Viser søkeresultater 61 til 70 av 117
-
21-09-05, 21:02 #61
Så TSH blir forhøyet i flere måneder? Trodde den tilpasset seg iløpet av 1 mnd jeg? Før jeg startet på medisin gikk stoffskifteprøvene mine mye opp og ned. Noen var bra, andre dårlige med tsh opp mot 23. Eneste symtomene jeg hadde var tretthet, konsetrasjonsproblemer og litt dårlig hukommelse. Man mente at å prøve levaxin, og så siden armour, var riktig for å utelukke eventuellt lavt stoffskifte. Nå føler jeg meg ikke noe bedre selv etter flere mnd med tilførsel av stoffskiftehormoner og da begynner jeg jo å lure på om det kan være noe annet som ligger bak som drar med seg disse unormale stoffskifteprøvene? Er iallfall veldig usikker. Men, kutter jeg ut nå så MÅ jeg bli dårligere og få en dovnperiode fordi TSH ALLTID blir for høy etter å ha sluttet med levaxin/armour? Er det det du mener n'finn?
Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
21-09-05, 21:16 #62
Ja, det er akkurat hva jeg mener.
En viktig prøve å ta er anti-TPO. Denne forteller noe om kjertelens helsetilstand - om den er utsatt for en ødeleggende betennelsestilstand.
Dette er i første rekke et feilsøkingsverktøy og er i høy grad viktig viten når en vurderer å igangsette behandling.
Dine funksjonsprøver er vel også svake når TSH i perioder var så høy som 23, og dette sier også at du skal gjennomføre omfattende tester av binyrebarkens hormonproduksjon.
Cortisol er viktig for oss som trener. Det skal fly opp i 10 ganger så høy verdi som gjenomsnittsverdien i løpet av de første meterene av en 100m.
Det er også det som holder deg gående på slutten av en maraton.
Funker ikke dette - funker ikke du.
Igangsettelse av thyroxinbehandling kan forverre situasjonen betyedlig hvis binyrene er svake. Svake binyrer kan godt levere cortisol, men de gjør ikke dette i tilstrekkelig grad eller til riktig tid.
En sjelden gang ligger selve årsaken i binyrene !
Om ikke dette har vært med i drøftingene bør du snakke med legene om dette !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-05, 21:29 #63
Jepp, skal nevne det neste gang. Anti TPO har jeg målt, og denne var ikke unormal selv med høye TSH verdier. Det er bare TSH som har vært utenfor det normale.
Jeg har ikke blitt værre av stoffskiftemedisin, så skulle ikke tro at binyrene var kapput. Men, ikke vet jeg. Corsiol er vel et hormon? Kan man ta tilskudd av dette da hvis disse verdiene er for lave?Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
21-09-05, 21:41 #64
-
21-09-05, 21:47 #65
Prøvene av binyrebarfuksjonen, og antistoffer der også, må vurderes i vært enkelt tilfelle.
Da jeg begynte i 1988 sto det på pakningsvedlegget til hver eneste Levaxinbox at disse prøver MÅTTE tas før en begynte !
Verdien av de prøvene er ikke blitt mindre fordi det ikke står t man MÅ ta disse mer.
Det er flere her som kan mye mer om dette. Gjør et søk her.
Jeg har heller aldri fått påvist antistoffer, men dette betyr visst ikke at jeg ikke har det. Bare at man ikke har tester for alle typer antistoffer,så vidt jeg har forstått da.
Binyrebarken er tre-delt og leverer flere hormoner som alle inngår i det endokrine kredsløpet.
Om jeg har forstått det korrekt, så kan tilførsel av cortisol gjøre at binyrene kviler seg slik at produksjonen der kan komme igang igjen. Det finnes flere typer med forskjellig virkemåte og dette er ganske inviklet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-05, 22:00 #66
De har faktisk tester for flere antistoffer, blant annet selve hormonet. Men de gjøres ikke på oss. Og det er antistoffer de ikke har tester for. Og på noen av pasientene slår bare de gamle antistoffprøvene ut, ikke de nye. men det står i læreboka at man ikke skal kjøre de testene fordi de fleste av disse pasientene vil ha postitive anti-TPO prøver. Da hjelper det ikke hvis man tilhører resten, de som ikke er de fleste...
-
22-09-05, 12:37 #67K Gjest
Etter ca.10 uker på 50 µg levaxin, sluttet jeg pga veldig plagsomme overdoserings-symptomer. Problemet mitt var da, at jeg ikke var tilstrekkelig informert om at dette var en kronisk sykdom som krevde livslang behandling - samt at en tosk av en vikarlege sa at mine symtom ikke kunne komme av en så lav dose levaxin og at jeg bare kunne slutte dersom jeg selv ønsket det.........
Det skjer aldri igjen! Mnd som fulgte var de verste i mitt liv! Hele kroppen sluttet å fungere. Verst var det med den kognitive svikten. Etter ca. 3 mnd uten levaxin fant jeg via disse sidene den informasjonen jeg ikke hadde fått via legen - og ba om å få starte på levaxin igjen. - Nå 2 år etter, har jeg fortsatt ikke kommet over "knekken" som dette oppholdet gav meg. Min nye lege mener bestemt at dette oppholdet kan ha gjordt varige skader for mine utsikter til bedring.
Min anbefaling: slutt ikke med levaxin/armour dersom du har fått en diagnose på en thyreodea-sykdom som krever tilførsel av thyroxin.
-
22-09-05, 14:11 #68
Hei.
Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Har stått på 50 uq nå i fem måneder, og skal til
legen i morgen for å få svar på evt ny dosering.
Plages også av hyper-sympt. som hjertebank og høy puls. Men kan du eller noen andre forklare meg hvorfor dette skjer ? Er jeg underdosert ? Har jo hypothyreose, og hva skjer hvis jeg må øke dosen? Blir hypersympt verre eller borte? ........
Synes dette er ganske innfløkt å forstå!!!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
22-09-05, 14:28 #69
Nora har skrevet om hvor viktig ferritinnivåene våre er for å tåle tilførsel av Levaxin, og doseøkninger. Du kan sikkert finne noen av hennes innlegg hvis du bruker søk-funksjonen. Det hun sier, er at vi må ha et ferritinnivå på minst 50, helst 70. Kanskje det er noe du bør sjekke?
Ellers har jeg sett flere si at de opplever hjertebank også når de er underdosert.
-
22-09-05, 20:35 #70
Nei, jeg har jo ikke tenkt å kutte det ut hvis jeg viste med sikkerhet at plagene mine skyldes lavt stoffskifte. Men, i dag har jeg tenkt litt på om dere som ble dårligere etter å ha kuttet ut medisin mot lavt stoffskifte ble dårligere fordi dere HADDE lavt stoffskifte og at dette var grunnen til deres problemer! Hvis jeg ikke blir noe dårigere etter å kutte ut medisinene tyder jo det bare på at det kanskje ikke er lavt stoffskifte, men kronisk utmattelse jeg sliter med da?????? Bare lurte liksom...
Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
Svar med sitat
Bokmerker