Viser søkeresultater 41 til 50 av 117
-
12-09-05, 22:09 #41
Jeg er litt forsiktig siden jeg har oppfattet at det er lett å ta for mye Armour når man kommer over 3 grain.
Jeg vet ikke, men da du Finn oversatte pakningsvedlegget trodde jeg det var nevnt noe om en grense på 3 grain? Mulig jeg blander det sammen med baremei og din historie om for rask økning og påfølgende nedtrapping.
Jeg nærmer meg tross alt de 40 og vil ikke gå i den fellen at jeg tror jeg kan medisinere meg opp til slik jeg var i midten av 20-årene.
Sportyboy, det første jeg merket problemene mine på var manglende effekt av trening. Det ga ingen effekt, intet "kick". Klarte ikke å øke intensiteten, skjønner du? Og generell følelse av utmattethet. Vektproblemer, depresjoner, muskelsmerter kom senere. Jeg var 27 år da problemene mine begynte.
Skal ikke utelukke at det kan være andre ting heller. Håper du har en god dialog med legen. Det er viktig å ta nok medisin før man kjenner effekt av den.
-
13-09-05, 08:19 #42
Det fins faktisk dem som går på 5 grains Thyroid, og sågar 10 og 15 grains. Kom også over noen slike tilfeller i gamle publikasjoner.
Så det er ingen absolutt grense.
http://www.healthsquare.com/newrx/arm1029.htm viser Armour tabletter i alle størrelser.
Legg merke til at de fins i 4 og 5 grains også.
-
13-09-05, 13:50 #43
Det som står i pakningsvedlegget er oversatt omtrent slik :
Dosering.
Dosen må tilpasses individuelt og etter labratorieresultater. Akutte tilstander som ved myxødemisk koma kan thyroxin natrium gis intravenøst. Intramuskulært gir dårlig opptak.
Hypothyreose : Behandling starter vanligvis med lave doser som 30mG, og øker så denne i steg på 15mG hver 2. til 3. uke. Startdose på 15mG bør vurderes ved kardiovaskulære problemer eller ved langvarig ubehandlet hypothyreose.
De fleste pasienter trenger dagsdoser på 60 til 120 mG. Denne dose fører vanligvis til T4 og T3-verdier innenfor normale grenser. Passende dose resulterer i normal TSH og T4 nivå etter 2-3 uker. Finjustering av dosen bør gjøres innen de første 4uker i behandling og grunne seg på målinger av TSH, fritt T4 og bundet T4.
Behov for over 180mG daglig indikerer malabsobsjon.
Så der huska jeg feil da, eller må ha lest et annet sted at stor dose kunne være tegn på thyroxinresistens.
Det betyr vel at man fra produsentens side mener at årsaken til at man må bruke så mye som 3Grain kan være problemer med opptaket ?
Man bør sjekke matvaner før og etter doseinntak, men etter min mening så er det like viktig at matvanene er regelmessige og at doseinntaket kommer på samme tid.
En behøver ikke svelge dem med melk akkurat.
Jeg må også si at jeg ikke er fornøyd med pakningsvedlegget. Det finnes en del unøyaktigheter som feks. at man skal øke med 30mG hver 2-3 uke men samtidig skal man ha satt igang med finjusteringen etter 4uker basert på labwork ?
Ække mulig det da !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-09-05, 15:29 #44
Hei. Jeg lurte på om hvordan syk de som brukte medisniner for lavt stoffskifte som i utganskpunktet ikke hadde lavt stoffskifte ble? Hva bør egentlig TSH, Fritt T3 og t4 være da for en godt behandlet person med lavt stoffskifte som gjør at han kan fungere bra? På levaxin fikk jeg TSH ned i 4.5 bare med 50 mikrogram om dagen i 4 mnd. Var jo håpløst liten medisinering, men han legen har jeg helddigvis skiftet ut, hehe. Blir nok bedre verdier ved neste måling nå på 1.5 grain armour og 25 mikrogram levaxin. Lurer også på om man trenger en større dose eller noe slikt når man trener? Kroppen blir jo mere sliten og mere utmattet av treningen?
Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
13-09-05, 15:47 #45Gjest
Hva mener du med 20 og 40 år? Er det forskjell på stoffskiftet alt etter hvor du befinner deg i alder??
Opprinnelig skrevet av Marge
Jeg vet ikke om jeg får til dette med Quote? Har slitt med det hele tiden. Nå ville jeg bare kopiere setningen som omhandler alder. Og det går visst ikke. Jeg har mistet alle hjernefunksjoner og jeg raser!! :twisted:
Yvette som også har glemt å logge inn - selvfølgelig. Og nå tør jeg ikke gå ut igjen av det jeg holder på med nå. For da kræsjer det også. Har lyst til å bestige en fjelltopp og hyle og skrike av all kraft. Tenker jeg gjør det i bilen om en stund. Jeg er så sint på alt jeg ikke får til. Vrææææl!
-
13-09-05, 15:51 #46
Tro det eller ei. Jeg var driftsansvarlig på datasystemene når jeg var i jobb, og nå er det bare rot i huet. Til å bli sprøyte gal av.

Sorry hvis jeg har sporet av tema her (igjen)...
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
13-09-05, 16:22 #47
Sånn er jeg også Yvette - ikke mye trøt i felles skjebne heller.
Så SportyBoy, En som er frisk og tar en liten mengde thyroxiner blir ikke syk. Han? vil få for mye inntil reguleringssystemet regulerer ned hans egenproduksjon. I den tiden vil det oppstå overdosesymtomer. Summen av thyroxin fra piller og egenproduksjonen vil etter en tid bli det samme som før.
Helt til han slutter med pillen. Da vil det bli for lite helt til systemet klarer å regulere produksjonen opp igjen.
MEN, og det er et stort og viktig men der, for det er jo ikke sikkert at hans alle systemer i hans kropp kan nyttiggjøre seg fremmedthyroxinen like godt som hans egen ! Symptomene fra dette vil jo være individuellt.
Kroppen trenger ikke større tilførsel av thyroxiner når man trener. De forbrukes ikke av treningen.
En større kropp trenger større mengde thyroxin enn en liten kropp, så i den grad treningen øker kroppsvekten vil man trenge mer thyroxin.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-09-05, 09:59 #48
Andre mener at man trenger mer levaxin når man trener.
Det har vært litt om det på alt.support.thyroid før.
Det er akkurat som med kulde, om vinteren trenger mange mer levaxin også enn om sommeren.
-
14-09-05, 19:58 #49
Yvette, jeg vet ikke om du misforsto meg litt? Det jeg prøvde å få fram, er at jeg har vært trøtt og miserabel og ikke klart å fått noe utbytte av trening i 13 år. Noen spor må det sette på kroppen rent fysisk.
Jeg har opplevd mye følelsesmessig og sliter med et stadig tøffere arbeidsliv. Stress og mas, har hatt store økonomiske problemer pga.min manns arbeidsledighet samtidig som jeg kanskje mistet heltidsjobben. Og en toåring som trenger sin oppmerksomhet. Mye nattevåk i en periode, og fremdeles litt urolige netter når det er nye tenner på gang.
Derfor mener jeg at det kanskje er å håpe på for mye, at jeg skal ta min dose medisin og straks føle meg som den slanke, kvikke jenta jeg var. Sammenligner jeg meg med hvordan jeg var for et år siden og nå, så er det veldig stor positiv forskjell. Men livet har satt sine spor på meg, både utvendig og innvendig.
Jeg er en veldig glad og tilfreds person i dag, men jeg føler meg ikke så kvikk og lett i kroppen som da jeg var 25. Og tar det egentlig med fatning. Jeg har så langt ifra parkert meg på sidelinjen og sitter og mimrer med kamferdropsposen av den grunn! Jeg føler meg yngre enn jeg er, og at livet er bra størstedelen av tiden.
-
14-09-05, 21:25 #50
Ja jeg misforstod nok litt, men det er ikke din "feil". Det er hjernen min som trøbler litt for tiden. Kan godt sette meg inn i situasjonen din når det gjelder trening og ønske om å kunne fungere som før. Jeg drømmer meg tilbake til yngre dager da jeg kunne løpe "mil etter mil" - "dag etter dag".
50 kg og lett i skrotten.
Jeg har heller ikke parkert, men det er noen år og noen kilo siden jeg bare frydet meg. Har det også mye bra ennå på treningsfronten, så jeg jobber med meg selv og forstår at det er forskjell på 30 og 50 år.
Men gyngestolen får vente ennå en tid - håper jeg da
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
Svar med sitat
Bokmerker