Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: ARMOUR THYROID
-
19-09-05, 10:59 #1
ARMOUR THYROID
Hei
Eg er ny her og syns det er ei flott side. Mykje nyttigt å lese. Eg har hatt lågt stoffskifte frå 1993 og i nov. 04 byrja eg på Armour etter 11 år med dårleg form
. endeleg ein lege som ville gje meg Armour
Frå januar kom formen attende og eg var i kjempeform fram til juni. Eg kunne trimme fleire ganger i veka og eg jobba 100% jobb utan å ligge på sofaen då eg kom heim :P Men i juni var det jamt slutt og no sit eg her sjukmeld. Eg er igjen slapp, svimmel, og i elendig form. Å gå ein tur hadde eg ikkje klart. Er nok å gå opp ei trapp eller berre å dusja og kle på meg er nok.
KVA SKAL EIN STAKKAR GJERE
Eg har ikkje forandra dosane frå eg byrja med Armour. Går på 120 mg pr.dag. Er det andre som går på Armour som har opplevd dette. Eg trudde faktisk at Armour var løysinga for meg, men men......
Ein anna ting og: kor mange er me her i Noreg som ikkje blir betre med medesin? Nokon som veit? er det blitt undersøkt. Føler at foreininga vår ikkje bryr seg så om å skrive om Armour. Har enno til gode å lese om dette i bladet THYRA.
-
19-09-05, 11:22 #2
Foreningen har uttalt at de følget BTA, sin engelske søsterorganisasjon.
Men nå har de uttalt seg delvis positivt ang. Armour og da bør den norske følge etter.
Merk at den engelske foreningen er helt imot Liothyronin og mener det er nytteløs.
Jeg har postet et innlegg her om dette for nylig, se lenger nedover i listen her. Med linker til den engelske siden.
-
19-09-05, 11:49 #3baremei Gjest
Var i akkurat samme situasjon som deg, men det ser ut til at det ender bra. Har noen innlegg i det gamle forumet, søk på innleggene mine der (og her? husker ikke helt hva jeg har sagt hele tiden), så kan du spørre etterpå.
-
19-09-05, 12:17 #4
Hei moor.
Jeg begynnte med Armour i mai -04 etter 16 mislykka år på Levaxin.
Som deg opplevde jeg også en fin virkning til å begynne med, men den avtok. Så økte jeg dosen og så ble det bra igjen - en stund. Så trodde jeg det var for mye og reduserte dosen litt. Da ble jeg enda verre og nå har jeg økt til den dosen igjen. Jeg tar 3Grain/dag nå.
Blodverdiere mine er framdeles alt for lave selv om TSH ble null før jeg nådde 2Grain.
Er det kanskje sånn med deg at legen din ikke vil øke dosen fordi han syns at TSH er far lav ?
Hva er verdiene dine ?
Legen på Aker sa at det var en 10-12% av oss som ikke blei bra på Levaxin. Jeg sa til henne at jeg trodde tallet var mye høyere.
Når legen spør min mor om hun har det bra med Levaxinen svarer hun et uforbeholdent JA. Men hun har det slett ikke bra !
Tror hun sier dette fordi hun ikke vil være vanskelig eller no ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-09-05, 17:19 #5
armour thyroid
hei n`finn
eg har ikkje vore hjå legen min som gav meg armour etter at eg vart dårleg. ventar på innkalling. Men sist eg høyrde frå han så sa han at verdiane var akkurat slik dei skulle vere; FT4 8 og TSH 1,2. Eg skulle fortsette med uforandra dose. Han skreiv at når ein går på Armour thyroid så er det TSH som er viktigaste prøven. Difor lurer eg på kvifor alle her snakkar så mykje om FT4
Har og vore veldig svimmel og hatt stunder med svært høg puls sjølv om eg brukar Carvedilol for å roe hjarta litt. Kan ein få dette om ein er låg og?????
-
19-09-05, 21:05 #6
Hmmm... jeg synes ikke dine verdier virker spesielt bra. Du oppgir ikke referanseområdet for prøvene. Spesielt FT4 virker mistenkelig lav. Sjekk den igjen, ring legesenteret og be om å få referanseområdet. Jeg har sett vanlig referanseområde fra 12-24. Nå kan laboratoriene sette hvilke referanseverdier de vil for stoffskifteprøver, men 8 er nå lavt uansett.
Du bør ha FT4 helt oppe i øverkant av referanseområdet. Hvis legen mener det ikke er nødvendig, så ber du han lese Tidskrift for Den Norske Legeforening, nr 09/2002. Artikkelen heter "Behandling av Hypothyreose".
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=520952
I artikkelen fra Tidskrift for Den Norske Legeforening anbefales 0,5-1,5 for TSH. Og hvis pasienten ikke føler seg bra, så kan dosen økes så mye at TSH er 0,2-1,0!
Det du nevner om svimmelhet og høy puls er ikke bra. Kanskje du må ha FT4 høyt oppe for å være best mulig medisinert, men at du har så høy FT3 allerede at du ikke bør ta mer Armour. Det er noen som tar litt Levaxin i tillegg for å få opp FT4. Armour har relativt høyt innhold av T3.
Jeg foreslår at du tar nye laboratorieprøver før neste time, så resultatene er klare når du snakker med legen. Be om å få tatt FT3 i tillegg til FT4 og TSH. La de ta alle mulige prøver, ferritin, kolesterol, folat, levcocytter, B12 osv... Bedre med en prøve for mye enn en for lite. Veldig lavt jern kan virke negativt inn på opptaket av tyroksin, f.eks. Du bør ha minst middels høye jernverdier.
Lever gjerne linkene til legen når du tar blodprøvene, så han ser hva du vil diskutere. Da kan han lese det og gjerne rådspørre andre hvis han er i tvil.
-
19-09-05, 21:13 #7
På Armour bør du måle ft3, som alltid blir høyt på Armour.
Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke får prøver på ft3 når du går på en t3-medisin.
Ved riktig dosering er til og med TSH ofte 0 på Armour, men alle er forskjellige.
Men jeg har ikke sett så mange på nettet med en TSH så høy som din på Armour. Men dog noen.
Leste innlegg fra en som var bra med en TSH på 2 på Armour.
Din FT4 er under referanseområdet. Den er veeeldig lav.
Noen kan ha det helt fint slik, mens andre trenger en høyere ft4.
Ganske mange tar 50 eller 100 µg thyroxin i tillegg til sin Armour, for å få både ft3 og ft4 opp i den øvre halvdelen av referanseområdet.
Din hjertebanken kan komme av for lavt stoffskifte, det er en del om det på nettet.
Og så kan den komme av for lavt ferritin. bør være minst 50-70.
Og for lavt cortisol.
Og så må du få målt anti-TPO, det er noen få som får økte antistoffer på Armour. (fordi den er for nær vår egen thyroxin)
nora
-
19-09-05, 21:29 #8
Moor---en ting til. En gang jeg ble helt skutt i mange uker, var da jeg prøvde noen vanlige multivitamintableter som inneholdt noe jod.
jeg tok fem av dem totalt, og ble dårlig 4. dagen .
jeg var såvidt kalr over det med jod, at folk reagerer på det. Så jeg la to to og to sammen og stoppet.
Måtte begynne med selen før jeg merket bedring. Antistoffene gikk ned etter selen.
Det kan jo være at du fikk i deg noe som du reagerte på , slik som jod et sted, røntgenkontrast eller reker med noe jod du reagerte på.
I 2000 da jeg ble hypo, var det nettopp etter en rekeaften. Først speeda jeg i tre dager, var helt hyper, og så ble jeg trøtt og trøttere og frøs mer. (fra før hadden jeg en TSH på 2, så det var dette som tippet meg over)
-
19-09-05, 21:57 #9
Det er så mange prøver en kan ta i forbindelse med kjertelen at det er ikke så enkelt å holde rede på.
Anti-TPO er en "helsesjekk" av kjertelen. Den viser bare om kjertelen er utsatt for angrep av kroppens immunforsvar og forsåvidt ingeting om funksjonsdyktigheten. Dette er en viktig innledende test som alle bør ha tatt.
Funksjonsprøver er prøver av det kjertelen produserer, når den fungerer da, og det er jo disse som er eller blir til stoffskiftehormoner (fT4 og fT3). De kalles også for funksjonsprøver på oss som har en kjertel som ikke er funksjonsdyktig ! (er det så nøye)
Så er det prøver av reguleringsmekanismen til kjertelproduksjonen. Dette er ikke stoffskiftehormoner, men hormoner som produseres i hjernen. TSH (Thyroxin Stimulerende Hormon) er det mest brukte. Det sier bare noe om hva din hjerne synes om thyroxinnivået i blodet. Ikke det døyt om stoffskiftet.
TSH-testen viser seg nå ikke å være en helt pålitelig. Det finnes visst "gode og dårlige TSH-hormoner" og den reagerer antagelig ikke på samme måte når en ikke har sitt eget thyroxin i blodet. Verdien av denne for oss som bruker "fremmedthyroxin" er begrenset.
fT4-testen reagerer på alt som likner på thyroxin. Også det som ikke virker så godt i kroppen.
En må også vite en del om systemets virkemåte før en kan tolke prøvesvarene.
Feks. er det tolkingsforskjell etter hva slags thyroxin man er på.
Og det faktum at når man går på Levaxin må T4 være høyere enn før for å kompensere for at den ikke får T3 direkte fra kjertelproduksjonen. Da blir TSH nødvendigvis også lavere enn normalområdet, som jo er dannet av funksjonsfriske mennesker. Og vi skal ikke ha det slik, for vi er ikke funksjonsfriske !
Armour har ofte den effekten at TSH blir null og fT4 blir i det lavere området.
Legene forstår ikke dette og prøver å holde TSH på 1, noe som gir en alt for lav fT4.
Og så er det hos deg ? 8x2=16 din fT4 bør være minst dobbelt så høy og den eneste måten å få til dette på er å øke Armourdosen sakte og pent. Meget sakte og pent.
Dere som leser dette må "ta det" som min mening. Den er stort sett dannet ut fra egen situasjon og passer ikke alle !
Men noe er jo fakta som alle kan lese da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-09-05, 09:39 #10
Hei
Takk for fine svar. Eg har og merka at jod ikkje er så bra for meg :(
n`Finn seier eg må auke dosane sakte og forsiktig. Korleis i alle dagar gjer eg det
Finns det tablettar i ulike dosar eller må eg dele tablettane mine(1 grain) i mange deler
I sommar då eg vart dårleg gjekk eg til fastlegen min som sa eg kunne prøve auke ein halv tablett dagleg. Dette slutta eg fort med då eg fekk overdoseringssymptomer. Det vart vel vèl mykje med ein gong kanskje???
Har merka at eg er får høg puls når eg et mat eg ikkje tåler t.d. paprika og sterk krydder. Andre får kanskje utslett men eg får høg puls....... Merkeleg.....
Svar med sitat
Bokmerker