Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: Er Armour løsningen
-
21-09-05, 09:02 #1Tone Gjest
Er Armour løsningen
Jeg vil snart få lavt stoffskifte (etter operasjon) og leser med interesse alle gode innlegg her på siden (dere er flinke til å skrive!)
Det virker på meg som om Armour er det som fungerer best, både mht vektøkning og stabilitet. Er det noe poeng i å tulle rundt med Levaxin i det hele tatt?
Burde jeg bare be om Armour med det samme etter operasjonen?
Er det noe rundt Armour som IKKE er bra?
-
21-09-05, 10:02 #2
Jeg resonnerte for og imot akkurat nå pga. ditt spørsmål, og må si meg enig i at man kan jo starte med Armour med en gang.
Imot: prisen. Ikke på blå resept.
En løsning kan være å få apoteket til å lage tilsvarende av det danske skjoldkjetelpulveret. Da kan det teoretisk bli på blå resept.
De i holland gjør det. Koster 10 euro for 100 kapser.
Rivieren apotek i Amsterdam lager dem, og det lages tabletter også som er noe dyrere.
Forest (som lager Armour) kan ikke søke om registrering fordi de ikke har markedsføringsrettigheter utenfor USA, ikke engang Kanada. De må lage sitt eget, noe som kommer igang igjen nå neste måned. De har vært uten siden i mai.
En annen løsning er å prøve å få tak i Nature-throid av Western Research Laboratories, som har faktisk blitt registrert i EU. De kommer ikke til å søke om registering i Norge fordi det koster 50000 eller 75000 kr.
Den andre bakdelen med Armour ere at noen må ha t4 i tillegg. Men det merker man. Da er det bare å ta t4 i tillegg.
-
21-09-05, 10:31 #3
Jeg bruker Armour og er godt fornøyd med det. Jeg er en av mindretallet som har store problemer på bare Levaxin.
Jeg har fjernet skjoldbruskkjertelen, og tror at jeg trenger T3 tilsvarende det en frisk kjertel produserer. Det T3 som en skjoldbruskkjertel produserer, brukes i hjernen. Tror det hadde direkte sammenheng med min tretthet og depresjon.
Jeg har lagt merke til, at for lav dosering av Levaxin går igjen hos de fleste som er misfornøyd med det. Jeg tror ikke Armour er løsningen for alle uansett. Det har vært et par innlegg fra noen som ikke er helt fornøyd på Armour også.
Det viktigste (tror jeg) er at legen stoler nok på pasienten til å skrive ut nok Levaxin i første omgang. Sikter da til at FT4 må være i øverste del av referanseområdet, og at legen ikke får panikk hvis TSH kommer under 1. Det virker som om altfor mange leger er redd for det siste.
Levaxin er billig og lett å dosere. Jeg hadde ikke noen god følelse av at det hjalp på symptomene på lavt stoffskifte for meg.
Det kan skyldes mange forhold, kanskje reseptorene i kroppen min ikke kjenner igjen syntetisk tyroksin? Selv om det skal være identisk.
Og jeg fikk beskjed om at det ikke spilte noen rolle om jeg hadde tatt Levaxin før jeg tok blodprøvene om morgenen. Bare en ting som dette kan gjøre at FT4 lå mye høyere på målingene enn om jeg hadde ventet med å ta tabletten. Pass på at du ikke tar medisinen før du tar blodprøver, uansett hva du bruker!
Svar med sitat
Bokmerker