dette dreier seg om svikt i hypofysen.
hypofyse=sekundær her i denne sammenhengen.
Siden hypofysen sender ut mere enn TSH, så kan flere ting svikte.
En av signalstoffene som kan være lav også, er ACTH som skal stimulere binyrene.
-
03-10-05, 23:03 #8
Primær hypothyreose er det vanligste. Da er det feil på kjertelen.
Ved sekundær hypothyreose er kjertelen i orden, men blir styrt feil av hjernen. Oftest av en av kjertlene der. (hypotalamus eller hypofysen) Disse produserer styringshormoner til kroppens kjertler ( ACTH TSH PTH osv.)
Sekundær svikt er altså feilen i hjernen - primær svikt er feilen i kjertelen.
T4 er et forhormon for stoffskiftehormonet T3. Disse er bunnet til proteiner og så lenge de er det er de ikke aktive. Frie målinger regnes for å være best i vurderinger.
En T3-måling sier ikke så mye alene. Nesten alle hormonmålinger bør vurderes sammen med målinger av de andre hormonene.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-10-05, 19:32 #9
-
26-06-06, 19:32 #10
T3 og dosering av den
trenger litt eller helst mye hjelp her nå...
legen vil jeg skal prøve den T3 medisin,husker ikke hva den heter,noe på lit eller noe...sorry
greit nok å prøve for å finne ut om den kan hjelpe meg til mer energi...det jeg lurer på er hvordan den vil funke og hvordan doseringa er på den?husker at noen her inne spiser den men har ikke ork til å leite og finne igjen det som er skrevet..hodet mitt er på ferie desverre,uten at jeg ble med...
doseringa jeg har på levaxine er nå 100 hver dag og 125 to dager i uka...problemet er at jeg blir helt "psyko" når jeg kommer høyt opp på referanseområdet på Ft4...sist var det på 21 og jeg holdt på å gå på veggen i hodet mitt...
Lignende tråder
-
Jeg har hatt en S-TPO-AS som har variert mye
Av Sinka i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 18-03-10, 10:12 -
hvorfor har jeg ikke hatt det sånn som nå når jeg var lav?
Av Lissa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 13Siste melding: 23-06-07, 22:30 -
Lurer litt på om jeg har hypotyreose?
Av såga i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 4Siste melding: 23-04-07, 18:31 -
Noen som har hatt forhøyet kalsium?
Av Dolphin i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 5Siste melding: 18-10-06, 16:03
Svar med sitat
Bokmerker