Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    tone Gjest

Standard blocking&replacement

Jeg er hyper med Graves og skal nå opereres i oktober. Behandlingen jeg nå er under kaller de blocking&replacement. Det betyr at de kjører stoffskiftet i bunnen, slik at kjertelen ikke har egenproduksjon og deretter setter inn Levaxcin.
    Jeg gruer meg for å bli så lav og lurer på hvor lavt man er når kjertelen ikke har egenproduksjon?
    Jeg tror det blir en tøff periode rett innefor operasjonen.
    Er det noen som har erfaring fra denne behandlingen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei, ingen har svart deg her. Det er en hyer-spalte her , forresten.

Min datter gikk på block-and replace for noen år siden.

Hvor gammel er du?

Block-and-replace er mye lettere å takle for deg enn bare antithyreoidale medisiner, fordi du skal ta levaxin samtidig som neo.mercazole.

En del får bivirkninger av neo-mercazole. man kan også få benmargsdepresjon av neo-mercazole, og må passe på symptomene selv.

Hvorfor skal du opererees, og ikke fortsette med block-and-replace?

Hyper brenner som kjent ut etter etogethalvt år, og alle som har fått fjernet kjertelen, angrer bittert. De ville heller hatt block-and-replace.

Du selv bestemmer om behandlingen her i Norge, slik er loven.

nora

baremei Gjest

Standard

At Graves brenner ut er nytt for meg, etter det jeg har lest pleier altfor mange å få tilbakefall etter en stund uten medisin. Derfor gjør man kort prosess og bruker radioaktivt jod eller operasjon.
    Har jeg misforstått helt?

Når jeg gikk på Neo-M. fikk jeg beskjed om hva jeg skulle følge med på av symtpomer i tilfelle alvorlige bivirkninger, blodprøver hver måned og beskjed om at maks behandlingstid var 1 1/2 til 2 år pga faren for alvorlige bivirkninger.

Tone Gjest

Standard Block and

Graves brenner ikke ut nei. Jeg har hatt det i snart 2,5 år. Brukte piller Levax og neo i 2 år, med ulike metoder. 5 mnd fri fra alt og BANG der kom det igjen. Nå har JEG valgt operasjon fremfor Radio (pga øyeproblemer) og det er derfor jeg nå skal ha Blocking &replace frem mot operasjon for at egenproduksjonen skal stoppe og kunstig tilført tyroxin skal begynne.

Grunnen til at jeg skriver på denne siden er at kanskje det var noen som HAR vært hyper og er nå lav etter operasjon

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis du leser hva elaine på hyperforumet skriver om Graves, så får folk tilbakefall fordi de i mellomtiden blir underbehandlet med levaxin.

Altså at de etter at TRAS er gått ned og neo-mercazole er stoppet, ikke får nok levaxin for å holde TSH langt nede og ft4 oppe i øvre halvdel.

Da vekkes nemlig TRAS-antistoffene igjen.

Hendte med min datter ifjor høst, når hun ble forklart av en ny lege hva lavt TSH betydde.
    Hun ble compliant og senket levaxin fra 100µg til 50 µg. Så ble hun hyper igjen mot jul.

Nå har hun nylig begynt med neo.mercazole igjen. Hun blir alltid så fryktelig dårlig av neo-mercazole. Ikke snakk om å gå på skole etc.

Det var legens feil at hun fikk tilbakefall, mener jeg. Det var Helberg på Colosseumklinikken. (allmenlege)
    Endokrinologen hun gikk til før, sa hun skulle holde henne på et høyt nivå av stoffskiftemedisin. (det er den riktige metoden, for å unngå at TRAS kommer tilbake)

For lavt nivå av stoffskiftehormoner får også knuter til å vokse tilbake.

Før trodde man at radioaktivt jod var den beste behandlingen. Nå vet man at antithyreodale medisiner fjerner antistoffene og at man må holde TSH lavt etterpå.

Kanskje ikke alle leger har fulgt med...

http://forums.about.com/n/pfx/forum....ag=ab-thyroid2
    http://forums.about.com/n/pfx/forum....ag=ab-thyroid2

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tilbake til ditt opprinnelige spørsmål:
    Hvis du får riktig dose levaxin ved block and replace, skulle alt være ok.

Siden TRAS-antistoffene gjør at TSH blir 0 uansett, kan man ikke gå etter TSH.
    Man må gå etter ft4 og ft3 akkurat som hos mange av oss.
    Disse skal som kjen være høyt i referasneområdet, minst halvveis opp, og hvor, er individuelt. Halvveis eller trekvart opp er et gost sted å starte.

nora

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn