Viser søkeresultater 21 til 30 av 52
-
02-09-05, 19:00 #21
Basismøte slik jeg har fått forståelsen av det er slik at trygdekontoret innkaller når de mener de trenger utdyping av sykdommen/lidelsen din for å yte videre ytelser. Legen din blir også innkallet, og i neste omgang Aetat da - for å kartlegge denne restarbeidsevnen.
Men jeg trodde (vet ikke) at det først var etter at sykmeldingsperioden er over. Altså etter ett år. Da må du over på rehabilitering. Jeg gikk det lovfestede året på attføring/rehabilitering også før de kalte inn til basismøte. Men kan du ikke stikke innom lokalt trygdekontor da - i allefall hvis du har en usikker økonomisk fremtid. De skal jo hjelpe deg med nødvendig informasjon i det minste.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
02-09-05, 19:03 #22
Må legge til at jeg tror nok at DU selv også kan be om å få et slikt møte, da det er jo din sak det gjelder - og etter den nye ordningen skal jo vi selv være aktive medspillere. Kommer på nå at broren min forlangte et slikt møte etter avslag på en opplagt uføresak. Så du kan nå tygge på det litt og se hva du får til. Ikke vær redd for å kontakte dem iallefall.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
02-09-05, 19:17 #23Kirsten Gjest
Takk Yvette!
Det var er god idè :idea: rett og slett be om et basismøte!!
Har blitt sendt mellom aetat og trygdekontoret flere ganger og bare "hengt i løse luften" uten noen har hatt ansvaret. Orker ikke en slik periode igjen, ikke vite når og om jeg får noe å leve av etc., mens legen befinner seg langt ute i tåkehavet et sted.... og når hypotåka ligger slik den gjør nå er det godt å få gode idèer
-
02-09-05, 19:56 #24
Jeg synes du har gode grunner til å bytte fastlege. men du er ikke sikker på at det blir bedre. Tror du din nåværende lege er villig til ta inn den nye informasjonen du skaffer?
Opprinnelig skrevet av Kirsten
Tidskrift for Den Norske Legeforening må vel taes som en seriøs referanse!
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=520952
Her står det klart og tydelig at du er undermedisinert
Innføringen av sensitive metoder til måling av TSH har vist at 0,100 - 0,150 mg L-tyroksin/døgn normaliserer TSH-konsentrasjonen i blodet hos de aller fleste pasienter med primær hypotyreose. Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt. Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.
Behandlingsmålet er å gjøre pasientene klinisk eutyreoide og å normalisere TSH- og tyroksinkonsentrasjonen i blodet (12). L-tyroksindosen økes til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Konsentrasjonen av tyroksin ligger da hos de fleste pasienter i øvre tredel av referanseområdet, men hos noen pasienter vil tyroksinkonsentrasjonen være lett forhøyet. Dette skyldes at thyreoidea normalt er ansvarlig for 10 - 20 % av kroppens trijodtyroninproduksjon, og den produksjonen må "erstattes" av en høyere tyroksinkonsentrasjon.
Jeg vil si at dette har stor verdi for saken din. Før du er riktig medisinert, kan en ikke forvente at du skal fungere greitt og klare å arbeide. En seriøs lege bør innrømme at hun ikke har vært oppdatert på dette, og bekrefte det for trygdekontoret.
Før neste time hos din lege, bør du henvise til denne artikkelen i Tidskrift for Den Norske Legeforening, nr 09/2002. Be om en kommentar på at stoffskifteprøvene dine er "Helt fine" i forhold til det avsnittet jeg har uthevet. TSH 4 og FT4 14! Blah! :twisted: Unnskyld den sure geipen! Jeg skjønner at du føler deg elendig... Linken du fikk (Av Nora) til
http://www.capiodiagnostikk.no/Virks...inalChannel=no
er også helt tydelig. Pass på at du får med den også!
Pasienter som får substitusjonsbehandling med tyroksin, skal ideelt sett ha normal TSH og normal fritt tyroksin. Ofte avviker imidlertid mønsteret noe fra det antatt ideelle, idet fritt tyroksin ofte er nær øvre grense, mens TSH er lav. En viss logikk er det imidlertid også her: Glandula thyreoidea har sviktet og produserer verken T3 eller T4. Tabletten skal erstatte både den naturlig forekommende mengde T4, men også forsyne kroppen med T4 som kan konverteres til T3. For at det skal være nok T4 også til en slik konvertering til T3, må serumkonsentrasjonen av T4 (og fri T4) være noe høyere enn vanlig. TSH blir derved også mer supprimert enn ellers. Resultatet blir fri T4 nær øvre referansegrense, TSH i nedre del av referanseområdet.
Det jeg skrev fra www.drlowe vil neppe bli tatt hensyn til av en norsk lege. Men jeg syntes det var svært nyttig for min situasjon, og forklarte mye av problemene mine. Lykke til!
-
02-09-05, 20:35 #25Kirsten Gjest
Tusen takk Marge!!
Da jeg la frem for legen en artikkel jeg hadde printet ut fra en link på forumet her kommenterte hun den ikke annet enn med at problemstilling med event. mer medisin egentlig var for endokrinologer. Hun tok heldigvis mange av prøvene jeg ba om, men når det gjelder prøvene på binyrer mente hun den var så kompleks at jeg måtte ta den hos spesialist. Armour hadde hun aldri hørt om.
Men nå er det snart 4 uker siden jeg var der og indremedisineren hun henviste meg til har fremdeles ikke mottatt henvisningen. Og jeg vet at det er 3 måneders ventetid der....
Ringte til endokrinolog og spurte om ventetiden der, og der var den for "uprioriterte" (som jeg nok sannsynligvis vil havne under) også på flere måneder. :(
Men som du skriver, dette er viktig for saken min på aetet/trygdekontor. Har brukt opp tiden med rehabilitering og sannsynligvis også attføring siden attføringsopplegget ikke fører meg tilbake til yrkeslivet. Er for syk til å klare noe rett og slett og har "forberedt" meg nok en gang på å søke om uføre. Ikke rart at vi har mange uføre.... :x
-
02-09-05, 20:54 #26
Din lege virker ikke villig til å innrømme feil, eller til å ta inn over seg ny informasjon. Om det skyldes vrangvilje, eller en ovenfra-og-ned holdning over pasienter som våger å stille spørsmål skal jeg ikke si.
Men jeg gjør meg mine mistanker! Min tidligere fastlege spurte om jeg hadde hørt om "internettitt" da jeg begynte å nevne for han ting jeg hadde lest på internett.
Så jeg er fornøyd med at jeg byttet fastlege!
Hva i huleste skal pasienter gjøre da? Skrive til Tidskrift for Den Norske Legeforening og be om å få kjøpe en papirutgave å ta med til legen?
Skriftlig kommunikasjon med legen kan være svaret. Med vedlegg fra Tidskriftet for Den Norske Legeforening. Kopi til Trygdekontoret. Ønske om skriftlig svar på at du har vært undermedisinert i 3 år!
Hvordan kan en lege unngå å se problemene med medisineringen når det står så klart og tydelig?
Konklusjoner
- Diagnosen hypotyreose skal alltid bekreftes biokjemisk.
- Behandlingen er L-tyroksintabletter. Det er viktig for behandlingsresultatet at doseringen er optimal, det vil si at TSH-nivået ligger i området 0,5 - 1,5 mIE/l. Dersom tyroksinbehandling ikke gir det ønskede resultat, kan kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin forsøkes.
- Behandlingen kontrolleres ved å bestemme nivået av TSH og fritt tyroksin to-tre ganger i året. Blodprøven til TSH- og tyroksinbestemmelse tas om morgenen eller formiddagen før pasienten har tatt dagens tyroksindose.
- Etter at riktig vedlikeholdsdose er funnet, tar det måneder før pasientens plager blir borte, og i noen tilfeller vil pasienten fortsatt ikke føle seg helt frisk selv om behandlingen er optimalt gjennomført.
Du har aldri kommet opp i riktig vedlikeholdsdose, slik at det ikke kan forventes at du skal føle deg bedre av behandlingen. I 3 år har du levd med dårlig livskvalitet, og holder på å få ødelagt livet ditt økonomisk. Jeg klarer ikke å skrive mer!
-
02-09-05, 21:22 #27
Du er knallgod Marge! Tenker jeg tar med meg litt av denne infoen selv også. Er i gang med urøresak. Takk
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
02-09-05, 21:22 #28
Jeg mener å ha kunnskap om legemiddelrefusjoner. Regelverk som ikke omhandler legemidler kjenner jeg i liten grad til.
Opprinnelig skrevet av Yvette
PM... Tror jeg har skrudd av den greia der. Husker ikke hvorfor. Forhåpentligvis hadde jeg en grunn. Men husker ikke.
Jeg har aldri møtt deg, Yvette. Tror jeg. Her er iallefall en skikkelig klem fra meg til deg.
*pustdrepende klem - jeg griper rundt deg og klemmer til skikkelig*
JonNår jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.
-
02-09-05, 21:32 #29
Den var saftig og god Jon - og den trengte jeg.
Klemmer tilbake jeg.
-
02-09-05, 21:34 #30
Åpne munnen, Yvette: Her kommer et kyss med springfart!
*smack*
JonNår jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.
Svar med sitat
Bokmerker